/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hjælp til access point
Fra : Birgitte32
Vist : 1102 gange
500 point
Dato : 05-01-08 22:45

Jeg har købt et Edimax access point, da jeg gerne vil kunne være på nettet med både min bærbare og mine stationære computere.
Vi har TDC med 2 dynamiske ip'er, og opsætningen har altid været som følger:
Modem -> hub -> computere

Jeg har nu sat access pointet til fra en ledig plads i hubben, men kan ikke få det til at virke. Jeg har forsøgt at sætte den stationære til ip 192.168.2.1, men kan derefter ikke få adgang til opsætningen på access point, når jeg skriver http://192.168.2.1 .. den timer bare ud.
Lamperne lyser fint nok, om min bærbare ser også et netværk, som det forsøger at forbinde til, men det går galt, når den skal tildeles en ip .. Den står og søger, forbinder men med "limited or no connectivity"

Hvad gør jeg mon galt?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-01-08 22:47

Hvad er der for er accespoint du anvender?
Har du ikke en trådløsrouter ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-01-08 22:51

Havde det været en router skulle den sidde i stedet for din hub.
Jeg ved ikke om der er router i dit accespoint, men det er jo til at finde ud af hvis du skriver typenummer her inde...
mvh Ben

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-01-08 22:52

Nej - har almindelig stationær modem, der går videre til en hub, der så fordeler til 2 stationære computere. Dette netværk har jeg så koblet en Edimax access point til .. det hedder EW-7206APg

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-01-08 22:53

dvs jeg har sat access pointet i en af hubbens udgange.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-01-08 22:57

Betyder det, at du forsøger at koble 2 stationære PC'ér + en bærbar via access point til din ADSL forbindelse? - Jeg er bange for, at det ikke kan lykkes - da du kun har 2 dynamiske IP'er.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-01-08 23:01

Jeg forsøger jo ikke at koble de stationære igennem access pointet .. Og det er kun den ene pc, der står tændt i øjeblikket

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-01-08 23:19

Hvis man benytter en Router, sættes den normalt direkte efter moden og de enkelte PC'er kobles derefter til Routeren.

Hvor mange tilslutninger findes på dit AccessPoint?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 05-01-08 23:32

Ingen .. det er jo ikke en router - bare et ekstra led, der giver mulighed for trådløst og stationært på samme tid.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-01-08 23:45

Ok, jeg har ikke erfaring med AccessPoint.

Det havde nok været en fordel, hvis du havde købt en Router - den sørger pænt for tildeling af Ip-adr.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-08 00:04

Du har 2 ip-adresser, og kan derfor kun have 2 PCér opkoblet.
HUB-en giver dig ikke LAN-adresser !

Har du fulgt guiden vedr opsætning af access-point ?
Forbundet PC og Access-point med et LAN-kabel ved opsætningen ?

http://www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=18&pl1_id=1&pl2_id=5
Citat
Wireless LAN Access Point Configuration
To configure the other advanced settings of this Access Point with advanced setting such as data encryption, please follow the procedures to login the Access Point’s setup page.
To configure the more advanced settings from this Access Point, such as data-encryption, please follow the procedure to login the Access Point’s setup page.
The IP address of the Access Point is 192.168.2.1
First, assign an IP Address to the PC
Before assigning an IP address to the PC, please connect a network cable from the LAN port of the PC to the LAN port of the Access Point as show below.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 06-01-08 01:14

Jeg ved godt, at hubben ikke giver mig LAN adresser

Men det var netop forbindelsen imellem PC og access point, jeg ikke kunne få til at fungere. Men jeg må prøve med et nyt kabel i morgen, og se om det ikke vil fungere så.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-01-08 01:43

Accespoint anvendes normalt til at lave en "satelit understation" til en trådløs rputer.
Den anvendes på halvejen til det sted man vil nå fra med ens trådløse PC.
Hvis du vil køre noget trådløst skal du først have en router med WLAN trådløs

Moden----Kabel---- Router med WLAN......... denne kan nå dit accespoint.... så du får et stort trådløst netværk....

mvh Ben

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-08 01:56

Der er LAN indgang på Accespoint og 2 ip-adresser til rådighed, så skulle det vel kunne virke, sådan som Birgitte ønsker det ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-08 04:25

Citat
Der er LAN indgang på Accespoint og 2 ip-adresser til rådighed, så skulle det vel kunne virke, sådan som Birgitte ønsker det
Nej det kommer ikke til at virke med 2 dynamiske adresser, det ser ud som en ommer hvis du vil anvende 2 stationære computere og 1 access point med en hub som du beskriver, de 2 stationære har allerede de 2 dynamiske adresser i brug, hvis den ene slukkes kan access point overtage den ledige adresse, men du skal hver gang få den til at finde adressen, og når du starter den begge stationære, vil mindst den ene ikke gå på nettet i lang tid, måske skal den genstartes før den får fundet den ledige adresse og access point skal være koblet fra, du vil aldrig komme til at køre uden problemer, ud med hub og access point og køb en trådløs router i stedet, de koster ikke ret meget og de fleste, om ikke alle har 4 stik til kabel tilslutning plus et antal trådløse muligheder

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 06-01-08 08:25

Så hvis jeg havde 3 ip'er i stedet for, så ville det virke i den opsætning jeg har nu?
Jeg fik bare at vide af en på eksperten.dk at det ville være nok, at købe et access point :( Men man kan åbenbart ikke stole på alting hehe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-08 10:45

Jeg troede Birgitte var klar over, at der ikke kan tilsluttes 3 enheder, når der kun er 2 ip-adresser til rådighed.

http://www.kandu.dk/spg115034.aspx#1295890
Citat
Jeg ved godt, at hubben ikke giver mig LAN adresser

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-08 10:50

Er der en LAN indgang på dit accessPoint.
Hvis - så skal du snakke med dit AP via dette kabel.
Det er normalt at sætte et AP i en router.

