/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
SCARSTIK
Fra : DADAY
Vist : 1206 gange
142 point
Dato : 11-01-08 13:08

Når man nu har et overvågningskamera, hvor der er tilsluttet et scarstik i den ene ende, og et alm antennestik i den anden ( et ef dem man trykker ned og så skruer fast ) på det er der jo kun to ledninger, nu kommer mit spørgsmål*: hvor skal de to ledninger loddes på - hvilken terminaler på scarstikket.
Som det er nu er der to striber der løber over skærmen, det vil jeg gerne fjerne. så måske er ledningerne monteret forkert.
Tak
Hilsen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-08 13:53

Hvor sidder sartstikket ?
på camera , på et fjernsyn , en monitor, eller noget helt andet.

Er du sikker på at det er et antennestik, du har i den anden ende ? Det lyder mystisk. Mon det ikke nærmere er et almindeligt coaxcialstik?. Også kaldet quinch eller RCA.

I så fald skal yderlederen til ben 17 og underlederen til ben 19 . Den sidste måske til ben 20 hvis signalvejen er omvendt.

Striben kan skyldes for kraftigt signal, eller for dårligt. Måske fordi dit overvågningskamera ikke er til 50 Hz billedfrekvens

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 11-01-08 14:33
Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 11-01-08 18:28

Hej Falcham.

på kameraet er der et stik - der står skrevet video ovenover, det er svært at forklare hvordan det ser ud, men hvis man forestiller sig et lille rør - en cm lang vil jeg tro og omkring Ø 8.
på hver sin side er der to udestående tappe. det er et hunstik.
derpå sætter man hannen, som presses på og drejes rundt omkring de to tappe, så det ikke kan hives af.
derfra i den anden ende af kablet er der et scarstik. men der er kun to ledninger involveret, og det er et antennekabel.

du siger noget om spænding - jeg har kigget på strømforsygningen og der ståe : 12V - 800 ma.
og på kameraet står der 12V - 300 ma.
har det noget med det at gøre tror du.
tak.
Flemming

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-08 00:34

Kameraet har bruger 300 mA og trafoen kan tåle at levere indtil 800 ma. Den er altfå tilstrækkeligt dimensioneret og det er fint.

det er ligesom at kravle op ad et tov som kan bære 300kg. Det går fint selv om man kun vejer 60 kg. Men det omvendte ville ikke være så godt.

du skal bare sætte scart stikket i din videooptager eller fjernsyn, og så indstille til at modtage composit signaler fra det pågældende stik.
Hvis billedet er dårligt et det på grund af et dårligt kamera eller for langt kabel.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-01-08 11:00

Er det et brugt kamera ?
Hvilket mærke og model ?
Hvilken type objektiv sidder der på, er det et hvor der sidder ledninger ind i kameraet ?

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-01-08 11:02

Stikket i kameraet hedder i øvrigt et BNC stik, står der noget på kablet vedr. type, der skal nemlig være 75ohm coax.
Hvor langt er kablet, jeg formoder at det ikker er over ca 250 m.

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 12-01-08 12:07

Hej igen, ja det er et ældre kamera, jeg har fået fra min arbejdsplads, der købte nye.
Det hedder MONACOR og er digitalt.
Linsen er en cctv lens. 1:22, om der sidder ledninger inde i ved jeg ikke, objektivet sidder jo fast.

Jeg har prøvet at sætte det på tv, men det er grumset og så er der de to striber der løber langsomt over skærmen, men i skarpt lys ser billedet meget godt ud, men bliver det for mørkt - kan man meget dårligt se hvad der sker på billedet.

Jeg ved da vi havde kameraet sat op på mit arbejde, fungerede det fint, også selv om der var lidt lys.
'
Der er også nogle skruemuligheder bag på kameraet, et hvor der står:DC VIDEO LEVEL, og en hvor der står: ELC OFF eller ON.

Håber det siger jer noget, ellers smider jeg det ud -
Venlig hilsen
Flemming, og god week - end

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 12-01-08 13:31

har lige fundet det på nettet. der kan i nok bedre se hvad det er for en fyr, der står også en masse data.
http://shop.foh.dk/shop/farvekamera-tvccd-480col-14096p.html

Hilsen Flemming

Accepteret svar
Fra : ocorner

Modtaget 142 point
Dato : 12-01-08 14:54

fandt den Manuel hvis det kan hjælpe nogle

http://www.monacor-spain.net/Manuales/TVCCD481.PDF

Godkendelse af svar
Fra : DADAY

Dato : 12-01-08 16:13

Tak for svaret ocorner. super fedt - den vil jeg læse i aften.

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 12-01-08 16:15

Og selfølgelig også tak til jer andre, detr var en masse viden jeg kunne bruge. god week - end

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-08 16:43

Det er jo et godt kamera.

Dine streger kan skyldes for kraftigt videosignal. Kameraets signalstyrke kan indstilles for at man kan kompensere for dæmpning med flere hundrede meter ledning. så du skal skrue net til normal signalstyrke. Til gengæld skal du skrue op for blænden, så det passer til belysningen hvor du er.
Ellers bliver billederne for mørke.

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 13-01-08 13:44

ja det er jo det, det ville være synd bare at kasere det, hvis det er et spørgsmål om at justere det rigtigt.