/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hensigtsmæssig programmering a
Fra : UV7400
Vist : 905 gange
20 point
Dato : 05-01-08 18:25

Hej Allesammen

Vi er lige blevet færdig med at bygge hus, hvor vi har fået installeret et genveks anlæg. Vi skal nu til at have anlægget programmeret og det er her jeg gerne vil have nogle råd til hvordan det skal programmeres så det fungerer mest hensigtsmæssigt.
Vi har installeret et genveks system med 3 trin + slukket

Mit forslag er
Fuld udluftning 2 timer når vi er er taget afsted på arbejde. Lavt niveau fra kl 16 - 22, og ellers slukket

Jeg ved ikke om der er behov for at der er gang i det yderligere?

Håber i kan hjælpe mig med dette - på forhånd tak

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 05-01-08 20:51

Indkører Genvex ikke anlægget for jer, samt rådgiver jer mht. programmeringen ????

Kommentar
Fra : UV7400

Dato : 06-01-08 00:44

Hej Falcham

Vi har fået et lokalt el firma til at installere det, og indtil videre er der ikke kommet nogen rådgivning eller vejledning i at programmere det. Vi har ikke fået det med i tilbuddet, så det er er noget ekstra vi skal have lavet så.

/UU7400

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-01-08 00:48

Er der ikke instruktionsbog med. Hvor har du købt det ?

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 06-01-08 13:11

Normalt når man installere et Genvex anlæg, skal det indkøres, dvs at der skal måles luftflow mm - det er normalt noget Genvex ´s teknikere gør, så jeg ville tage kontakt til Genvex hvis jeg var dig, bare så anlægget kører optimalt.

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 24-01-08 14:54

Jeg er ikke ekspert, men....

Nu skriver du, at du har "fået indstalleret" et anlæg. Spørgsmålet er, om det er monteret og indreguleret? Det skal indreguleres. Herunder skal effekten på de tre trin også være lagt fast én gang for alle, og luftskiftet skal være justeret og afbalanceret. Det hele afhænger af design og størrelse på anlæg i forhold til husets størrelse.

Det er i øvrigt en opgave, der skal overlades til en specialist.

Du skal aldrig slukke for anlæget. Det skal køre 24/365. Jeg har valgt at lade det køre på lavt blus, når der ikke er nogen hjemme, og på mellemtrin derudover. Du kan overveje at programmere højt trin ind, hvis der er mange i brusebad om morgenen. Ellers kan det jo manuelt kobles ind efter behov. Jeg har sat såkaldt forceret drift til at gå tilbage til normal efter en time.

Ellers håber jeg, at du bliver lige så glad for dit anlæg, som jeg er. Har haft det kørende nu i et par måneder, og det er lykken. Har et Genvex Energy 2.

Mvh
Lars

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-02-08 01:07

Du ringer bare til Genvex, den klarer de for den nette sum af kr. 1500,- + moms for en Energy 2. Har du spurgt installatøren om det ikke er med i prisen, det anbefales jo at man får det indreguleret, så kan han vel ikke aflevere anlægget ordentligt. Iøvrigt vil teknikeren også samtidig checke installationen for synlige fejl, f.eks om kondensafløbet nu også er lavet korrekt (Meget vigtigt)

Der er dog noget ventetid, men det går jo nok også......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-08 22:20

Lars er en klog mand (og temmelig dygtig ved jeg af erfaring). Lyt til ham (og også Soenne). De har begge to rigtig meget ret.

Og selvfølgelig skal din installatør sørge for anlægget er indreguleret! Ellers henviser du bare til DS447 (det gælder ikke for Lars - han er selv installatør LOOOL).