/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikring
Fra : Mille35
Vist : 977 gange
100 point
Dato : 18-01-08 08:18

Morgen skal have noget hjælp
Har tegnet en forsikring på vores Canon digitalkamera ved Fona, de fortalte at det dækkede ALT
Min mand var så uheldig i går og tabe det ned i en spånsilo hvor man absolut ikke har mulighed for at finde det igen Øv
Jeg ringede så til Fona og fortalte historien ,de tøvede noget man sage at vi kunne da prøve og komme ind og lave en anmeldelse men de var ikke sikre på om Top Danmark ville dække
Da vi købte den ekstra forsikring var der ikke grænser for hvad denne forsikring kunne,de sage at når min mand blev træt af dette digitalkamera skulle han bare kaste det på jorden så kunne han få et nyt!
Men sådan er vi ikke opdraget til at svindle,men dette der skete i går var et rent uheld

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-01-08 08:26

Er det dækket, vil det står i Jeres forsikringsbetingelser.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-08 08:29

Mille, lige præcis den samme historie fik vi af forhandleren (ikke Fona), da vi købte vores digitalcamera i september.

Vi blev som dig, også opfordret til at "tabe" kameraet om 4-5 år, med den besked, at så var kameraet forældet, og da man ikke kunne skaffe et tilsvarende, ville vi automatisk få et nyt.

Jeg må indrømme jeg har ikke læst forsikringsbetingelserne igennem... men prøv at gøre det, og se om forsikringsselskabet virkelig kan sno sig udenom.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-01-08 08:31

Der har været meget debat om tillægsforsikringer.Her kan du læse hvad Forbrugerstyrelsen siger:

http://www.forbrug.dk/raad/penge/tillaegsforsikring-g/

Du kan evt. selv ringe til Top Danmark, og høre hvad de vil dække...før du tager til Fona.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 08:46

De er nogle umoralske svindlere når de sælger disse tillægsforsikringer. Ulykken er, at sælgeren får provision af salget. Jeg er spændt på at høre, hvad der bliver dækket i din sag Mille Good luck.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 08:59

Mille.
Jeg kom til at tænke på, om der var andre end dig og din mand som oveværede tragedien. Hvis, så må disse kunne bruges som vidner. Der skal dog mere til at afvise sagen, når nogle vil vedstå at de overværede det.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 18-01-08 10:10

Der var kun min mand tilstede

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-01-08 12:19

Den er god nok, forsikringen dækker ved tilskadekomst, men når man ikke kan sende kameraet til service kan man jo heller ikke bevis om det er kommet til skade, eller om i har foræret det til naboen.

Så den eneste måde at få forsikringen til at dække er altså ved at få fisket kameraet op af siloen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 12:53

Kortoververden.

Forsikringen ville dække hvis det blev stjålet, så man behøver ikke at have et kamera som skal repareres for at få det dækket. Det kræver dog en politianmeldelse, og så er Mille jo inde på et skråplan. Men jeg forstår hvis man fristes, når et ærligt menneske fortæller som det er sket, og bare ikke får en krone.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-08 13:01

Hvad hvis man tabte sit forsikrede kamera i havet fra en båd. Ville Fona/ forsikringen med rimelighed kunne forlange at man fiskede det op (fra Philipinergraven) det kan ikke passe.

Der må være dækning uden at man kan fremvise kameraet evt ved at underskriveen tro og love erklæring. I øvrigt kan jeg ikke se, at det er mindre svindel at kyle sit kamera i gulvet, uden vidner, og få et nyt, end sandfærdigt at tabe det i en spånsilo, uden vidner.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-01-08 13:47

Tyveri er ikek som udgangspunkt dækket af den type forsikringer, medmindre det er en udvidet version, og desværre, hvis du taber kameraet far en båd er du heller ikike dækket

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 14:46

Nu er vi vist ude i gætterier LOOL

Jeg håber det bedste for dig Mille.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-01-08 16:19

Beklager, men jeg kender de forsikringer temmelig godt da jeg sælger dem til hverdag, så der er IKKE tale om gætterier

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 16:40

Jo jo.. Det er der..... jeg gættede

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 16:44

Men gætteriet er selvfølgelig en følge af det logiske, for når en platsælger siger at forsikringen dækker ALT for apparatet, så gælder det osse tyveri, tab i en spånsilo eller i Merianergraven eller at hunden har ædt det. Alt andet er løgn, sk... umoralsk og salgstaktik når den er værst.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-08 17:10

de vil med garanti fortælle dig at det er DIN INDBO forsikring der skal dække "da der er tale om at i ikke har apperratet" = tyveri
og så er der en selvrisiko osv. bla bla bla
skal forsikringen dække så skal i med rimlig sikkerhed stå med kameraet i hånden

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 18-01-08 19:09

Der findes altså ikke forsikringer der dækker at man bevidst smider kameraet ned i betongulvet !!
Der findes forsikringer mod uheld & ulykker, så som hvis man TABER sit kamera - at sælgerne opfordrer til forsikringssvindel, er dybt umoralsk.

Nogle anlægger en eller anden form forretnings-syn på forsikringer : de tager mine penge - så vil jeg også have nogle tilbage.... de glemmer at når de betaler for en forsikring, så betaler de for en tryghed (altså : hvis der sker en ulykke, så får man en vis erstatning - og der er altså en sammenhæng mellem hvad man betaler, og hvad man kan forvente at have dækket.)

Lige et moralsk opstød jeg skulle af med !!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 19:51

Niederhof

Du har da ubetinget ret i det du skriver:
Citat
de glemmer at når de betaler for en forsikring, så betaler de for en tryghed (altså : hvis der sker en ulykke, så får man en vis erstatning - og der er altså en sammenhæng mellem hvad man betaler, og hvad man kan forvente at have dækket

Men når man efter denne salesspeech:
Citat
Da vi købte den ekstra forsikring var der ikke grænser for hvad denne forsikring kunne

ikke får en krone, så er sp. hvem det er som er umoralsk, og at man deror kam fristes til at tage sagen i sine egne hænder.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 19-01-08 17:41

Klumme -> det har DU jo så også ret i..... men når nogen prøver at sælge sådan en forsikring, typisk for noget der ligner <10% af udstyrets pris, så bør man nok blive en smule mistænksom

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-01-08 19:26

Tjae...det er en jungle, og kors hvor er mange sælgere, som på kurser mv. lærer hvordan man gråzonrlegalt tar røven på kunderne, mens de står og lufter deres blegede tænder

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 21-01-08 11:52

Tak for svaret Klumme.