/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
NO SIGNAL efter PCI- USB 2.0
Fra : ingelein
Vist : 645 gange
15 point
Dato : 13-01-08 22:07

Hej
Jeg har flere gange prøvet at installere et nyt PCI Host card til USB 2.0 efter at jeg har opgraderet til XP SP2. Det virker bare ikke - der er ikke længere noget signal til skærmen. Altså ingen forbindelse fra CPU til skærm. I forvejen sidder der et Lydkort i udvidelsesdelen og der er plads til et kort mere, som så skal være USB 2.0 kortet.

Når jeg sætter et USB stik i de gamle USB 1.1 porte, får jeg meddelelsen at overførslen kunne blive hurtigere med en USB 2.0 værtscontroller.

Desværre virker det ikke.
Hvad skyldes det manglende signal, når det hele virker igen når jeg piller kortet ud.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 22:33

Den har vi da haft oppe at vende, har du forsøgt at bytte rundt på PCI kortene ?, Der er en konfikt med din USB kort og det PCI stik du vil bruge, kan du ikke resette i BIOS ? I BIOS er der måske nogle indstillinger til PCI

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 22:51

Hej o.v.n.
Ja, vi har haft den oppe at vende, men siden det ikke funker endnu, kunne der jo være flere brilliante forslag. Ja, jeg har haft kortet ude og har byttet rundt på det og lydkortet - O effekt.
Nu er der jo en hel klemrække med 4 nye USB 2.0 stik på kortet og så længe der ikke er noget signal er det jo formålsløst at proppe noget som helst i de nye stik. Måske er der nogle indstillinger jeg skal ændre før.
Vedr. BIOS kan jeg se efter - men det skulle så være under boot?????
Jeg købte jo også en ekstern hub, men harddisken virker heller ikke på den.
Et nyt spørgsmål er så vedr. den nye harddisk, som ikke har noget software leveret ved siden af, men det er installeret i selve harddisken, og så længe jeg ikke kan få kontakt med den eksterne harddisk på den gamle PC, kan jeg jo heller ikke installere noget driver eller andet software på den gamle PC. I øjeblikket prøver jeg at lægge harddiskens software over på et USB Stick, for at prøve at installere det derfra i håb om at den gamle PC så vil genkende den eksterne harddisk - selvom det er på en langsom hub.
Hilsen Ingelein - jeg spørger skam ikke for sjov

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 23:00

Citat
men det skulle så være under boot?
korrekt under opstarten skal du trykke en tast, måske Delete, det står på skærmen et kort øjeblik, og jeg tror ikke det er for sjov at du spørger, og vil håbe at der kommer en som kan hjælpe dig, men måske er computeren så gammel at bundkortet ikke kan køre USB2, måske kan en opgradering at bundkortet løse problemet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 23:11

Ja, mit håb er jo at der kommer en COMPAQ - kyndig mand på banen med forstand på sådan en speciel PC - (Det påstår mit barnebarn i hvert fald at det er -- og han er datamatiker!) - Spørg ikke hvorfor jeg ikke spørger ham...... der er 2 broer som adskiller os.
Jeg er så dum at jeg tror at når systemet foreslår mig at sætte et hurtigere PCI-kort i, så er det fordi det kan lade sig gøre. Men jeg har da lov til at spørge i butikken i morgen. Der har de heldigvis også en tekniker siddende (Lb-datatek).
Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 14-01-08 02:29

Der er 3 standarter for PCI
(ud over dem er der PCI-X , PCI-X 2.0 og nogle specielle PCI til laptops og andet)

De ældste er PCI 2.2 og 2.3 og bruger 3,3 volt

Det mest almindeligt brugte i dag er PCI 3.0 og bruger 5 volt

Hcvis du har en ældre PC er det højst tænkeligt at du har et 2.2 eller 2.3 slot og at det PCI kort du har købt er et 3.0

Nogle kort kan både sidde i et 2.3 og et 3.0 men hvis det er et kort der er lavet til kun at køre 5 volt kan det ikke sidde i et 2.2 eller 2.3

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 11:51

Til WinxPeter
Det kort jeg har købt er et USB 4+1 kort, version 2.=-PCI
UsB 2.= Type A porte - support Win98SE/ME/2000/XP.
Deraf slutter jeg at det må være til "ældre" PC - når det kan bruges på Win 98.

