/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri...
Fra : peterpyt
Vist : 1106 gange
100 point
Dato : 07-01-08 19:32

Hej
Jeg har en akkumulator som jeg har forsøgt at oplade, opladeren har et amperemeter, men dette giver intet udslag – jeg ved at laderen er i orden og korrekt monteret + til + & - til – Yes sir, det grundlæggende er i orden…
Jeg har derfor en stærk formodning om at batteriet er defekt, i mekaniker slang hedder den slags vist at batteriet er klappet sammen? Jeg har dog så meget strøm at jeg kan få lys i lygter og instrumenter, men altså ikke nok til at starteren kan rotere hurtigt/kraftigt nok…
Okay et batteri koster ikke mange penge, men inden jeg indkøber et nyt har jeg et spørgsmål:
Kan man redde et batteri som står afgrundens rand, jeg har engang hørt at man ved at give et ordentligt boost kan slå gang i det igen?
Mvh
Peter.. .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 19:36

Selv om det skulle lykkedes dig at få bare lidt strøm på er det så lille en stakket frist at det slet ikke er besværet værd....

UD TIL HØJRE med lortet - og nyt i....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 19:38

Og hvad skulle det hjælpe at "booste" hvis cellerne er ædt op.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-01-08 19:40

Nej det skal du ikke regne med - blypladerner tæret så meget at de ikke kan give stræm nok

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-08 19:56

En starter der ikke kan rotere eller næsten ikke rotere............................behøver ikke at være en fejl på batteriet.
Fejlmuligheder:

Dårlig ledningsforbindelse.
Dårlig eller manglende stelforbindelse fra motor til stel.
Defekt startrelæ eller snavset forbindelsesbjælke inde i startrelæet.
Defekt starterkontakt.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-01-08 20:16

Hvad er spændingen på batteriet når du lader ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-01-08 20:20

Ja, som Eyvind skriver kan det jo være akkumulatoren er fuld opladet, men stelforbindelsen er dårlig.
Prøv at sætte et startkabel fra minus til stel.
Prøv evnt. at tage et kabel af akkumulatoren og sæt et andet til, evnt. med kraftige startkabler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-01-08 20:26

Hvor gammelt er dit batteri ?

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 07-01-08 21:29

Citat
Fejlmuligheder:

Dårlig ledningsforbindelse.
Dårlig eller manglende stelforbindelse fra motor til stel.
Defekt startrelæ eller snavset forbindelsesbjælke inde i startrelæet.
Defekt starterkontakt.

Ovenstående ting er i orden....

Ladespændingen er 13,5 Volt.

Batteriet er vel 3 - 5 år gammelt..
/ Peter..

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 07-01-08 21:32

Jeg glemte lige at skrive lidt...

Motoren kan fint starte vha. startkabler fra et andet batteri..
Som jeg tidligere har beskrevet så er alle de grundlæggende ting i orden...
Spørgsmålet gik således kun på om det er muligt at "kickstarte" et batteri..
Peter..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 21:51

Og det kan du så godt glemme.....

Det er som at tisse i bukserne - det varmer kun ganske kort

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-08 22:01

Du ka hurtigt tjekke din akkumulator Tænd lyset Eller rettere se om lyset går ned når du kører med starteren hvis det er tilfældet er batteriet færdigt Og du har samtidig fået svar på om forbindelser er i orden så, hvilket også kan måle ved at måle på syren med en syremåler men er akkuen over 3-5 år er den Færdig som sanger Og ja der kan saktens måles fuld spænding mMen en starter bruger jo mange ampere når den tørnes såe er der ikke nok at gi af

Mvh Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-08 22:06

Og som nogen, har sagt, det er dødt forever, men er faktisk stadig penge værd hvis blot syren er aftappet efter gældende foreskrifter men det skal du nok ikke selv lege med da det er svovlsyre der ætser feks tøj
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 07-01-08 23:02

havde samme problem med min. Fejlen bestod, ganske pinligt egentligt, i for lav vandstand i batteriet. Jeg skulle blot fylde op og efter et par ture i dytten var jeg klar igen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-08 23:39

Hvis amperemeteet på laderen ikke viser noget er det fordi enten

1 laderen ikke duer eller ikke får strøm

2 amperemteret ikke duer

3 batteriet har høj nok spænding

4 batteriet ikke har ledningsevne ( afbrudt)

Hvis batteriet ikke kan starte bilen men et fremmed kan , er det fordi spændingen falder når det bliver kraftigt belastet.

Pladerne aktive del er blevet til blysulfat. Så er det opslidt og kan ikke bringes til live. Den vej går det med alle blybatterier, før eller siden .

Eller
Der mangler væske.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-01-08 23:49

Hvis du måler 13,5 volt når du lader, går der også en strøm gennem batteriet. Denne strøm er
måske så lille at dit amperemeter ikke giver så meget udslag at det kan ses. Hvis du først kontrollerer at der er væske nok, ellers efterfyld med destilleret vand evt. regnvand, og dernæst
stiller det til ladning i 2 døgn, er det muligt at det bliver ladet op. Når jeg ved en fejl har glemt at slukke radio eller andet, og mit batteri er blevet totalt fladt, har jeg ladet på det med et ladeapparat
der kun afgiver 1,5 ampere i 1 døgn, og så er det ladet tilstrækkeligt op til at fortsætte sit arbejde.
Omtalte batteri er fra 10. juni 2004 . Når et batteri er helt afladet er det bedst at genoplade det med
meget lille strøm, derfor lever mit batteri stadigvæk. Hvis dit måleinstrument også kan måle strøm,
(ampere) så prøv at sætte det i serie med ladeapparatet og batteriet, så kan du jo se om der går en strøm, og hvor stor eller lille den er. Du tager altså den ene ledning af batteriet og sætter dit
måleinstrument mellem batteripolen og ledningen, indstil til et lille strømområde. Her skal instrumentet være vendt plus mod minus. Det er den eneste chance du har tilbage. Mvh. K.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 10-01-08 23:25

SVAR- nej du kan ikke booste dit batteri, batteriets optimale levetid ca 2 år dit 3-5 år ud med det du kan få 40 kr for det hos en ophugger smæk et nyt i ikke fra t-hansen men et exide eller ligene, så du godt kørende igen.

mvh N.S Autoservice

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-08 22:47

Har du sat en ny akkumulator i dytten eller ??

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 13-01-08 20:09

Tak for svaret Sunowich.
Batteriet er nu udskiftet... Det gamle er afleveret til genbrug, men tak for fiffet om at det er ca. 40 kr. værd...
Peter..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-08 21:16

Takker og Bukker, ja de fleste ved ikke at de kan sælges, altså har man kun et, gør man det jo nok ikke,men har man flere kan man jo tjene til et nyt

Mvh SunoFisk