/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
larmer et amerikaner køleskab
Fra : CCjunior
Vist : 3860 gange
100 point
Dato : 09-01-08 14:19

tja.. spørgsmålet er da til at forstå.
Hvad er jeres erfaringer ?

Har hørt flere beklage sig over larmen.. men kan ikke rigtig hitte ud af om der er noget om det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-08 14:31

Hvis det er et du selv har taget hjem, så larmer det, fordi det ikke påsser med sttrømmen i Danmark. Det er noget med svingningerne. Amerikanerne har 70 Mega herts, i Danm ark bruger vi 50 Mege herts

Kommentar
Fra : Gevelia

Dato : 09-01-08 14:35

Hejsa.

Jeg kender en som har et sådanne Køleskab. Og det larmer meget Der er vel og is maskine i og når isen selv fryser det og det er færdigt smider den det ned i en bakke og det skramler. Og når køleren går i gang så lyder det som om det er et gammelt kølskab fra 70erne. hehe.

Men hvis du gerne vil have sådan et så vender du dig til lyden.

mvh. Per / gevelia

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-01-08 14:39

Her kan du læse en hvad dr.dk/konsum har undersøgt http://www.dr.dk/konsum/test/2005/uds1/amerikanskekoeleskabe.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-08 14:47

Som Valde er inde på, så kan amerikanske motorer støje i Danmark fordi spænding og Hz ikke passer eller er tilpasset odentligt til danske strømforhold.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-01-08 15:51

Citat
Amerikanerne har 70 Mega herts, i Danm ark bruger vi 50 Mege herts

Flot Valde. Du ka' bare det shit. Hvor pokker får du lavet din vekselstrøm, eller har du et lille "vekselstrømshjemmebrænderi"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 16:11

Jeg har er LG "amerikanerkøleskab" ... man kan svagt høre når blæseren er aktiv - men der skal så absolut være MEGET stille i hele huset før den høres.

Det der virkelig larmer er isknuseren, og når den herlige is doseres i glas og kander.

Selvfølgelig larmer det også lidt, når isklumperne tømmes ned i "færdig-is-beholderen", når der tages vand ind til nye isklumper osv..... men det er jo en del af processen.

Da de fleste ikke sover i køkkenet, så er det vel til at leve med - jeg bemærker det i alle tilfælde ikke mere, her godt 2 år efter anskaffelsestidspunktet.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 16:21

Valde for hel....!

Frekvensen på det danske elnet er 50Hz
På det nordamerikanske er frekvensen 60Hz
- ikke noget med MEGA-hertz ... det er det frekvensområde som bærer almindelige FM radiobølger, eller som beskriver de mest almindelige clock-frekvenser i CPU'er på computerdele nu om dage.

Elforsyningsspændingen er 230V AC 1 faset.
Elforsyningsspændingen er standardiseret til 120V AC 1 faset i nordamerika. (ikke 110V AC som mange stadig tror)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-08 16:26

Ja det larmer/brummer meget i forhold til alm køleskab....og vær obs på, at sådan et faktisk kan bruge for op til 3000,- omåret i strøm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 16:32

Dova.....den påstand vedr. elforbruget savner dokumentation

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-08 17:02

Ja Berpox! Jeg tror gerne at du er bedre inde i de forskellige elfagudtryk end mig, men jeg synes din beskrivelse bekræfter min opfattelse at de amerikanske maskiner er konstrueret til et andet system end det danske.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 09-01-08 17:21

Har også et LG.
Enig med Berpox!

Husk at:
Frysedelen er ikke ret stor!! Så vi er nødt til at have kumme fryser andetsteds.

Tag en kande med, den I bruger mest, når I skal teste om "isleveringen" er høj nok.

Tag stilling til om I vil have en fælles dispenser, eller en til vand og en til is.

