/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp til handicappet
Fra : mikesav
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 09-01-08 09:22

Jeg har en elev der er så handicappet at kan kun kan bruge et par fingere til at styr computeren med, til gengæld er han meget lærenem, men problemet er at han med sin fjernbetjente mus kun kan venstreklikke på ikoner med videre og højreklik funktionen er ikke tilgængelig.
Findes der en genvej sammen med skærmtastatur og venstreklik på mus der kan hjælpe ham?
Der findes så mange funktioner der bruger denne funktion så det kan være svært at lære et program ordentligt.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-08 09:45

Nej desværre har jeg ikke løsningen.

Men jeg har en idé til en løsning.
Klik på emnet/ikonet/mappen = markering som det plejer at være.
2 stk. makroknapper oppe på værktøjslinien - en til højreklik og en til venstreklik
Eller hvis det går fint med dobbeltvenstreklik - så bare en knap til højreklik.

Dette er samtidig et oplæg til nogle Kandubrugere som måske kan udføre disse knapper.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-08 10:45
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-08 13:41

De fleste højre klik funktioner (genveje) er med genvejstasten, tasten som sidder mellem Windows tasten og Ctrl tasten i højre side af tastaturet, den virker både på skærmtastaturet og hardware tastaturet

Kommentar
Fra : mikesav

Dato : 10-01-08 18:19

Tak for svarene, der er et problem med dem de fleste kræver en kombination af 2 knapper og dette kan ikke lade sig gøre, det med markroen er også en god ide,, men jeg fandt en hjælper ved navnet Dmouse som er et program der kan aktiveres af musen for derefter at reagere som eks højre museknap, derefter falder den tilbage og bliver til venstre igen. her er den http://www.swapmousebuttons.com/

Godkendelse af svar
Fra : mikesav

Dato : 10-01-08 18:19

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-08 19:47

Ok - men hvis jeg finder en knapløsning, så vender jeg tilbage.
Om du så kan bruge den eller ej er ligegyldigt.

Jeg har lige i dag undervist en ny bruger som har svært ved at styremusen og samtidig klikke på musen.
Selvom den er sat til langsom acceleration, var det meget svært.
Det er heldigvis en bærbar hvor der kunne trykkes på en af de to taster ved touchpad.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-08 19:50

Sorry - jeg skiftede computer og dermed profil.
Hilsen
Emesen / e.c / Eyvind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-08 01:08

Har i slet ikke prøvet genvejstasten der har i jeres højreklik