Jeg har lige nu været inde i BIOS opsætningen - det har jeg prøvet tit - Compaq giver mulighed for at taste F10 i opstarten - står endda på skærmen = SETUP (F10).

Nu har jeg været igennem alle menuerne for at gøre mig fortrolig med indholdet -
Der er to menuer, som kunne være interessante for mig:
1. PCI Devices, hvor alle komponenter er sat til IRQ 11 - er det ok?
2. Bus Options:
PCI Bus mastering = disabled ............. den har jeg nu enabled
PCI Reset on warm boot = enable
PCI VGA Palette snooping = disable
ISA Back to Back i/O delay = fast
BUS Priority = PCI

Som det fremgår har jeg lige lavet PCI Bus mastering om fra disabled til enabled. Det er lige sket, så nu ser jeg om det virker, når jeg igen sætter kortet i.

Måske er der andet der skal rettes i Bios, men disse ting forekom mig mest relevante at kigge på.
Med venlig hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 11:57

Yderligere oplysninger vedr. den eksterne Harddisk(Packard-Bell 160 GB uden strømforsyning).
Der fulgte ingen Software med harddisken, men det software, som følger med harddisken fylder hele 847 MB, det vil sige at hvis det skulle installeres på den gamle PC har jeg ingen plads tilbage på den gamle harddisk. Der er dog også nogle uvedkommende programmer i softwaren til den eksterne harddisk, ----- men det må dog være muligt at finde det jeg skal bruge, nemlig kun driveren - flytte den over til den gamle PC via stick.
Jeg kan ikke finde en "kun" driver til harddisken på nettet til download.
Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 15 point
Dato : 14-01-08 13:13

Godmorgen

Har lige læst hvad jeg skrev i nat og kan se at jeg har vendt udviklingen på hovedet

Det startede med 5 volt og er i rev 3.0 udelukkende 3,3 volt

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 14-01-08 13:16

Hvad hedder dit bundkort (Motherboard) ?

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 15:04

Tak for svaret WinXPeter.
En tekniker har bekræftet at det har noget med den interne strømforsyning at gøre. Jeg afleverer PC'en i butikken om lidt. Så vil jeg ha' en ny intern harddisk og pillet ved strømforsyningen + isat et PCI kort til høj hastighed - færdigt arbejde.
Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-08 15:52

Fra : ingelein Dato : 14-01-08 11:51
Jeg så lige at du skrev:
Det kort jeg har købt er et USB 4+1 kort, version 2.=-PCI
UsB 2.= Type A porte - support Win98SE/ME/2000/XP.
Deraf slutter jeg at det må være til "ældre" PC - når det kan bruges på Win 98.

Men det er win 98se og ikke bare win 98

Så er det win 98 du har og ikke Second Edition så kan der være lidt bøvl med USB 2

Jeg har selv det kort som er brugt i en 450 Mhz med 98se / 2000 / XP

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 18:39

Hej Eyvind
Næh. jeg tror da at jeg mange gange har skrevet at jeg har opgraderet til Win xp SP2 fra Win xp SP1.
Mine formodninger vedr. kortets brugbarhed gik på om det var til 5 V eller til 3.3 V, idet jeg gik ud fra at kortet var til 5 V, når det var til et gammelt styrestystem også. -
Desværre stod der ikke en pind om V på beskrivelsen af kortet.
Nu er det hele lagt i hænderne på en tekniker, som imidlertid siger at på min gamle Compaq vil man ikke kunne få gang i et USB 2.0 stik, idet USB-stikket får strøm fra bundkortet.

Jeg har ikke kunnet set hvilket bundkort jeg har, men der står printet Compaq på det et sted, hvor det er dækket af ventilatoren, så jeg ikke kan se resten.

I får en slutbesked på resultatet, når jeg henter Pc'en igen.
Mange hilsner og en god uge - fra Ingelein