/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fuger i fyrtræsgulv
Fra : jesper.s
Vist : 1752 gange
80 point
Dato : 13-01-08 15:44

Jeg har slebet mit fyrtræsgulv, men fugerne er ikke særlig pæne, mangler helt mange steder. Hvad kommer man i for at få dem pæne igen?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 15:53

Slibe smulder fra en af fyrrebrædderne, blandet med alminlig hvid trælim, bland så du får en tyk spartelmasse, fyld massen i fugerne det kan næsten ikke ses, men endelig ikke for tynd en masse, limen svider når den tørrer, og kan revne hvis massen er for tynd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 15:55

Limen svinder ved tørring, ved ikke om den svider

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-01-08 16:05

de fuger du snakker om er nok det vi andre kalder sprækker. de skal være der. med tiden svinder træet ind og det giver nogle sprækker imellem brædderne. når man har slebet dem tilstrækkeligt mange gange, kommer man ned til noten og så får man problemet med at der pludseligt mangler noget af brædderne. og det er så tidspunktet hvor man skal til at tænke på nyt gulv. brædderne svækkes så meget efter mange afslibninger, at de mister bæreevnen. og så risikerer man at et eller flere brædder knækker når de bliver belastet.
så du må nok en tur om ad trælasten og få en pris på nyt gulv.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 13-01-08 17:30

Hørt trimara46! Selv om jeg nu kalder dem fuger! Sprækker er når noget er flækket, mener jeg.
Men til sagen!
Moden med at afhøvle gulve er helt vild.
Når gulve afhøvles forsvinder noget af træet, især nå folk gør det selv.
I mine unge år arbejde jeg meget på "Flyttelejligheder" d.v.s. klargjorde lejlighederne når lejere flyttede og nye flyttede ind.
Da var det også på mode at afhøvle gulve, bare der var den mindste misfarvning, men det holdt man op med da de første gulve var ødelagt.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 80 point
Dato : 13-01-08 17:59

Hvorfor de der bedrevidende råd nu er gulvet slebet og der er "sprækker" som skal fyldes ud, der er mit forslag faktisk udmærket

Kommentar
Fra : jtk3

Dato : 14-01-08 00:53

der findes noget fugemasse til at lægge i fugerne spørg i et byggemarked,det er desvære temmeligt dyrt ,men det giver et flot resultat.Fugerne kan gøres mere ens ved hjælp af en overfræser,eventuelt en rundsav med en passende dybde

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 14-01-08 08:36

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-01-08 12:50

Selv tak det er en billig og god løsning, og da du bruger samme træ som gulvet er lavet af, så kan det næsten ikke ses

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-01-08 14:58

Uha-uha til Jtk3s råd. Hvis du gør det så får du et ristværk i stedet for et gulv.
Til o.v.n., det kan da godt være at det er bedrevidende, men det var nu mest ment som en advarsel mod at slibe gulve af uden grund.
Der kan jo være nogen der læser tråden fordi der går med sådanne planer.

Bjørn