/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
KNB1560 ?
Fra : Sniper12
Vist : 550 gange
50 point
Dato : 09-01-08 23:12

Jeg sidder og kigger lidt på et 230V ac digital døgnur, som ikke virker mere. der er et relæ i som skal have 24v dc.

Men hvis jeg måler efter KNB1560 er der kun 11v ac det køre så igennem en enretter og så er der 9v dc.

Mit ? er hvad gør denne KNB1560 tror lidt det er den, der ikke lukker nok v igennem.

Michael.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-08 00:03

Du kan finde data her:
http://www.iskra-semic.si/gb/CFRScapacitors.pdf
- og den må hedde noget mere end blot KNB1560

Hvordan kredsløbet i dit ur lige er skruet sammen aner jeg ikke - men kondensatoren er beregnet for undertrykkelse af radio-støj sikkert af hensyn til EMC kravene (interferrens.)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-01-08 07:07

Sidder den kondensator ikke parallelt over spændningen??? (den kan jo være næsten kortsluttet, men næppe så sansynligt).

Har du checket alle printbaner og lodninger inden kondensatoren??? Spændningen 230 vac må også gå gennem andet inden kondensatoren (printbaner??).

Et billed eller to, kan hjælpe meget.

MVH

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 10-01-08 07:09

Den side havde jeg også fundet, men kan ikke se nogle steder hvad den skal gøre ved volten. Der er 230V før der og kun 11V bagved vil tror den skal lukke mere igennem. der ville være dejligt hvis der stod den lavede alle spændinger (100~300V) om til 11V men kan ikke finde det nogle steder.

Michael.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-08 07:11

Det var måske en god idé at fortælle den slags først! Men du har jo stadig ikke fortalt hvad den hedder mere end KNB1560 ...

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 10-01-08 07:13

Der går en printbane fra tilslutning til KNB1560 og fra KNB1560 til en enretter, den anden bane løber lige til enretteren. Så der er enten fase eller nul på den enretter konstant, men hvad skal KNB1560 lave spændingen om til ?

Michael.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 10-01-08 07:15

Den hedder

KNB1560 MKP
0,47uf +-10% X2
275VAC 40/100/56/B
EN132400 250VAC N8

Håber det hjælper lidt.

Michael.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-08 07:46

Den fejler sikkert ikke noget. Den bruges til at lave et spændningsdrop med. (fasedrej). Dette kan bruges til meget små effekter. Der noget andet, der bruger for meget strøm. Det kan sagtens være brokoblingen, eller den udglatningskondensator der sidder efter brokoblingen. (for at undersøge brokoblingen, er du nødt til at afmontere den) Den ene af dioderne kan være kortsluttet.

Men det kan være alt muligt andet, der bruger for meget strøm.

MVH

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 10-01-08 16:30

Okay håbede bare på det var den for den var jo lige til at skifte, det kan nok ikke betale sig at rode for meget med det.

Tak for svarne.

Michael.

Godkendelse af svar
Fra : Sniper12

Dato : 10-01-08 16:30

Tak for svaret viskinge.