/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opdeling af hus i 2 matrikler
Fra : mlvj
Vist : 3427 gange
200 point
Dato : 17-01-08 08:54

Hej jeg har et hus hvor jeg har lavet en lejlighed på min 1 sal som pt er lejet ud.
Jeg tænkte lidt på hvad det evt krævede at evt sælge min 1 sal fra , der er egen vandmåler og egen el måler mm.
Er der nogen der har lidt forhåndserfaring med dette før jeg evt kontakter teknisk forvaltning.

mikael Nielsen

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 210 point
Dato : 17-01-08 09:22
Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-08 11:11

Du kommer ikke udenom at skulle kontakte Teknisk Forvaltning i den kommune, som du bor i.

Hvis du har fået tilladelse til at oprette en lejlighed på 1. sal, så har du sikkert ikke de store problemer, da kommunen altid skal godkende en ekstra lejlighed.

Det skal godkendes, at der er 2 køkkener for at være en selvstændig bolig.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 17-01-08 11:33

Ja ang godkendelse ved jeg ikke rigtigt , på min BBR står der "en faamilieshus " men på ejendomsskemaet står der " Beboelsesejendom med 1 lejlighed " hvad skal man tro her ?

Der har hele tiden været bad og toilet jeg har kun sat køkken op.

Mikael

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-08 11:54

At ejendommen kun er beregnet til en familie.

Det er ikke lovligt at opsætte et ekstra køkken, med mindre man har fået tilladelse.

I en en-families bolig er det lovligt at have mere end et badeværelse, men det er ikke lovligt at have 2 køkkener.

Så spørg du kommunen om din ejendom er stor nok til at udstykke i 2 lejligheder.

Det kommer meget an på lokalplanen. Din ejendom, bebyggelse og grundens størrelse.

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 17-01-08 12:07

Tak for svaret jakjoe. Det var det jeg søgte og tak til andre der har hjulpet.

Mange tak

jeg må til kommunen for at komme videre.

Mikael

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 17-01-08 12:34

Hej.

Udover at snakke med kommunen skal du også vurdere hvordan ejerskabet skal deles.

Hvis du vil sælge til en fremmed ville jeg selv syntes det smarteste vil være at dele ejendommen i 2 lejligheder.

Hvis det er til en ven kunne man lave en ideel anpart med forkøbsret hos den anden. dermed sikre du at du får muligheden for at købe hele ejedommen tilbage på et tidspunkt.

Ved ikke om det er muligt med forkøbsret hvis der er tale om 2 lejligheder.

mvh
Peder

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-08 13:02

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe