/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvorfor fylder min Win xp Sp2
Fra : ingelein
Vist : 884 gange
39 point
Dato : 13-01-08 01:21

Hej
Er der nogen, som kan forklare mig, hvorfor min Win xp Sp1 med opgradering til Sp2 er kommet til at fylde 3,01 GB? Det er dobbelt så meget som normalt????
Jeg kan se at mappen "Softwaredistribution" fylder 860 MB - det er vist rigeligt?
Det var jo netop for at få mere plads på harddisken at jeg formaterede.
Mange tak på forhånd - Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-08 01:29

Gå ind i kontrolpanel under tilføj fjern programmer der ka du se om du skulle have sp2 2 gange
Mvh Sune

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 01:41

Hej sunowich
Næh, den er kun på listen 1 gang.
Jeg har gennemgået filerne i Windows og her er de største mapper/filer:
System 32= 604 MB
PChealth= 860 MB
Service Pack 2 = 471 MB
Help= 47,7 MB
Fonts= 24,5 MB
Driver Cach = 112 MB , det giver allerede 2.1 GB + alt det løse småtteri = 3,01 GB og der er 18.733 filer i 1.180 mapper.
Sådan lige til dem der har lyst til at sammenligne.
Muligvis er ikke alle filer fra SP 1 fjernet, man ved jo aldrig!
Godnat fra Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 01:43

Sorry,
Pc health er 30,8 og
Softwaredistribution 860 Mb.
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 01:51

Det er da ikke ret meget, jeg checkede lige min Windows mappe, højreklikkede og klikkede på Egenskaber, der stod så:
Størrelse 3,98 GB (4.282.919.740 byte)
Diskforbrug 3,45 GB (3.705.984.560 byte)
Indeholder 23.740 filer 2121 mapper
den er fuldt opdateret og med Service Pack 2

Accepteret svar
Fra : thomas2610

Modtaget 39 point
Dato : 13-01-08 08:56

Næ jeg synes også at det lyder fint.

Min Vista windowes mapper siger:
Størrelse: 8,91GB (9.575.450.064 byte)
Diskforbrug: 8,98 GB (9.651.089.408 byte)
Indeholder: 43.014 filer. 7672 mapper

og jeg kører jævnligt ccleaner mm.

Så bare vent til du skifter til Vista en dag.

Vores anden pc med XP installeret har knap 3 gb i windows mappen, og 15000 filer. Den er også næsten ny formateret (ny hardisk efter nedbrud) og også sp2.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 13-01-08 11:25

Størrelsen på windows stiger explosivt når du installerer SP2, min fylder også omkring 3GB, så det er ganske normalt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 11:46

Hej
Jeres svar beroliger mig - sådan da. Men ifølge helgec skulle Windows incl. SP 2 kun fylde det halve - sådan omkring 1,6 GB. På min bærbare fylder den dog også 3,4 Gb i Home versionen . På den gamle Compaq har jeg prof. versionen som fylder, de 3,1 Gb.
Jeg har købt et PC-blad i Tyskland, hvor der står noget om en masse filer, som man uden videre kan slette, fordi det er unødvendigt fyld, som de fleste ikke har brug for. Det vil jeg nu studere nærmere.
Når jeg gerne vil beholde denne gamle PC er det fordi
1. Jeg kan lide at skrive på det gamle tastatur - men jeg har da også trådløst tastatur til min bærbare.
2. Jeg ser bedre på den gamle S700 Compaq Monitor
3. Jeg kan kun skrive ud fra den gamle PC (HP Deskjet 895Ci)
4. Jeg har ikke fundet et kabel, der kan forbindes til min Printer via USB på den bærbare, så indtil videre kan jeg kun skrive ud fra den bærbare via mit interne netværk.(Jeg har prøvet med et USB printerkabel).
5. Jeg kunne overveje at købe en fladskærm og benytte den bærbares CPU, men printerproblemet skal løses, fordi jeg har mange ekstra farvepatroner til printeren.
Suk - Ingelein

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 13-01-08 13:21

I mappen Softwaredistribution som du siger fylder 860 Mb er der en mappe der hedder Download og det er nok den der fylder.

Filerne i mappen Softwaredistribution/Download, er mest temp filer og nogle enkle opdateringer som programmer.
Det er den mappe som Windows Update downloader til og Windows plejer selv at slette filerne efterhånden, der bliver dog nogle hængende.

Jeg har slettet alle filerne i mappen og ikke oplevet nogle problemer.

