/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
leatherman
Fra : snusi
Vist : 499 gange
200 point
Dato : 08-01-08 14:13

Efter al den snak om knive, vil jeg gerne høre om det er ulovligt at købe en kniv til sin mand, han skal bruge den i forbindelse med sit arbejde.

Må leatherman knive ikke sælges mere?

snusi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-01-08 14:15

Nej du skal søge om en licens hos politiet som så
undersøger med PET.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-01-08 14:24

UDRAG AF VÅBENLOVEN.

Lov om ændring af våbenloven 2004

(Forbud mod at bære kniv m.v. samt skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af kniv m.v.)

§ 1

I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 67 af 26. januar 2000, som ændret ved § 23 i lov nr. 433 af 31. maj 2000 og § 4 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:

1. § 4, stk. 1, affattes således:

»På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.«

2. § 4, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3 . Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

BEMÆRK BEMÆRK !!!!!!!
§ 14 STK. 3:
Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk.1, nr. 1, UDEN TILLADELSE, anvendes i erhverv. husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri, sportsdykning m.m., hvis de er udformet hertil.
De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Genstande, der uden at fremtræde som våben eller ammunition er egnede til at anvendes på lignende måde som de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.

4) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.

5) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

6) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.«

3. § 10, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3 . Overtrædelse af § 4, stk. 1 eller 2, straffes med bøde. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, når den pågældende tidligere er straffet for overtrædelse af § 4, stk. 1 eller 2. Straffelovens § 81, stk. 1, finder ikke anvendelse.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Givet på Christiansborg Slot, den 31. marts 2004

Som beskrevet, er det faktisk kun, til direkte brug du må bære en kniv og ikke som pynt, eller fordi du finder det praktisk med en flot kniv/dolk ved din side til forskellige daglige gøremål.

Vær opmærksom på, at du vil kunne imødese et bødeforlæg, hvis du bærer en kniv under en indkøbstur........

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 08-01-08 16:02

Men er der ikke kommet nye regler efter der har været så mange overfald, mener jeg har hørt et eller andet. Efter hvad du skriver Olesen-50 så er det jo faktisk stadig tilladt at sælge/købe de omtalte knive

snusi

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-08 16:06

Fra igår

Justitsminister: Ingen pardon til ulovlige knive
07. jan. 2008 12.04 Politik
Det er allerede forbudt at bære kniv i Danmark. Og de få undtagelser, der er, dem skal vi bevare.

Sådan svarer justitsminister Lene Espersen på kravene om et totalt knivforbud, men hun vil gerne være med til at give hårdere straffe til dem, der bryder loven:

- Det er lidt ærgerligt, at vi har en diskussion, der kan få nogle folk til at tro, at det er tilladt at gå med kniv i Danmark, fordi det er det rent faktisk ikke, siger justitsministeren.

Spejdere og lystfiskere må gerne
Der er to undtagelser fra knivforbuddet.

Det kan være spejdere eller lystfiskere, som har brug for en kniv til deres hobby. Det er selvfølgelig også tilladt at bringe en nyindkøbt kniv hjem fra isenkræmeren.

Den anden undtagelse er de små foldeknive, populært kaldet schweizerknive, hvor knivbladet ikke kan låses.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-01-08 17:13

- som Olesen skriver:

BEMÆRK BEMÆRK !!!!!!!
§ 14 STK. 3:
Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk.1, nr. 1, UDEN TILLADELSE, anvendes i erhverv. husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri, sportsdykning m.m., hvis de er udformet hertil.
De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 08-01-08 17:50

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg kan heller ikke se hvorfor man skal gå med kniv, men der er jo nogle som i forbindelse med deres job har brug for en kniv og så må de jo bare bruge den der og ellers lade den ligge og ikke gå rundt i byen og spille smart med den.

snusi

Kommentar
Fra : Stouenberg