/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
En-flere elektroder på tændrør
Fra : jorael
Vist : 2116 gange
100 point
Dato : 06-01-08 12:44

Jeg kører en glimrende Peugeot 306 2.0 med motor xu10j4r, som også findes i nogle 406 og Citroen. Sidst skiftede jeg tændrør til Bosch FR7DC+ (én elektrode), de er ikke bedre end de fabriksmonterede Eyquem RFN 58 LZ. Grunden til skift i fabrikat var alene, at Bosch er meget billigere.
Emnet tændrør diskuteres jævnligt. Som regel er konklusionen, at man skal holde fast ved det fabrikat og den type, den blev leveret med.
Betyder det, at man godt kan glemme alt om flere eletroder, iridium og platin?
Har nogle konkrete erfaringer for andet, evt. mht til bedre bundtræk eller lignende; helst med denne motor.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 13:10

Ja det ka jo diskuteres. Men det er logisk, at jo bedre ledeevne der er i form af feks. flere elektroder eller speciel belægninger må fremme den ultimative tænding til forbrændingen men jeg ville da vælge det foreskrevne tændrør til modellen da det må være det fabrikanten fandt frem til som det bedste under motorens fødsel

God søndag
Mvh Suno

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 13:13

Det er også klart at hvis der er flere elektroder eller specielbelægninger holder røret længere i forhold til slid da et rør jo er en sliddel hvor materialet med tiden bliver brændt af

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 13:24

Hvis bilen har elektronisk tændsystem betyder det mindre
hvilke tændrør man vælger.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 06-01-08 13:36

Jeg har set ganske alm. tændrør sidde under 70-80000 km. kørsel, så det med sliddet kan man se
stort på. Det afgørende er om motoren er i orden, og ikke soder til eller at blandingen er for mager,
for så går det ud over tændrørene, så put du i hvad du har lyst til, bare de påsser i størrelse altså at
gevindet f.eks. ikke er for kort. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 15:23

Der blir jo spurgt om hvad der er bedst og jeg prøver at komme med den rigtigste forklaring og hvis et tændrør har siddet 70.000-80.000 km i en motor så er det da helt sikkert at det er slidt mere end et nyt .Der kan jo ligefrem mangle det halve af elektroden/erne og det kan så bla. være pga.for fed / mager blanding og en hel masse andre ting men mangler der det halve og er de ikke justerede undervejs så er det jo i sig selv et problem

Mvh Sune

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 06-01-08 15:31

Kan flere elektroder skade motoren, fordi tændingen foregår et lidt andet sted i cylinderen end forudsat, da den blev konstrueret - eller er det i værste fald blot spild af penge? Et argument for flere elektroder er mindre slid, det gælder også for de nye materialer. Et andet argument er, at tændingen og motorgangen bliver mere ens, hvilket nogle siger betyder noget ved fx bykørsel. Har I prøvet dem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 17:35

Citat
fordi tændingen foregår et lidt andet sted

Den foregår da samme sted......

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-08 18:22

Jeg kørte faktisk med tændrør med fire elektroder i min gamle Croma i sin tid, og mente at kunne mærke en anelse forbedret og lidt blødere motorgang. Jeg kunne nu ikke se noget på driftøkonomien. Croma'en var med en indsprøjningsmaskine. Dem kørte med dem, indtil ormene (og slitagen) kom efter den. Men jeg tror umiddelbart ikke der er den vilde forskel, andet at tomgang var lidt roligere. At tændrørene skulle skade. Nej, så absolut ikke. Så var de ikke på markedet. Min ideen udnyttes jo af andre! Se bare biler med twin spark, ikk'? Har faktisk overvejet at kyle sådan nogle i min nuværende gamle Pug, der er slemt hærget af urolig tomgang (for barske knaster), bare for at se om det kunne hjælpe lidt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-01-08 22:20

Jeg kører med Bosch tændrør med tre elektroder. Simpelthen fordi det giver en bedre start i min gamle vw transporter. Har kørt med enkelt elektrode, men havde på kort tid problemer med haltende motorgang og vanskelig start. ( Denso rør )
Om det giver bedre økonomi ved jeg ikke, men den går ialtfald problemfrit og starter med det samme, også selvom den ikke har kørt i tre eller fire dage.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-08 09:57

Altså kan man konkluderer at det drejer sig om at der kommer en god gnist eller ej om det så foregår med flere elektroder med belægninger af forskellig art eller ej så handler det om selve gnisten som jo kommer ca. indenfor 1mm. det samme sted inde i topstykket/forbrændingskammeret.
Mvh og Hav en vældig god dag fra suno

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 08-01-08 21:43

Tak for svaret 3773 og jer andre. Flere elektroder giver kun bedre økonomi, hvis det lige er det, der skal til for at give en bedre gnist, og sådan er det normalt ikke på nyere biler. Tomgangen kan blive mere jævn og starten kan blive lidt lettere. Jeg synes tomgangen er lidt mere ujævn siden jeg skiftede til Bosch FR7DC+ (med en elektrode); men det kan være indbildning. Det med gnistens placering i cylinderen stod faktisk på tændrørsfabrikanten Champions hjemmeside.
Måske giver jeg de ekstra elektroder en chance ved næste skift; men det bliver først om et år.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-06-09 07:41

Så kom de nye tændrør i med to elektroder (de er også en tal varmere). Tomgangen er mere rolig, den starter lidt bedre. Benzinøkonomien er en anelse bedre, men det ville den antagelig også blive med andre nye rør. Min mekaniker siger, at blot det at sætte nye rør i giver et lille plus i benzinøkonomien. Om det live samme type næste gang må afhænge af, hvordan de ser ud, når de engang skal ud for at blive udskiftet.