/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
CD-DVD forvirring.
Fra : Mosebaek
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 15-01-08 13:25

Hej Kandu`er.Jeg er nybegynder inden for den ædle komputer kunst.(Har været det i 15 år).Jeg har en HP pavilion t370 dk komputer.Og skønt den er 4 år gammel,og modellen er gået på pension,har jeg ikke lært den ordentlig at kende endnu.Jeg synes HP`s brugervejledning,er meget forvirende.Jeg har flere gange været inde på deres support sider.Uden resultat. Sagen er at jeg vil gerne ha` begreberne: dvd-rom,dvd writer & cd writer,cd-rw eller cd-brænder,sat lidt på plads.Min pc har 2 cd skuffer.(Derfor tvivlen). På den øverste står på lågen: dvd-rom. På det nederste låge står der: hp dvd writer & cd-writer. Hvad kan den ene,som den anden ikke kan,og omvendt.I vejledningen hedder de noget helt andet.Jeg har hidtil brugt cd-r skiver til mine billeder m.m.(Brændt i nederste skuffe:hp dvd writer & cd-writer). Nu vil jeg gerne prøve at bruge dvd-r skiver,4,7 GB. Skal de så brædes i den øverste skuffe.
RESUMÈ:
Øverste skuffe på pc`en hedder: dvd-rom.
Nederste skuffe hedder:hp dvd writer & cd-writer.(Brugt denne til cd-r brænding).

Spørgsmålet er så,hvilke af dem skal jeg bruge,for at brænde DVD-R.

P.S. Kan betegnelsen CD-ROM,være både navn på skiven og navn på afspilleren ?

Håber nogle kan fjerne lidt af min forvirring.Er her igen,sidst på eftermiddagen.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-08 13:30

hp dvd writer & cd-writer, det er den du kan brænde dvd og cd med, den kan også bruges at åbne/ afspille dvd og cd. Øverste skuffe på pc`en hedder: dvd-rom, den kan åbne/afspille dvd og cd

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-08 13:31

Her er en masse forklaringer det er sådan et gør det selv projekt ka jeg se uha værsgo
http://www.pcworld.dk/arkiv?q=Pc%20Medier

Mvh og god fornøjelse SunoFisk

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 15-01-08 13:32

Din øverste skuffe DVD-rom kan kun afspille DVD og cd.

Din nederste skuffe kan både afspille og brænde DVD og cd.

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 15-01-08 13:53

"Writer" betyder "Skriver"

ROM står for "Read Only Memory", på godt dansk "Læs"

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-08 18:19

Tak for svaret o.v.n..
Kort og klart.Et svar man forstår,det kan jeg li`.Også til til i andre,for fyldestgørende indlæg.

V.H. Mosebaek.

P.S.: Jeg har bøvlet med kandu i dag.Jeg ved ikke om alle har haft samme problem.
Håber dette når frem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-08 02:43

Selv tak, jo der har været og er problemer med Kandu, det er der også nu håber det snart gåt i orden, og vi kan få vores mailboks fyldt op igen, har du et godt brænder program, Nero for eksempel ? Ellers kan CDburnerXP anbefales, den er gratis og god: http://www.cdburnerxp.se/