/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Køleboks med kompressor
Fra : Sandvad261
Vist : 1671 gange
100 point
Dato : 06-01-08 16:52

Vil den tage skade af at stå i en bil som daglig bliver brugt, jeg tænker her på at vi jo alså har vinter, og ikke sommer, kølevandet i en bil kan jo fryse til is, kan man komme ud for ubehagligheder med køleboksen.
Jeg har bestemt mig for en WAECO COOLFREECE 35 ( det kan da' godt være at det er stavet forkert )
Er der nogen der kender den, og er den noget værd, for den er jo ret dyr...

Hej

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-08 20:02

Jeg kunne ikke forestille mig der kunne ske noget. Hvad frygter du?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-08 20:04

Der må stå på emballagen eller i manual hvilke temperaturer den arbejder indenfor. Og når der er under denne temperatur er der vel ingen ide i at tænde for den.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-08 20:13

Jeg tror ikke der sker noget ved at den står i en bil vinteren over. Den kan nok også tåle det selv om bilen kører rundt.
Men den kan hurtigt ødelægges hvis du tænder den, når det er koldt i omgivelserne.

Der er forskellige grunde. En af dem er at smøreolien er stiv, en anden er at al kølemidlet kan være kondenseret, så stempelpumpen kommer til at køre med væske.Da det ikke kan komprimeres går det galt.
Der er god grund til at fabrikanterne foreskriver et bestemt område for omgivelsestemperaturen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-08 20:47

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-08 21:10

Lyt ikke til Transor! Står boksen i varierende temperaturer er der ved opstart nogenlunde ens temperatur på ind og ude i boksen. Derfor er fænomenet med at al kølemidlet står i kondensatoren mindre sansynlig.

Men selvfølgelig. Lader du boksen stå i 20 graders frost. Smider 1 kg friskstegte frikadeller ned i den. Venter en halv times tid inden du tænder den, er det ikke umuligt du kan give den væskeslag.

Og esterolie er noget frygteligt tyndt noget. Også når det er koldt.

Men Danfoss BD kompressorer er født til livet on the road. I bokse, campingvogne og både. Såehhh...

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 08-01-08 21:59

Tak for svaret transor.
Jeg fik ingen mail, om svar på mit spørgsmål, så derfor har jeg kontaktet WAECO som laver den, og direkte spurgt om den ville kunne tage skade.
Jeg fik det svar som du også selv er inde på, at hvis det er for koldt, og den startes/ sættes til, så er olien for kold, og dermed for stiv, det vil ikke ødelægge kompressoren med en gang, men det forkorter komperssorens levetid betydeligt.
Man skal først tænde for den, når det hele er blevet lunet lidt op.

Men ellers tak skal i ha' for at i ville spilde tid på mit spørgsmål.

God vind med jer alle....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-08 02:36

OK

Vi kan så konstatere at de i tusindvis af udendørs monterede kølemaskiner tager skade af at køre om vinteren! Her henvises kun til småmaskiner - blandt andet fabrikat Danfoss. Større maskiner har normalt krumtaphus varme. Dette monteres til orientering ikke for at imødegå tyk olie, men for at forhindre opkog af kølemiddel bundet i olien. Hvis esterolie havde problemer med at det blev for tyk ved lave temperaturer kunne det ikke anvendes i køleanlæg. Tænk lige på at olien transporteres rundt i anlægget sammen med kølemidlet. Hvis det blev "tykt", gad hvor det så ville lægge sig når man f. eks. laver dybkølere hvor du fordamper R404a ved minus mange mange grader. Transor svar er stadig noget sludder. Største fare er væskeslag, hvis du laver grove provokeringer af boksen, som beskrevet. Men du har antageligt talt med en sælger. Ikke med en tekniker, og slet ikke en køletekniker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-08 02:53

http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/E9897B07-A6E0-4EF3-B82D-A9C86BF46AD6/0/RZ0ZH101.pdf

Danfoss ser ikke tyk olie som et problem. Derimod er opkog og væskeslag slemt. Men en køleboks tænder man vel ikke i frostvejr?!?!?

Men har du et indendørs monteret frostrum og en udendørs monteret kompresor. Kan kompressoren stå i minusgrader, ved samtidig krav om drift. Så er det noget skidt.