/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
registrerings afgift
Fra : speed210
Vist : 1217 gange
100 point
Dato : 10-01-08 02:13

jeg har hørt man skal betale registrerings afgift på en gammel komunebil årgang 90 den er synet og inregistreret men hvis man køber den som privat mand kan det virkelig passe det er en wv transporter

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-01-08 06:39

Hvis kommunen ikke har betalt afgift da de købte den skal du betale afgift når du køber bilen af kommunen. Jeg går ud fra det er en minibus fra en institution, da de nornalt kan købe bilerne afgiftfri (du kan få reglerne hos skat, om køb af bil uden afgift).
Så den er god nok, du skal bare betale og se glad ud. Køber du f.eks en 9. personeres minibus fra et plejehjem kan du for det meste sætte et klapsæde ind bag i bilen og dermed er det en 10 personers minibus og så er registreringsafgiften kun 60% i stedet for 180%. Har selv haft sådan en minibus, men vi brugte aldrig det ekstra sæde.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-01-08 08:45

Der er bare lige det at hvis du opsæder den for at sparer procenter så skal sæderne boltes fast alle sammen og må ikke kunne tages ud.Det foregår sådan med afgiften at du betaler et lille beløb forud efter et skøn ud fra en tabel og skal så til et told syn/skøn på en eller anden p plads (og her er det så vigtigt at den er så beskidt som muligt) så går der en toldmedarbejder rundt om bilen og siger hmmm hmmmm og så er han færdig ahh kigger måske lie ind i den op på km måler og så anslår han et beløb( som hvis den er rigtig grim) er mindre end det du betalte efter skemaet og du får penge tilbage. Taler af erfaring.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-08 08:56

Off-topic, men en 10-personers minibus må heller ikke føres med et almindeligt kørekort kategori B.
10-personers minibus kræver kørekort kategori D, og at du er fyldt 21

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-08 11:39

Ja, det kan passe.

Men fortæl lige om det er en transporter på gule plader eller hvide plader......og vigtigere endnu, om det er en såkaldt mandskabsbil på gule plader (sådan en pickup hvor der er bagsæde i) for sådan en kan du ikke betale afgift på og få lov at køre i, som privat, medmindre den bygges om så der ikke er bagsæde i eller den skal batales fra på hvide plader.

Kommentar
Fra : speed210

Dato : 10-01-08 12:39

det er en gulplader bil 165000 km og der er ikke sæde bagi det er en dobbelt kabine med et meget lille lad på den har været brugt til park/have afdelimg tilføjelse det er en syncro 4x4

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-08 15:33

Ja, den skal momsen indbetales på (medmindre du har et firma som bilen skal køre i, og derfor må køre momsfri) , og så skal der under alle omstændigheder betales afgift.

Det offentlige kører afgiftsfrit i deres tjenestebiler, og derfor skal afgiften betales når private køber dem.

Godkendelse af svar
Fra : speed210

Dato : 24-01-08 17:21

Tak for svaret dova. og jeg kan sige at de har en liste de går efter den omtalte bil beregner de til 3500 HVIS den har kørt 350000km men når den ikke har kørt så meget er der tillæg på pr km og det opløber til 4950 kr ialt det kan ikke betale sig