/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
teori til flugtskydning
Fra : kryds
Vist : 9445 gange
20 point
Dato : 12-01-08 16:16

Jeg har i knap tredive år dyrket baneskydning - riffel og mest pistol. Hertil findes en hel del skydeteori. Nu, da jeg er begyndt at gå mere på jagt og forsøger at lære at skyde lerduer, savner jeg noget egentlig teoristof til at give lidt "rygrad" på standpladsen. Det er ikke godt nok med, der står en hjælper og fortæller at jeg ramte forbi - det har jeg selv set, men kan ikke se, om det er over, under, foran eller bagved. Håber der er nogen som har et godt forslag. På forhånd tak og samtidig en lidt sen nytårshilsen til alle!
Mvh. Kryds

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 30 point
Dato : 12-01-08 16:20
Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 12-01-08 18:29

Jeg vil da håbe at hjælperen fortæller dig hvor skudet sad, det kan man sagtens se med det blotte øje

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 18:55

Citat
Det er ikke godt nok med, der står en hjælper og fortæller at jeg ramte forbi - det har jeg selv set
jo det er den bedste hjælp du kan få, hjælperen kan se om du skyder over, under, til højre eller til venstre for lerduen, men du kan egentlig ikke bruge det til så meget, i modsætning til riffelskydning sigter du ikke når du skyder efter lerduer, eller gør du ? Hvis du vil blive god til at ramme lerduer, og det bør du være før du retter våbnet mod et levende dyr eller fugl, læg vanerne fra riffelskydning fra dig, nogen kan ikke og de bliver aldrig gode til flugtskydning, du skal holde geværet i "klarstiling" det er ingen fordel at have geværet ved skulderen når du melder KLAR og duen kastes, hold fast om det afsikrede gevær med aftrækker fingeren inde i bøjlen og den anden hånd fast om forskæftet, når så du ser duen, svinger du geværet op til skulderen og svinger løbet efter lerduen, trykker af i det øjeblik duen er ud for gevær løbet, det handler i høj grad om at geværet passer til skytten, hvis skæftet støder imod på vej op til skulderen, så skal den afkortes, hvis du får blå mærker og en øm skulder fordi geværet ikke er imod skulderen, så er skæftet måske for kort eller du holder ikke fast på geværet, hvis du skyder næsten alle skud forbi til den samme side af lerduen (det er her hjælperen bagved skal være der) så skal skæftet bøjes så det passer til dig, alle tilpasninger skal uføres af en uddannet bøssemager, ikke selv pille ved noget ud over at rense geværet, du kan selv afprøve om dit gevær passer til dig, hjemme i stuen og uden patroner selvfølgelig, du holder fast om geværet og holder det nedsænket, udse dig et punkt på den fjerneste væg og se fast på punktet med øjnene i nogle sekunder, luk så øjnene og sving så geværet op og "sigt" på punktet med lukkede øjne, åben øjnene og nu skal geværløbet pege lige præcis på det punkt du har udset dig, testen kan kun udføres en gang, og passer punkt og geværløb ikke til hinanden, så skal du en tur til bøssemageren og få dit gevær tilpasset elers bliver du aldrig god til flugtskydning

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-01-08 21:18

Hej Kryds
Der findes masser af teoribøger om flugtskydning og det letteste er at kigge ned på biblioteket.
Da man ikke kan se haglsværmen, bliver det en øvelsessag at vurdere hvor skuddet sidder.
For at lære det kræver det at du skyder med begge øjne åbne.
En dygtig instruktør der står lige bag dig, kan muligvis hjælpe dig i starten, men han kan altså heller ikke se haglsværmen og det vil altid, også for ham, være en vurdering.
En anden mulighed er at kigge i jagtbladet og måske ofre nogle timer hos en god skydeinstruktør, (der er masser af annoncer) men det afhænger selvfølgelig af på hvilket stade du befinder dig.
Ud fra dit spørgsmål, vurderer jeg at du ikke har den store erfaring med haglgevær, og så er den med skydeinstruktøren altså både den hurtigste og bedste løsning, og pengene er givet godt ud.
Det er helt utroligt hvad de kan lære begyndere på få timer.
Knæk og bræk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 21:31

Citat
Da man ikke kan se haglsværmen
man kan sagtens se haglsværmen, når man står bag skytten, jeg har selv instrueret nye skytter, men de kan ikke ramme hvis geværet ikke passer, det er ikke noget som kan læres, da det hele foregår i et splitsekund

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-01-08 15:53

Ak ja det er slet ikke så ledt at skyde med et hagl gevær, som man skulle tro. En ting jeg har oplevet på det sidste er hvad der sker hvis en ellers rutineret skytte pludselig får udleveret andre patroner en han er vand til. De har måske en lidt lavere eller højere udgangs hastighed og hvad sker der så, han kan pludselig ikke ramme.
En virkelig god instruktør er meget mere værd end en masse teori, hvis man virkelig ønsker at drive det til noget er et besøg på en af skydeskolerne langt at anbefale og så gælder det eller blot om, at træne,træne,træne..
Husk det er jordforbindelsen, der er det alt afgørende.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 28-01-08 22:42

Hermed takker jeg for svarene på mit spørgsmål om skydeteori - har fundet mig en god og kendt instruktør som har lovet at sparke mig bagi indtil jeg rammer mindst 20 duer af 24....

Godkendelse af svar
Fra : kryds

Dato : 28-01-08 22:45

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 19:06

Find din Skyde stilling og øv dig øv dig øv dig. Find et Gevær der passer. det taget 1000 lerduer og en god instruktør at blive bedere. Ved "sideduer" prøv og hold på dem og så accelerer 30-40cm foran bliv ved med at holde foran. DU MÅ IKKE STOPPE, når du føler det er der du rammer det så skud mens holder foran. Ved "bagduer" op og hold på den, og skyd(er nemmest ved opfløjet).
Ved "spidsduer" skal du øve dig. det går stærkt. men op og dæk dem mens du følger dem. DU MÅ IKKE STOPPE OG SKYDE følg denog skyd. husk skyde briler da der er STOR risiko for at få stykkerne i hovedet. prøv at få fat i DVDen "Bliv en bedere haglskytte"

pyt med pointene vil bare hjælpe. har en kammerat der tager dubler med spidsduer det er møgfedt.
D)
MvH
ClayshoooterPro

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-05-08 19:48

Lige fa skolen
Du behøver ikke at pløje alle gamle spørgsmål igennem, de fleste er besvaret rimeligt fornutigt----
ellers ---velkommmen på kandu
knæk og bræk
mvh
dabj