/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
jumper på hardisk
Fra : Doros
Vist : 481 gange
200 point
Dato : 12-01-08 10:24

Jeg har en Maxtor plus 9 120gb SATA hardisk, som jeg ønsker at køre som slave - der står intet på hardisken om hvordan jumperen skal flyttes ved slave funktion. Er der nogen som kan hjælpe med evt. billed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-08 10:48

Der er så vidt jeg ved ikke forskel på MAster og SLave på SATA HD da de sidder på hver sit datakabel - men men alene kabelrækkefølgen som bestemmer master/slave.

Som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 12-01-08 11:19

Der er ikke master og slave på SATA hardisk, de køre seriel. hvis du har 2 sata , skal du pille kabelet af den som du ikke vil have styre system på.

Installe dit styre system.

Lidt hjælp her
http://www.computergeil.dk/?artikelid=4821

derefter kan du koble den anden til igen

p.s husk den med styre system skal være først på kablet

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 12-01-08 11:31

Hej ocorner

Det virker - hvordan ændre jeg drev H til drev C

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-01-08 12:33

Prøv

Kontrolpanel > Ydelse og vedligeholdelse > Administration > Computeradministration > Diskhåndtering

Højreklik på drevet og vælg "Skift drevbogstav og sti"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-08 13:20

Det kan give roderi hvis styresystemet er installeret på H: i stedet for C:

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 12-01-08 14:02

Citat
Det virker - hvordan ændre jeg drev H til drev C

Hvad har du på drev H:?
Hvis boot.ini ligger på H. kan du ikke ændre din drev bogstav, da din styresystem så vil gå ned.

boot.ini er en skjult system fil som start først op og finder din styresystem

Normal er drev C: drevet hvor din styresystem ligger på som standart?

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 12-01-08 14:33

Hej ocorner

Jeg har styresystemet på drev H, har det nogen betydning?

Accepteret svar
Fra : ocorner

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-08 16:05

JA, så tror jeg ikke du kan ændre den, men er ikke helt sikker.

Men måske er der en klog hoveder der har løsningen. Jeg ville ikke skifte bogstav på mit drev hvor styresystemet er.

Lidt undelig du har installeret på drev H:
Køre du med flere styresystemer.

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 12-01-08 18:41

Tak for svaret ocorner.

Jeg har installeret en ekstra hardisk SATA, hvorfor den valgte drev H, hvilket jeg ikke var opmærksom på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-08 19:18

Du kan risikere at en af dine partitioner skifter tilstand til "RAW" og kan så ikke læses.
Metode til flere partitioner harddiske er at lave en formateret og aktiv partition og så lægge XP eller andet på den - stadig bør den være C:

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 12-01-08 20:21

Citat
Jeg har installeret en ekstra hardisk SATA, hvorfor den valgte drev H, hvilket jeg ikke var opmærksom på.

Der for skulle du have koblet de andre hardisk fra mindes du installer styresystem, så ville den få C: og når du koblede de andre til ville de få andre drev bogstaver