/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Tjære i fyret!
Fra : axelbjarne
Vist : 2226 gange
100 point
Dato : 13-01-08 13:54

Gode forslag til at fjerne tjære i fyret!

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 13-01-08 13:57

En Zinkplade ind medens der er fut i hjælper Men DET FOURENER OG ER IKKE TILLADT oG DET ER EGENTLIGT FORDI DIT FYR IKKE BRÆNDER OPTIMALT MED HENSYN TIL BLANDING AF LUFT I FORHOLD TIL bRÆNDSEL

hAV EN GOD Dag ups den Caps Sunofisken

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-08 14:04

Rigtigt tørt egetræsbrænde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-01-08 14:05

Fyrer du med trærødder?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-01-08 14:33

du skal lukke for underluften og lukke op for overluften. når fyret brænder, skal der stå små blå flammer op fra træet. det er gassen der bliver forbrændt. hvis ikke du kan få det til at brænde sådan, skal du regulere på lufttilførslen.
det kan godt tage nogen tid at få det rigtigt indstillet, men det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-08 14:46

Tjæren kommer enten fordi dit brænde er vådt/ikke ordentligt lagret, eller fordi du kører med for lav kedeltemperatur....under 70 grader dur ikke.

Men fjern det ved at lukke det øverste spjæld helt til og luk godt op for det nederste og lad det brænde godt igennem, men selvfølgelig skal du sørge for at lukke ned, såfremt det begynder at koge.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-08 14:53

Din skorsten ser sikkert ligeså ud, men så skal du ikke blive forskrækket, hvis du en dag får skorstensbrand. Du ved vel så hvad du skal gøre?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-01-08 15:40

Stilkene Håber du mener han skal lade den brænde af hvis muligt.. eller at du tænker på EIDDIKE?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-08 17:38

Lyt ikke til Dova. Den er helt gal.

Det har ikke noget med kedeltemperatur at gøre.

Det skyldes dårlig og ufuldstændig pyrolyse og forbrænding.

Fejlen er kan være flere forskellige måske flere.
Forkert brændsel,
For meget fyret på på en gang.

Manglende udmuring.
eller alt for lidt luft i flammefasen.

Ved fyring med gasdannende brændsel som træ og tørv skal der rigeligt sekundær luft til, og man må ikke knibe på luften i håb om at det kan "brænde natten over". Det giver kun tjære og og luftforurening værre end noget andet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-08 17:39

Fast tjære skal brændes væk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-08 18:20

Citat
Lyt ikke til Dova. Den er helt gal.

Selvfølgelig har det noget med brændet eller kedeltemperaturen at gøre.....men i din "klogskab" vil du måske også påstå, at temperaturen, (som på et brændefyr netop styres af luftindtaget og hvor meget der dermed er åbnet for spjældet), ikke har noget med forbrændingen at gøre

Nu skulle jeg mene at vide noget om brændefyr, da jeg har opvarmet mit hus på den måde siden 1980, og dermed har fået en hel del erfaring i, hvordan det skal gøres ....uden at indersiden af fyret belægges med et klistreret lag tjæresod

Og også hvad man skal gøre hvis uheldet er ude og man har været uheldig og fået noget vådt brænde i fyret, der danner "tjære"

Og mit forslag er en glimrende løsning til at brænde den nuværende tjære af.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-08 22:03

AXELBJARNE hvor du henne skynd dig og kom inden der er nogle der begynder at slå her

Jeg ku jo godt lide at vide hvad for en slags brændsel vi snakker om ?? hvad foe et fyr du har og sådan hvis du sku ha lyst til at deltage

Mvh Sunofisken

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-01-08 04:05

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-08 08:33

Takker og bukker Men ku da stadig godt lide at få et svar på mit sidste spørgsmål

Hav en vældig god og begivenrig dag SunoFisken