/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista. Afinstalleres?
Fra : Sygate
Vist : 2499 gange
100 point
Dato : 12-01-08 02:47

Jeg har fået at vide at det er ret svært at formatere sin harddisk hvis der er vista på og man gerne vil have xp på i stedet for.

Er der noget om snakken?

(Bærbar, home premium)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-08 03:29

Der er måske noget om snakken, hvis du mener at du bare vil sætte din Windows XP cd i og formatere før du installerer XP, jeg ved det ikke, har ikke prøvet det, men jeg har prøvet Gparted som er et partions værktøj der kører fra en live cd, den formaterer enhver harddisk uanset hvad der er på, så er disken klar til Window XP eller hvad ellers du ønsker, hvis du vil have et gratis partions værktøj, så hent Gparted her: http://gparted.sourceforge.net/download.php gør lige dig selv den tjeneste at se disse billeder: http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php så har du en ide om hvad det er du henter, brænd den hentede fil som ISO, hvis du vil have en meget nem lille iso burner, så hent Active ISO-burner, klik på Download ud for ISO-burner.exe og gem den i samme mappe som du gemte Gparted i, dobbelt klik på Active ISO- burner og den har valgt Gparted til brænding, læg så en cd i brænderen og brænd, genstart computeren med CDen i skuffen, hvis ikke den starter fra cd rom, så skal du lige ændre i BIOS først og vælge cd rom som first device
Active ISO-burner finder du her: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm helgec har en guide: http://www.helgec.dk/insert.html#GPARTED: hvis der er noget du er i tvivl om, så spørg her igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 03:50

Glemte helt at tilføje, Windows Vista bruger nogle specielle bundkort drivere, så hvis du vælger min løsning, så hent nogle XP bundkort drivere hos bundkort producenten før du formaterer, og du bør vælg ntfs som fil format

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 12-01-08 08:58

Jeg har prøvet at gå fra vista til xp, og jeg gjorde som jeg plejede, i med xp skiven formater og installer, ingen problemer, husk at have drivere liggende til xp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-08 09:57

Jeg kan nu heller ikke se HVORFOR det skulle være svært at slippe af med Vista.....

Har man bare "lidt" tjek på hvad man foretager sig er der masser af løsningsmodeller der vil virke.....

Selv en gammel 98er vil kunne klare opgaven.....

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 12-01-08 10:57

Genialt, Tak for hjælpen o.v.n..
Helt sikkert 500 værd.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 12-01-08 10:59

Hov.. jeg skulle jo have forhøjet det

Hold øje med seneste o.v.n.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 12:38

Selv tak god weekend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 12:43

Det andet spørgsmål er unødvendig, det er ikke for pointene jeg skriver lidt en gang imellem, og de andre mener heller ikke at det vil give problemer, hvis du bare starter på XP CDen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 12-01-08 13:10

Jo jeg har to venner der har prøvet. Det lader til at vista på en eller anden måde er låst til Bios i deres maskine. Eller det påstod den ene dog.

Men hvis jeg skal hjælpe dem med det, er det rart at have værktøjer hvis det driller som de påstår.
Så jeg forbereder mig bare inden jeg skal ud til dem.
Så tag endelig de ekstra point.