Routere med indbygget AP er faktisk en router med et påhængt AP

Hvis du vil snakke med dit AP uden at kable direkte til AP.................så skal det være via et netværk hvor AP er et "medlem" af lokalnetværket

Der skal uddeles lokal IP-adresser for at det hele ikke skal snakke i munden på hinanden, og det gør en router.

>>>>>Jeg fik bare at vide af en på eksperten.dk >>>>>kan du lige lægge en henvisning til spørgsmålet så vi måske kan se om der er andre muligheder.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-08 11:30

Eyvind> Du har accespoint-enheden her og tilhørende manualer findes nederst på siden.

http://www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=18&pl1_id=1&pl2_id=5

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 06-01-08 11:59

Det er jeg såment også klar over - som sagt var der kun 1 pc online, da jeg forsøgte at sætte det op

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-08 20:12

Birgitte32

Har du fulgt denne:
Quick Install Guide

Som du finder i linket fra Jackjo :
http://www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=18&pl1_id=1&pl2_id=5

For at kunne starte forfra kan du evt. resette dit AP

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-08 23:18

Lige for at gøre det helt klart: Jeg tror ikke på at du har en HUB, det er en oldsag fra den gang ruder konge var knægt!
Du har nok en switch, og den vil formidle dine to IP adresser videre. Dit accesspoint skal ind og overtage det ene IP-adresse, så her må du ind i dens opstilling og få den til at koble sig op til din udbyder. Den har nok en forkert IP-adresse, som den henvender sig med, og supnetmask adressen vil da også spille ind.

En langt mere smertefri løsning ville være at få en router med AP. Den ville kunne styre langt flere enheder, på en enkelt IP-adresse.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 18-01-08 23:56

Det er såment en hub jeg har Og efter at have købt et nyt netværkskabel og plugget ap'en direkte i hubben virker det upåklageligt. Endda uden at skulle sætte noget op. Det har jeg selvfølgelig gjort alligevel for at få kode på osv. Men nu virker det fint.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-08 00:53

Det der i datasproget er en HUB, vil IKKE kunde håndtere mere end én maskine ad gangen. For det er sådan at hvad der går ind ad den ene port, kommer ud af alle de andre porte.
Det er derfor jeg er sikker på at du kalder en switch for en HUB.
Switchen kan håndtere datastrømmen på en langt mere avanceret måde end HUBen. Men den kræver en IP-adresse for hver forbindelse ud på nettet, da den ikke har nogen software der styre kommunikationen som routeren kan gøre det.
Switchen kræver også at hver maskine er sat op med en fast IP-adresse (statisk) da den ikke kan køre dynamisk på lokalnettet, med mindre den er sat bag en router som netfordeler.

Jeg HUBer at du forstår hvad jeg mener!

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 19-01-08 01:11

Nå - men jeg vil da så bare sidde her og føle mig enormt dum efterhånden, med alle de enormt flinke og slet ikke ind imellem sarkastiske svar, der er kommet, og vil nok undgå at stille spørgsmål herinde igen - på trods af at jeg sidder og kigger på min hub, hvor på der står hub, og som jeg har haft de sidste mange, mange år, og på cd'en, der fulgte med står der sørme også hub. Og også på trods af, at jeg godt ved, hvad en ip er, godt ved at 2 ip'er er = 2 computere på nettet ad gangen og jeg ved sørme også godt, at hubben ikke giver lan adresser. Men ellers mange tak. Det er jo næsten umuligt at finde ud af, hvem der fik mig til at føle mig mest dum og hvem der dermed er løbet af med prisen på 500 points.

Undskyld, at jeg er så dum - skal ikke ske igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 01:22

Citat
Undskyld, at jeg er så dum - skal ikke ske igen.
ved du ikke at der ikke findes dumme spørgsmål, men kun dumme svar ? Jeg håber ikke vi har taget modet fra dig, forsæt endelig med at bruge og stille spørgsmål her på Kandu, nu har jeg et spørgsmål til dig: hvordan går det med to computere og en accespoint og to IP adresser sammen med en hub ? Går der ikke lang tid, når du har slukket en computer og en anden computer, eller accespoint skal finde og overtage IP adressen ?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 19-01-08 01:47

o.v.n. .. Ja - man bliver altså lidt i tvivl ind imellem.

Og jo - der kunne gå et stykke tid, før en ip blev frigivet, hvorfor jeg også ringede til tdc og bad dem om at give mig 4 ip'er i stedet for. Og nu er der selvfølgelig ingen problemer med frigivelse af ip .. Men begge dele virkede/virker fint - selv med en hub.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 01:55

Ja selvfølgelig virker det med 4 IPer, men da du stillede spørgsmålet, skrev du 2 IP adresser, og mit indlæg var ud fra at det var med 2 adresser, du ville bruge accespoint, det er altså for lidt, og det har du erfaret, god weekend
Jeg håber at du bliver iblandt os skøre Kandu brugere

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-01-08 05:17

Sådan bare lige til lidt læsning, og uden at ville genere nogen.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch

Jeg tror nu ikke at nogen vil gøre nogen dumme i denne tråd....men ordene "hub" og "switch" er vist ikke altid blevet brugt korrekt i it-verdenen !?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 09:46

Birgitte32 - Nogle af os sidder til tider og sveder over en netværksopstilling, fordi der er så mange fejlmuligheder og fordi routere og accesspoints kan opføre sig underligt.
Og så er der lige "stay alive" tiden som kan snyde.