/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ungdomssløvsind hos hunde ??
Fra : Niederhof
Vist : 721 gange
300 point
Dato : 08-01-08 19:36

Vores 4½ år gamle schæfertæve har pludseligt mistet 'gnisten' - hun ligger bare modløst hen på madrassen, kan lige gø et par gange når vi kommer hjem eller der kommer gæster - hun har ført kommet glad og fro og modtaget os (og alle andre) i samme øjeblik vi kom ind ad døren.
Hun har besvær med at rejse sig og lægge sig, og virker lidt øm henover bagdelen, men er frisk nok, når hun først er kommet op.
Vi har ikke ændret på motionsvaner, foder, luftetider eller andet, og hun har ikke været ude for uheld (fald eller lignende)

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 08-01-08 19:45

Ungdomssløvsind? Nej, nej! Men du skal en tur til dyrlægen med din hund. Det er ikke normal adfærd for en ung hund. Det behøver bestemt ikke være alvorligt, kan f.eks. være tilstoppede analkirtler eller andet "ikke farligt". Så afsted til doktoren. God bedring med hunden

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-01-08 19:52

Som Hellebirgitte skriver... du skal en tur til dyrlægen.

Er hundens snude fugtig.. eller har den feber??

Alt for mange tæver får problemer med underlivet, så det er bestemt ikke noget at spøge med, afsted med jer, jo før jo bedre

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-08 20:17

Vi var ved dyrlæge for ca 14 dage siden, og fik konstanteret at det nok var overanstrengelse; vi prøver en anden dyrlæge i morgen !!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-01-08 20:28

Rigtig god ide, fortæl hvordan det er gået.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-08 20:41

en 4½ år gammel hund kan ikke kaldes unghund. den er syg.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-08 20:44

trimare46 -> Du har jo nok lidt ret i at det ikke er en unghund - men jeg har det lidt med køteren, som med konen.... hun er evigt ung

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-01-08 21:30

jeg er også ejer af en schæfertæve som idag er 11½ år gammel og stadig frisk , hun kan da både hoppe op i sofaen og sengen , hun havde for nogle år tilbage noget lignende det du beskriver og kom selvfølgelig til dyrlæge og det viste sig at hun havde en kraftig underlivsbetændelse og blev så stereliseret. men dyrlægen sagde inden han havde set hende at det muligvis også kunne være hendes nyrer. men hvis det sidder i bagkroppen kunne det måske også være noget med dysplasi ( håber det er stavet rigtigt ) . lad os endelig høre hvordan det er gået hos dyrlægen.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-08 21:33

Ang. hofteleds dysplasi (hvilket var noget af det vi var bange for), så har vi fået hende røngtenfotograferet (godt nok af en menneskelæge ) og der var ikke tegn på noget galt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-01-08 21:35

Jeg lagde mærke til det med, den er øm hen over bagdelen!
Der har været mange chæferhunde med hofteledsdysplasi. Det kan vist ikke afgøres uden en røntgenundersøgelse. men spørg dyrlægen om der er risiko for at det er det.
ja men jeg håber ikke at jeg har ret - gå nu til dyrlæge med den

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 08-01-08 21:42

Måske falsk drægtig???

Hvor længe er det siden at hun sidst var i løbetid? Og hvordan ser hendes patter ud?

Øm i bagparten kan være hormonbetinget og hvis hun virker nedstemt kan det absolut også være en depression i forbindelse med falsk drægtighed.

Forespørg dyrelægen om det kan være en mulighed. Ellers hælder jeg også mest til at problemet kan sidde i hofterne/ryggen. En god dyrlæge må mærke hende igennem og evt. tage et røgentbillede.

Håber at I finder svaret i morgen, som du meget gerne må skrive her.

Venlig hilsen Linda

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-08 21:57

Tak fo alle rådene - indtil videre....
Vi smutter omkring dyrlægen imorgen.
Jeg vender naturligvis tilbage her, efter besøget hos den dyre-læge

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-01-08 05:19

Ungdomssløvsind er en betegnelse for skizofreni, som er en række sindsygdomme med svære forstyrrelser af tænkning og følelsesliv. Betegnelsen "ungdomssløvsind" bruges ikke mere.

Tilbage står så om en hund eller andre dyr for den sags skyld i betegnelsens bogstavelige forstand, kan være skizofrene og hvis, hvordan skal man diagnostisere sygdommen, da kommunikationen selvsagt er begrænset. Men det kan en dyrlæge nok fortælle meget mere om.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 10-01-08 23:41

Så har vi været omkring dyrlægen - naturligvis med en frisk og glad hund - hun fejlede da (næsten) ikke noget da vi skulle afsted - - hvilket jo egentlig er godt nok, men alligevel lidt irriterende, da dyrlægen har svært ved at diagnosticere noget på en frisk hund !!
Men hun fik tømt analkirtlerne - de var nu ikke voldsomme, men indholdet lugtede alt andet end godt , og røngtenbilledet blev gået efter endnu en gang, og der er altså lidt ruhed på den ene hofte, som muligvis kan give lidt irritation (og betændelse) , så hun fik også et skud pennicilin.
MEN nu har vi en friskere, gladere og livligere hund, så i øjeblikket er der glæde i det lille hjem.

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 10-01-08 23:42

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-01-08 07:25

Selvtak. Dejligt at hunden er frisk igen.