God Jagt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-08 17:22

Citat
Dova.....den påstand vedr. elforbruget savner dokumentation

Det har jeg set i fjernsynet engang, at de brugte betydeligt mere strøm end det der var opgivet (som regel opgivet til 550-600 kWh/år, som jo i forvejen er ca 1500,-) det var vist i forbindelse med, at man også fandt ud af, at de kunne være rene bakteriebomber......og så yderligere noget med nogen filtre i dem som skal skiftes et par gange om året, (mener det er noget med isterningemaskinen) og de er halvdyre, koster vist 6-700 stk + at det ofte er et problem at skaffe dem, fordi den slags filtre er ulovlige at bruge i DK

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 19:54

1) Bakteriebomber: Ja, hvis ikke man rengører jævnligt, så kan der komme bakterier. Som med så meget andet, så skal der selvfølgelig gøres rent. Hvis så bare folk gad at huske, at dette selvfølgelig også gælder et helt almindeligt køleskab!
2) Filtre er overhovedet ikke nødvendige i Danmark - vandkvaliteten er super, og er stortset fri for fremmedpartikler der kan misfarve isen. Jeg har ikke monteret filter, og får den fineste rene is ud af det. Jeg tror ikke de er ulovlige - men de er i alle tilfælde helt unødvendige.
3) Mit amerikanerkøleskab ( http://www.kelkoo.dk/ps_15403179/145801.html ) er mærket i energiklasse A med et beregnet årsforbrug på 522kWh.

Det er selvfølgelig mere end et almindeligt kombineret køle/fryseskab, som generelt også har væsentligt mindre kapacitet end netop amerikanerkøleskabet. Alm. kombinerede A-mærkede køle og fryseskabe bruger typisk omkring 420-480kWh/år så vidt jeg kan se rundt omkring. Så hvis man forholdsregner lidt kapacitet/årsforbrug, så er det sammenlignelige energiudgifter.

Man får som regel også noget andet... for ventilatoren i skabene sørger for, at der ikke dannes de store "isbjerge" af rim i frysedelen, og tilsvarende i køledelen er der ikke en iskold køleflade på bagvæggen som i gamle dage....der let ødelægger grøntsager hvis de kommer for tæt på.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 09-01-08 20:06

Jeg har målt på min LG amerikaner nu 1499 timer og 18 min. og den har brugt 202,7 kwh.
Ja og den laver også larm (alt formegt syntes jeg).

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 20:13

2 måneder hvor du har haft koblet en effektmåler til skabet = 202,7kWh ???? - det skulle jo svare til lige over 1200kWh/år....

Sig mig - lukker du ikke lågerne

Et LG som mit støjer 43dB når blæseren kører - det er væsentligt mindre end de fleste nyere opvaskemaskiner... der støjer i området 46-49dB.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-01-08 20:40

Det vil sige at det hovedsageligt er når ismaskinen kører at den larmer.. Den kører vel ikke om natten når alle ligger og sover ??

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-08 21:03

Jo - ismaskinen kører hele døgnet. Køleskabet kender ikke forskel på nat og dag
Så længe beholderen ikke er fyldt med isklumper tages der vand ind, det fryses til isterninger, isterningerne dumpes i isterningbeholderen, nyt vand tages ind osv... indtil beholderen er fuld. Det sørger en niveaukontakt for. Så der lyder et lille rabalder en gang imellem om natten, når isterning-bakken tømmes.... igen - en vanesag.... men selvfølgelig, sover du med åbne døre lige op til køkkenet, så hører du det...indtil du har vænnet dig til det....

Folk der bor op ad jernbanen hører heller ikke nattoget suse forbi.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-08 21:59

Citat
2 måneder hvor du har haft koblet en effektmåler til skabet = 202,7kWh ???? - det skulle jo svare til lige over 1200kWh/år....

Det er jo det jeg prøver at forklare dig........man har målt, at de bruger meget mere strøm end det der opgives

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-08 22:04

...så burde det jo også afspejle sig på min elregning - men mit elforbrug har bare vist sig at være rimeligt konstant de 10 år jeg har boet her - heraf de sidste 2 med "amerikanerkøleskab" ....

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 03-02-08 10:05

Tak for svaret berpox.

Tja.. en eller anden skal jo ha pointene..hehe..

vi har fravalgt amerikaner køleskab. Det fylder for meget i forhold til hvad gavn vi får af det... men min indre drengerøv ville nu stadig gerne ha det.. en skam at man er blevet voksen og fornuftig