/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvilken CPU er bedst,.?
Fra : EA_HS
Vist : 1702 gange
100 point
Dato : 09-01-08 23:11

Hvilken CPU er bedst,… (hurtigst, mest stabilt,)
til (hovedsagelig) musikfremstilling i cubase, o.lign.
+ netsurf,.. op/download
IKKE div. pc spil o.lign.

Intel DualCore E2200 1MB 2x2,20GHz
GA-G31 motherboard FSB1333MHz
(PCI-E, Intel G31 chipset)

1 – 2 GB kvalitets RAM
Maxtor xxx harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Bogart 350W ATX strømforsyning Silent

Eller

AMD Athlon 64 x2 5600+ DualCore
MSI K9AGM2-L AM2 motherboard DualCore
(PCI-E, 690V chipset, DDRII-support)

1 – 2 GB kvalitets RAM
Maxtor xxx harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Bogart 350W ATX strømforsyning Silent

begge data er fra pc,er til kr. 3000 u/OS
onboard grafik,.. ikke så vigtigt,.!
onboard lyd,.. (uvæsentlig, da jeg har spec. lydkort til PC musik)

jeg overvejer at skifte min gamle hp pavilion PC 1408
AMD sempron 1,5 GB RAM 3200 + ud, da den efterhånden er
for sløv,.. min internet forbindelse er måske også i underkanten,. ?(1,5 mbit)

er der nogen der har forslag til evt bedre ”udstyr”,.. (max, ca. kr. 3500 u/OS)
altså kun ”rå” PC. .. ?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-01-08 09:11

lav den selv.
Jeg lavede en til 3500 kr, og den har
6000+ x2
2048 gb ram
onboard grafik
og den kører bare godt, men det er selvfølgelig ikke ikke et forslag hvis du ikke rigtig har prøvet det før

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 10-01-08 12:22

Jeg vil ikke anbefale at du laver den selv nu da du har en HP. De er som regel lavet med nogle små kabinetter og tilsvarende små strømforsyninger! Det betyder at du nok skal ud og invistere næsten lige så mange penge som hvis du køber en samlet.

Prøv at tjekke priser på www.edbpriser.dk og så sammenlign med diverse reklamer og tilbud så kan du bedst vurdere hvad der er billigst.

Med hensyn til processor valg, tror jeg de fleste ville sige intel, men jeg tror ikke du vil kunne mærke den store foreskel.

Da du er ligeglad med grafik og har et lydkort specielt til musik (sikkert dyrt) men højst sandsynligt med PCI interface. har du ikke de store krav til din PC. Derfor vil du nok godt kunne bruge tilbud fra diverse varehuse, som mange gange er billigst. Du bør dog være opmærksom på mulighederne for opgradering med hensyn til RAM osv.

Husk nu at sammenligne tilbud med edbpriser.dk da alt ikke er tilbud selvom der står TILBUD!

mvh
Peder

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-01-08 14:13

jeg vil heller ikke have at han samler den selv hvis han ikke har haft særlig meget med hardware at gøre.

Men hvis det var, så skulle han sælge sin nuværende pc og købe stumperne til at samle en ny.

Men som sagt hvis jeg har dig ville jeg ellers købe den fra amd da den fra intel er den lavere model (core 2 duo) er den forholdsvis nye processor, men du kan da vente til der kommer en med en anden mening

forsat god dag

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-01-08 23:38

Hmmm min første ide,.. var at udskifte min nuværende CPU (AMD 3200 +)
med en kraftigere,…. men fik det råd hos (BJ-trading computers,)
at det sikkert blev for dyrt,.. ( 700 – 1000 kr.) samtidig ville resten af
”indmaden være forældet” ,…. + en HD sata II var væsentlig hurtigere,..?

Hos ”dem”,.. var der ”tilbud” på en AMD 4400 + X2 til 1999 kr… ?
de andre ”tilbud” har jeg fundet hos MM-vision.dk
men har ikke rigtig nogen fornemmelse af hvor kraftige de er,..?
Ex. kan jeg nok spare et par hundrede, ved at samle den selv,..!
men hva’ så hvis skidtet ikke kører perfekt,.. ?

Flere steder kan en pc købes ”skræddersyet”,.. derfor synes jeg ikke
det er meget ved at spare 1 – 200 kr. ??
især ikke hvis der er en samle vej/vildledning med som IKEA o.lign,
men hvordan finder jeg ud af hvor kraftig en CPU er,… ??
ex,…. Er en 6000 dobbelt så kraftig som en 3000,.. ??
eller er en 2,2 X2 … dobbelt så kraftig som en 2,2 ??
findes der en slags, ”målestok” for CPU,er
og hva’ med HD,en og RAM, og bundkort og. og….
det er i det hele taget rat at være ”rigtig klog”

dertil kommer, at min nuværende pc,.. må være xx antal kr. værd
så det bliver ikke meget i ”byttepris”
og mange af de ”gode tilbud” er med ”tvungen” VISTA,..??
ingen ved vel, hvor lang tid der går inden alle de gratis programmer
(der i dag kan hentes gratis, og købes billigt brugt til XP) også kan fås til VISTA,.. ??