/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Rigspolitiet
Fra : mariekiksPige
Vist : 740 gange
50 point
Dato : 18-01-08 04:28

Jeg er ikke hundrede på at spørgsmålet skal stilles i denne afdeling, men here goes:

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad "Rigspolitiet" er.

For mig at se er det en slags øvre organ eller enhed.

F.eks. er det Rigspolitiet som tager sig af It-kriminalitet (hvilket ikke er noget en menig gadebetjent har ret meget forstand på).

I hvertfald ser jeg det som en slags politiets ansigt ud af til... (måske tager jeg fejl)

Rigspolitichefen er i hvertfald øverste politi-myndighed i Danmark.

Men en konkret beskrivelse af dem kan jeg ikke formulere...

Nogen der kan !??!

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-01-08 04:37
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-08 05:59

Peters link siger med al tydelighed hvad Rigspolitichefen er for en starut.

Jeg kunne tilføje, at RPC er at sammeligne med en koncernchef, som under sig har en masse underdirektører (politimestre - som i københavn hedder en politidirektør og hedder Hanne Bech Hansen) som igen har endnu flere afdelingsledere, som så råder over det synlige politi med forskellige ancienitets og funktionsbetegnelser.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-01-08 08:01

På politiets egen hjemmeside, er der flere informationer. Se under <Om politiet<

http://www.politi.dk/da/servicemenu/forside

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 18-01-08 08:14

Kort sagt har Rigspolitiet en række afdelinger som arbejder på tværs af regioner og distrikter, eksempelvis bagmandspolitet (som de vist ikke længere bliver kaldt) og Rigspolitiets færdselsafdeling, som patruljerer bl.a. motorveje over hele landet, og altså ikke kun i en enkelt politikreds, iøvrigt bistår Rigspolitiet med assistance til lokale kredse når der er brug for det, vi husker vel alle Rejseholdet f.eks.

Det kan sammenlignes LIDT med FBI som er det amerikanske forbundspoliti, der arbejder på tværs af statsgrænser

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-08 09:26

Kortoververden har ret.
Dertil kun at tilføje at, rigspolitichefen ikke er overordnet til kredsenes politidirektører.

Det er som en virksomhed med spredte afdelinger med hver sin suveræne chef, men med en fællesafdeling, til bogholderi, bygningsvedligeholdelse, bilindkøb og sådanne servicefunktioner, som bedst løses i fællesskab.
Når rigpolitiets folk arbejder med en sag som assistance i en kreds er de underlagt , den stedlige kreds.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-01-08 10:01

Her kan du finde opbygningen af myndigheden "Rigspolitichefen"

http://foa.danmark.dk/portal/page?_dad=portal&_schema=PORTAL&_pageid=33,23732&entiId=11501750&ettyName=MYNDIGHED

Vedr. politiets organisering og opgaver se:

http://www.borger.dk/forside/politiet-ret-og-forsvaret/politi/politiets-opgaver-og-organisation#Organisering
Citat
Politiets organisering
Der er 12 politikredse i Danmark, der hver ledes af en politimester. Grønland og Færøerne er politikredse for sig. Justitsministeriet er politiets øverste myndighed, mens Rigspolitiet tilretteligger og fører tilsyn med politiets virksomhed. Rigspolitiet er herunder ansvarlig for områder som økonomi og personale.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-08 14:00

Motorcykelbetjentene hører også under Rigspolitiet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-01-08 18:11

dova

Ikke nødvendigvis, der er masser af politikredse der har deres egne MC betjente, men det er sandt at de motorcykler der kører for Rigspolitiets færdsel og som primært patruljerer motorveje og tyndt bemandede områder med lange vejstrækninger hører under Rigspolitiet (som navnet også indikerer)

Godkendelse af svar
Fra : mariekiksPige

Dato : 19-01-08 10:45

Tak for svaret Kortoververden.

Dit svar fordi det bliver besvaret her på sitet og fordi du ikke nøjes med smide et par links efter mig.

Men tak til I andre også!