/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasfyr
Fra : bv32
Vist : 3618 gange
50 point
Dato : 16-02-03 10:00

Jeg har et HSTarm Apollo gasfyr, som nok lige som så mange andre har en måler der viser trykket. Fyret står både for det varme vand i hanerne og for varmen i huset. Igår viste den et tryk på 0,5 bar og derfor fyldte jeg vand på til 2 bar (lidt i overkanten, men ifølge min gasfyrmontør kan den godt klare det). Den første gang kedlen tændte røg trykket op på 4 bar (!) og vandet sprøjtede ud af anlægget. Jeg slukkede for fyret og lidt senere fyldte jeg lidt vand på til 1 bar og fyret har kørt fint lige siden. Men nu synes jeg at trykket er lidt i underkanten (tæt på 0,5 bar igen). Mine spørgsmål: +Hvilket tryk måler trykmåleren? Er det trykket i kedlen eller trykket i radiatorrørsystemet? +Skal trykket være nogenlunde konstant eller kan den godt falde når varmeanlægget ikke kræver den store opvarmning (fordi brændeovnen er tændt)? +Hvad kunne det tyde på, hvis trykket falder 0,5 bar over et døgn? +Hvor bliver det vand af der fyldes på i anlægget? +Kunne man blive ved med at fylde vand på til man kan få en montør ud til at kigge på det?

Kommentar
Fra : sanneantonsen

Dato : 16-02-03 10:11

Det er højst din tryk ekspantion der er utæt, og det er ikke så meget vand du mister men tryk. Du kan godt efter fylde vand til montøren kommer, kedlen vil gå på over kog hvis der ikke er vand nok.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 16-02-03 11:21

prøv lige at udlufte din pumpe, hvis der er luft i den der skal cirkulere vandet rundt har du ikke det varme forbruge. du skal have og så vel kedlen koge over.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 16-02-03 11:23

Så vidt jeg har forstået udlufter systemet sig selv v.h.a. nogle udluftningsventiler på loftet (kan det passe?).

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 16-02-03 11:24

Eller er det varmedelen af systemet der udlufter sig selv? Hvordan udlufter man pumpen?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 16-02-03 11:28

ja det kan godt passe. men hvis der er kommet luft i pumpen. vil denne udluftning ikke aldtig tage det... det sidder alt afhæning af pumpen en stor skrue man kan løsne.. Er det en grundfoss pumpe der sidder ??

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 16-02-03 11:46

Ja. Grundfos Airlectric står der på den

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 16-02-03 11:58

ok så sidder der en stor skrue på den hvis du løsner den imens den køre (ikke skrue den helt ud) indtil der kommer lidt vand ud... du skal ikke være bange for det for det er ikke et særlig højt tryk der er på den sidde..... noget andet du kan kigge på er hvilken hastighed den står på..(der er 3 ) hvad står den på

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 16-02-03 12:21

Den står på 2.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 16-02-03 12:26

ok. så var det nok ikke så enkelt..
jeg skal nemmelig sige dig at min gamle mor lige har haft samme problem.. og det var nemmelig luft i pumpen..

du er nok så uheldig at du skal have en montør på

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-03 12:39

Det er din trykekspantion der har mistet fortrykket
derfor virker ekspantion ikke.

Den skal sikkert skiftes .... det skal de tit på HS
kan måske også påfyldes kvælstof (evt lufttryk)
på ekspantion igen men muligvis er membranen utæt
så den eneste mulighed er at skifte den

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 16-02-03 13:27

det er trykket i radiatoranlægget den måler

trykket bør være nogenlunde konstant men stiger
ved opvarmning og falder når det køles ned igen

ekspanyionen skal skiftes repaeres før man kan sige noget om
at anlægget ellers taber vand

du kan rolig køre med anlægget bare der ar vand på hele tiden
helst over 0,5bar