/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tagnedløb.
Fra : Mosebaek
Vist : 1633 gange
50 point
Dato : 17-01-08 08:48

Jeg har en bekendt i Nordjylland,der bor i en ældre bykvarter.(Har ikke selv internet,derfor spørger jeg).Der ligger en 3-4 gamle huse,sammenbygget.Problemet er at tagnedløbet fra nabohuset,bare er ført ned til fortovet og derved,delvis,siver ind i min bekendts hus og danner fugtskjolde. Skal vand fra tagnedløb ikke være rørlagt,altså ført til kloak systemet.Jeg har ikke set før,at det bare plasker ud på fortovet.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-01-08 08:53

Du skal nok spørge teknisk forvaltning i kommunen.
Jeg vil tro at der ingen krav er til de gamle huse, hvor det aldrig har været anderledes.. det ses også inde i århus og andre steder med ældre huse

Junior

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-01-08 09:08

Tak for dit bud,Junior.

Håber på flere indlæg.Vender tilbage over middag.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-08 09:36

Det er lovligt.

Det er da muligt at fortovet har en forkert hældning....lad teknisk forvaltning se på sagen !

Lidt om regnvand i bymiljøet.

http://www.trojborg.dk/images/upload/vand%20i%20byen.pdf
Citat
I Århus er der ved nyt byggeri på Bruuns Bro indarbejdet et system, hvor nedløb er integreret i den faste baldakin. Nedløb er udført i smedejern og vandet ledes i render, der
er hugget i granit, over fortov til rendestenen.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-08 10:04

Kinnekullerende er ordet.

http://root.bolius.headnet.dk/bolius/ordforklaring/byggeordbog/kinnekullerende

Roskilde kommune har skrevet dette om regnvand.

http://www.roskildekom.dk/lokalplaner/lokalplan359/lokalplan359.htm
Citat
§ 10. Kloakering
10.1 Husspildevand og regnvand i lokalplanområdet skal separeres og tilsluttes det offentlig spildevandsanlæg.

10.2 Byrådet kan tillade, at regnvand fra tage og adgangsarealer spredes og delvis nedsives på ejendommen, når det kan ske uden gener for naboen.

Overløb skal tilsluttes regnvandsstikbrønd.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 17-01-08 13:11

Det er en jungle med de regler da det kommer an på hvilke bygningsreglement bygningerne er opført under.

Hvis det var lovligt dengang det blev lavet og der ikke er lavet væsentlige ændringer siden så er det også lovligt nu.

MEN man vil foreslå at opdatere til nyere installationer da de er mere tætte og sikre.

Men alt i alt det sikkert er lovligt som det er men kontakt lige teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-01-08 14:11

Takker for gode svar.Spørgsmålet er nu udvidet lidt.Han siger nu,der simpelhen mangler et stykke
nedløbsrør,øverst oppe.Det drejer sig om det skrå stykke fra selve tagrenden og til nedløbsrøret der sidder på muren.Så tror da pokker det giver vand.Det gør jo muren fugtigt forneden.Men stadigvæk,
rørene sidder ca. ½ meter inde på nabohuset,men det sviner og sprøjter ned på min bekendts mur
og dør.Kan man lægge en form for pres på nobohusets ejer,for at få det udbedret.Evt.gennem teknisk forvaltning,eller lignende.Jeg mener ikke han behøver at finde sig i dette.Ejeren af nobohuset,er tilsyneladende ligeglad.Han skal nok bare ha`hyren udbetalt,af de unge mennesker der bor der.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-01-08 17:40

Tag et par billeder og gå så til retshjælpen. De kan udfærdige et brev til ejeren af nabohuset, hvor der gøres opmærksom på at deres manglende vedligehold er skyld i en vandskade hos jer.

Vi har gjort noget lignende hvor vi havde et dele hus som ikke blev holdt ved lige. det gav fugt gener med grønne plamager osv. vi tog billeder og gik til advokat...

Hvis de ikke vil betale kan man tage syn og skøn på huset. Men i skal være enige om at dele den udgift, ellers hænger i på regningen..

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-01-08 19:41

Tak for svaret jakjoe.Jeg starter lige en ny tråd,under samme emne.Bare lidt om formuleret.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-01-08 00:24

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe