/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kontanthjælp
Fra : jangchr
Vist : 1451 gange
100 point
Dato : 16-01-08 21:07

Hvis en person(ikke mig) er på kontanthjælp og kommer i arbejde,har kommunen så ikke pligt til at betale kontathjælp indtil personen får sin første hele 14/mdr løn.Jeg synes at jeg har ledt på internettet om hvad loven siger,men kan ikke rigtig finde noget om det

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 16-01-08 21:16

Det kommer vel an på om kontanthjælpen er forud eller efterbetalt
men det tror jeg ikke.
spørg på komunen der burde de vide det.
mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-01-08 21:17

de lukker kassen den dag arbejdet påbegyndes...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-08 21:19

Hvornår har den pågældende sidst fået udbetalt kontanthjælp, og for hvilken periode dækkede kontanthjælpen.

Hvornår får den pågældende udbetalt løn?

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 16-01-08 21:19

Jeg tror ikke at kontanthjælpen er forud-betalt,jeg mener bare at folk skal da havde noget at leve af,indtil de får deres første løn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-08 21:22

Ja, men kontanthjælpen vil så blive tilbagebetalingspligtig.

Hvor lang tid vil der gå fra sidste udbetaling af kontanthjælp til 1. lønudbetaling??

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 16-01-08 21:24

Citat
Hvornår har den pågældende sidst fået udbetalt kontanthjælp, og for hvilken periode dækkede kontanthjælpen.

Hvornår får den pågældende udbetalt løn

Den pågældende har sidst fået udbetalt kontanthjælp den 31/12-07 for perioden 12 dec til 31/12-07

Og den pågældende får sin første hele løn den 31/1-08

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-01-08 22:52

jeg har prøvet at søge på nettet, kunne heller ikke finde et fornuftigt svar på dit spørgsmål

Jeg kan kun råde din ven til at henvende sig på kommunen, og få rådgivning der. Det har man ret til!

Og så iøvrigt tillykke med jobbet til din ven.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-08 23:53

Kontanthjælp er bagudbetalt, så hvis du eks. har fået udbetalt kontanthjælp den 1/1 er det for december måned.....hvis så arbejde samtidig påbegyndes 1/1 , vil kontanthjælpen slutte fra den dato....og derfor betales der ikke frem til første lønudbetaling, da lønudbetaling også er bagud, og hvis der skulle betales kontanthjælp til første lønudbetaling, ville det svare til dobbeltindkomst i den periode, så den går ikke

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-08 23:54

Hov ser lige:

Citat
Den pågældende har sidst fået udbetalt kontanthjælp den 31/12-07 for perioden 12 dec til 31/12-07

Og den pågældende får sin første hele løn den 31/1-08

Så skal kontanthjælpen udbetalt pr 31/12 dække frem til lønudbetalingen

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 17-01-08 00:13

Du kan sikkert få en folder på kommunen om kontanthjælp.

Man kan ikke stole på det de siger, for mange gange er det noget der kan tolkes forskelligt.

Min kærste har prøvet at blive vejledt angående ledighedsydelse, hvor de sagde at hun kun var berettiget til kontanthjælp, men det viste sig ( efter at vi selv havde læst reglerne) at det ikke passede.

Så derfor spørg efter reglerne på skrift.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-08 00:21

Kontanthjælp er bagudbetalt !

http://www.fhkommune.dk/Sociale_forhold/Kontanthjaelp.aspx
Citat
Kontanthjælpen er bagudbetalt – på samme måde som de fleste løn-former, sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 17-01-08 00:25

Han har jo fået penge for December og er i Januar i arbejde hvor han selv tjener sin løn, så der er nok ikke meget at hente.

Men jeg har da før hørt om folk der ved en overgang til arbejde får hjælp af kommunen, men så er det mod tilbagebetaling.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-01-08 07:05

Forudbetalt kontanthjælp, blev ændret 1. juli 2005, til bagudbetalt kontanthjælp. Dog var/er det sådan, at de kontanthjælpsmodtagere (dem er nok ikke nogle af i dag), der gik på foprudbetalt kontanthjælp, ville vedblive, at gå på forudbetalt kontanmthjælp, med mindre de var ude af sydtemet i mere end fire uger.

Baggrunden for ændringen var, at det gav problemer, i fx jangchr spørgsmål. De problemstillinger er stort set ophørt, da de fleste i dag er bagudbetalt.

Det er op til den enkelte kommune og ud fra den enkeltes situation, at vurdere, om man kan få kontanthjælp med eller uden tilbagebetalingspligt.

Godkendelse af svar
Fra : jangchr

Dato : 17-01-08 07:19

Tak for svaret dova.