/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Brændt ledningsisolering
Fra : jensostenfeld
Vist : 1641 gange
100 point
Dato : 06-01-08 13:21

Hej

Jeg har været rigtig uheldig med at opsætte en i øvrigt ret dyr designlampe på loftet i stuen. Lampen er mærket med et "overkrydset F inde i en trekant", hvilket jeg har erfaret betyder, at den kun må opsættes på ikke-brændbart materiale.

Jeg har desværre monteret lampen på et to-lags gipsloft lige under et udtag, hvor jeg har fjernet selve udtaget og brugt ledningerne direkte fra den orange loftsdåse. Jeg går ud fra, at dette generelt er en lovlig måde at montere en lampe på, såfremt den har F-mærket.

Den anvendte lampe er godkendt til en 300W 118mm RS7 lyskilde, og det var den der blev anvendt. Lampen blev anvendt med 300 W en måneds tid. Da jeg ville skifte pæren til en 150 W pære opdagede jeg, at ledningerne i loftsdåsen var blevet kulsorte. Isoleringen falder af, hvis man bøjer ledningerne.

MIT SPØRGSMÅL ER: Er der anden måde at reparere ledningerne i loftsdåsen på end at skifte alle kabler der går til loftsdåsen ud (der er 3 stk og de kan ikke strækkes). Vi har fladt tag, og den eneste måde at trække nye kabler på er at rive gipsloftet ned i hele stuen, hvilket selvsagt er meget dyrt og tidskrævende.

Er følgende alternativ til nye udbedring lovlig hvis udført med el-autorisation: Lave en lokal åbning i loftet omkring loftsdåsen, pille isolieringen af de beskadige kabler og ledninger UDEN at klippe kobberet over, sætte ny isolering på og genmontere de ubrudte ledninger med ny isolering i en ny loftsdåse?

Venligst,

Jens

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 06-01-08 13:28

Nope - Du må til den "dyre" løsning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 13:30

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 5
- Annullerede 5
- Slettede 0
Ialt 11

Mon han siger tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-01-08 13:33

Teil....det er jo ikke sikkert, at Jensostenfeldt tidligere har fået et brugbart svar, her på Kandu, så må han jo nødvendigvis annulere spørgsmålet, uden at uddele point.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 13:38

Af de fem annulerede spørgsmål har ostenfeld kun
givet tilbagemelding på én, det er arrogant overfor
dem der prøver på at hjælpe.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-08 13:39

Citat
Jeg har desværre monteret lampen på et to-lags gipsloft lige under et udtag, hvor jeg har fjernet selve udtaget og brugt ledningerne direkte fra den orange loftsdåse

Det er altså ikke mere lovligt, at gøre det på den måde......netop for at undgå situationer som den du står i nu, hvor du faktisk havde risikeret at der var gået ild i noget.

Loftlamper skal monteres i et udtag i loftet, så du skal have monteret nyt kabel fra loftdåsen og så have sat et udtag på monteret på loftet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-01-08 14:02

Der er kun vej få ledningerne udskiftet, det koster ikke en bondegård...
Går der en dag ild i huset og man opdager at skade er sket som følge af fusk, er du på den...
Nogen gange dummer man sig og må betale prisen.
Hvis det laves rigtigt sover du bedst om natten...
mvh Ben

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 06-01-08 14:22

Tak for svaret dova med flere. Ja, et påmonteret lampeudtag kunne muligvis have forhindret ledningerne i at blive branket af. Ærgerligt, ikke mindst fordi vi lige har fået etableret nyt el i hele huset i forb. med nyt tag.

Jeg havde håbet, at det var tilladt at "om-isolere" kabler uden at bryde kobberet, da jeg i et enkelt tilfælde har set det praktiseret i det gamle el-system (fra 60-erne). Men det har vel sikkert heller ikke været lovligt dengang.

MVH Jens

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-01-08 18:11

Hej jensostenfeld,

Jeg synes ikke du har fået et korrekt svar på dit spørgsmål..

Hvis det er et hus med fladt tag og nye elinstalaltioner, som du skriver i dit indlæg, er det da fuldstændig hul i hovedet, at rive hele loftet ned og udskifte kablerne fordi de har taget skade pga. en dumhed, lokalt ved et lampeudtag.
Man skærer naturligvis et hul, som du selv foreslår og splejser kablerne og lukker hullet igen.
Hvis dette gøres rigtigt er løsningen nøjagtig lige så god, bare meget billigere, end at rive hele loftet ned. Dette er 100 % lovligt, hvis det udføres af en aut. elinstallatør.

Med venlig hisen

Aut. Elinstallatør
Michael Holm-Christensen