Bare en oplysning

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-08 13:45

Du får jo feks også et program som moviemaker med i servise pack 2 som jo er et videoredigeringsprogram firewall og mange flere ting

Hav en god og rig dag Fra SunoFisken Wanda

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 19:06

Hej WinX Peter
Jeg kan ikke se ret mange tmp filer i den omtalte mappe, tværtimod en masse dll. filer og andet programstads, så det tør jeg ikke uden videre slette, som du skriver. Hvem tør - og fortæller hvad der sker?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 22:07

Du må ikke slette dll filer, det er vigtige filer til at holde systemet i gang, derimod må du godt slette indholdet i Prefect folder en gang imellem, men det kan gøre systemet langsommere, i en periode indtil der er dannet flier i Prefect folder, en slags genveje til programmer som systemet bruger, jeg ser oven over Windows Moviemaker nævnt i flæng med videoredigering - firewall - og mange andre ting, Moviemaker er filmredigering og hverken firewall eller mange andre ting, og Moviemaker er ikke i mappen Windows, men i mappen Programmer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-08 22:13

Nu skal jeg lige læse rigtig, hvis filerne ligger i mappen Software distribution/download, så kan de undværes, men det er sikkert ikke noget som fylder alverden på en helt ny installation

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 22:53

Hej alle
Indtil videre kan jeg kun sige HMMMM::::::

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-08 00:54

O.V.N. du ser noget nævnt i flæng det må da vist være bla. mit indlæg du hentyder til Jeg Foreslår da vist ikke at spørgeren at slette Moviemaker firewall eller andet Jeg fortæller bare at det er noget af det der fylde i sp2 Og KAN DA GODT SKÆRE UD I PAP AT DET IKKE ER NOGET DER SKAL SLETTES MEN TVÆRT IMOD ER VÆLDIGE GODE PROGRAMMER AT HAVE OG LIGEFREM NØDVENDIGE PROGRAMMER Ved godt at du ikke kan lide mine hentydninger til at nogle folk i kandu er eller har været arrogante i deres måde at være på og hvis du sku føle dig truffet behøver du jo ikke fortsætte den linie som om jeg ikke eksisterer det ødelægger jo bare en masse for folk der gerne have hjælp såe du er velkommen til fermover at tale direkte til mig hvis jeg skriver noget du ikke forstår hvoffor bliver nævnt
Nå Spørgsmålet hedderHvoffor fylder min win xp 2sp så meget Ingelein Tænker at win sp1med opgradering til sp 2 hvordan ka det værer at du ikke bare har fået en ren sp2 når nu den er nyinstalleret.Hvor meget plads har du egentlig til rådighed Tænker at hvis det er en lille hardisk så ku du evt have en extern og ved god at der er skrevet en masse om din puter de sidste dage men har ikke fulgt med i det hele såe du må jo bærer over med mig.

Med venlig hilsen Og sov godt fra Sunofisken

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 14:15

Hej Sunowich
Nej - selvom nogen foreslår mig at slette noget, kunne jeg ikke drømme om at slette andet end tmp-filer og programmer, som jeg med 100 % sikkerhed ved at jeg ikke skal bruge. Så jeg spiser ikke alt hvad jeg får at vide herinde. Lidt fornuftig sans har jeg da - trods al uvidenhed.

Ja, min PC har kun 6 GB harddisk og kører med langsomme USB. Derfor har jeg jo købt en ekstern harddisk - og fordi det er smartest, er det en Packard-Bell uden selvstændig strømforsyning.. op
Mine forsøg med at opgradere mine USB porte via et PCI-kort mislykkes og det samme er problemet med en USB hub med selvstændig strømforsyning.

Med PCI kortet er der ikke noget signal overhovedet, men det er der, når jeg piller det ud igen.
Med ekstern Hub med strøm, genkendes min eksterne harddisk overhovedet ikke.

I dag har jeg talt med en tekniker hos Lb-Datatek. Årsagen til at det ikke lykkes skal formodentlig søges i den manglende/lavere strømforsyning.

I stedet for flere fiksfakserier vil jeg nu se at få installeret en større harddisk og da den evt. også kræver mere strøm, vil jeg lade en tekniker ordne det for mig. Man kan jo som bekendt næsten betale sig fra alt. Mit alternativ kunne også være en helt ny stationær PC inden jeg bruger pengene på en masse udstyr/dimser, som ikke dur.

Med venlig hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 14:54

@Sunowich
Jeg glemte at svare på hvorfor jeg ikke har installeret en ren SP2 - det er da nemt at besvare: Mit lovligt købte program er en XP SP1. - derfor!
Med mange hilsner Ingeborg

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 14:59

Tak for svaret thomas2610.
Jeg faldt for din sidste bemærkning om din nyinstallerede harddisk, som har næsten samme "forbrug" som min installation.
Tak for svaret - Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-08 15:14

Hej Ingelein Jeg takker mange gange det er altid rart med dialog eller er det jo svært at snakke sammen Jeg ville også overveje at købe en ny for som du selv siger ender det jo med at du køber dig fattig inden du får set dig om du ka jo efterhånden fåe en enormt kraftig maskine med massere usbindgange kortlæsere kæmpe harddisk samt en masse ram for en 5.ooo,- eller endda i enkelte tilfælde hvis man gider at lede grundigt og undersøge de forskellige forretningers tilbud for derefter at søge på de specifike modeller og finde dem endnu billigere på nettet ligemeget hvad du gør så god vind mned det

Mange positive hilsner fra Sunofisk