/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP Install på Sata Harddisk
Fra : Douink
Vist : 3193 gange
100 point
Dato : 09-01-08 23:30

Hej.
Jeg er den heldig køber af en Aldi computer fra Medion. jeg er nu meget glad for den, men vista er jeg blevet lidt træt af, da der er mange ting der ikke kører optimalt sammen med Vista endnu.

Jeg vil derfor instalere XP pro på systemet igen. men jeg får en fejlmelding: "Stop: 0x0000007B (0XF7C4A640, 0XC000034, 0X00000000, 0X00000000)"
Koderne siger jer nok ikke meget. men tror mit problem er boteing.

Når jeg går ind i bios og vil sætte den til at bote framin Sata CD/DVDr drevet. sætter jeg first bote til CD/DVDr og anden bote device til harddisk. men den vil bare ikke bote fra CDren. det starter altid med at bote harddisken.
Jeg kan ikke rigtig se nogle jumper på harddisken. så jeg ved ikke om den gamle jumper mertode er pillet af sata harddiskene.
Er der nogle der ved hvad jeg gør.
Jeg har prøvet at pille harddisken af og derefter bote. så boter den også fra xp cden. men kommer med "Stop: 0x0000007B (0XF7C4A640, 0XC000034, 0X00000000, 0X00000000)" fejlen :(

Nogen hjælp?

Med Venlig Hilsen Douink

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-08 00:13

1) Når du ER i bios - kan disken så findes?
2) Prøv når du booter, at følge dette tip: http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=17206
(tryk F11 under opstart - virker måske også på din PC/BIOS)
3) Du skal ikke begynde at pille med jumpere - hvis maskinen har virket korrekt, så kommer den også til det igen uden pilleri her.
4) Kan harddisken være ødelagt?
5) Alle kabler er korrekt monteret? (har du haft åbnet "kassen" inden du begyndte at installere XP?)
6) Du har driverfiler klar på FDD til indlæsning via F6 når du skal installere 3-parts drivere?

Jeg ved ikke hvad du gør - men har hermed givet mit besyv med om, hvad du måske kan gøre/undersøge

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 10-01-08 01:28

Prøv at sætte bios til at boote fra cd-rom drev,og efter den har kørt post,tryk da gentagende gange på F8 så får den en boot menu frem,der kan du vælge at boote fra cd-rom,ellers er der et link her der omtaler dit problem http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324103

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 10-01-08 01:32

Basic XP kan ikke instaleres direkte på SATA du skal have en nyere version med sp2 eller også skal du have de filer du mangler klar på en mindre stak disketter. havde selv problemet for ca 2 år siden.

og for øvrigt tilykke med beslutningen om at droppe wista det er simpelhen så ringe har nærmest ingen tiltro til det nogensinde bliver bedre.

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 10-01-08 05:01

Bjarkan78 du er inde på noget af det rigtig. Jeg har nu fundet ud af at der er for windows ikke suporter nyer sata harddiske med stor space. Så du har ret i at jeg skal instalere driverne til harddisken UNDER opstart af xp instalationen. det skal vist gøres ved at trykke F6
Problemet er bare nu, at jeg ikke kan finde driver til min harddisk. de driver der passer til XP og kan ligge på en Diskette drev.
Bjarkan78 ved du om jeg kan beholde min produktnøgle og så for en windows xp med sp2 uden jeg skal købe det hele igen?
Kan i finde driver til denne her harddisk: Seagate produkt: Barracuda 7200.10 SATA 3.0Gb/s 500-GB Hard Drive
Jeg er en skovl til at finde sådan noget på nettet... er der en der vil hjælpe med det?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-08 07:09

Det med indlæsning af 3-partsdrivere via F6 var jeg inde på i mit indlæg allerede 00:13 pkt. 6.
Men du angav dit problem som, at du slet ikke kunne BOOTE ??? Men det kan du altså godt. Du kan bare ikke installere XP ???

Din gamle produktnøgle til XP Pro røres der ikke ved...bare du har alle oplysningerne

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 10-01-08 08:15

Driverne til din SATE instal ligger på din bundkorts cd. Den laver også din diskette.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 10-01-08 19:22

Hvor gammel er din computer, nyre computere kræver ikke drivere til SATA det klares fra BIOS

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 10-01-08 19:28

egjegj Jeg har driver DCen men jeg ved ikke hvordan jeg finder de driver du snakker om. syntes ikke jeg kan se noget til harddisk. hvordan laver jeg den disk?

berpox undskyld jeg forvirede dig lidt. men jeg har fået den til at bote fra Windows XP cden. problemt er bare min XP CD uden service pakke ikke har de driver som skal til at opstarte alle de nye hardwere der er i min computer. Jeg kan nu uden problemer instalere Vista på den. så alt virker. Det er bare min XP cd der er for gammel. Derfor efterspørger jeg driver til haddisken: : Seagate produkt: Barracuda 7200.10 SATA 3.0Gb/s 500-GB Hard Drive

Findes der noget man kan starte gamle XP cder op med på nye sata maskiner?

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 10-01-08 19:32

Prøv nu lige at læse hvad jeg skriver, gå i BIOS og enable / disable ACPI og din CD skal være med SP2

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-01-08 07:16

Du bør lave en slipstreaming af XP med SP2 før du gør noget videre....
http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 11-01-08 21:00

Prøv at hente denne sata driver: http://www.driverfiles.net/IDE-Controllers/VIA/IDE,-RAID,-SATA-Driver/download/page,sh,42123,1229,21,.html

Lig den på den diskette

Når du så booter fra din windows cd, er der lige i starten et sted hvor du skal trykke F6 for at installere tredjepartsdrivere, der trykker du F6, sætter disketten i drevet, og så skulle det gerne køre.

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 12-01-08 05:19

Sorry... har haft lidt travlt... jeg prøver lige det i skriver og vender tilbage... 1000 tak for i gidder hjælpe...

MVH Douink