/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
lærdom i aktiekøb
Fra : snaken
Vist : 1192 gange
50 point
Dato : 05-01-08 11:42

Jeg har besluttet mig for at forsøge at tjene til pensionen ved at købe aktier. Da jeg ikke vil satse mere end hvad jeg har råd til at tabe, kunne et startskud være på niveauet 15.000 kr.
Men kan I anbefale mig nogle links hvor jeg kan få en relativ simpel forklaring på hvad jeg skal være opmærksom på og i det hele taget hvordan man handler aktier.

Jeg har generel ikke så meget indsigt i økonomi begreberne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 11:56
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-08 12:11

15.000 er ikke meget at starte med.
I en konjukturnedgang er det tid at købe.
Men bunden er ikke nået så vendt lidt, aktierne vil falde
yderligere.

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 05-01-08 12:18

det jeg vil anbefale er at du får lavet en pensionen opsparring hos din bang og der fra kan du så købe og sælge aktier. Start med at købe aktier fra solide fimaer.

www.euroinvestor.dk

hvis du er intreserret kan jeg sende mit tlf nr.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 05-01-08 12:48

Jeg har ingen planer om at lade noget gå gennem banken eller lignende. Jeg ønsker blot at kunne sidde hjemmefra PC`eren og følge med og kunne købe/sælge daglig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-01-08 13:03

Citat
Jeg har ingen planer om at lade noget gå gennem banken eller lignende. Jeg ønsker blot at kunne sidde hjemmefra PC`eren og følge med og kunne købe/sælge daglig.

Du undgår nok ikke en bankforbindelse!
Du kan handle aktier via Netbank.

Men inden du spilder for mange penge, kunne du jo i en periode søge oplysninger via http://borsen.dk/1649 - hvor du kan følge udviklingen på de forskellige aktier.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-01-08 13:07

Teil skrev
Citat
Men bunden er ikke nået så vendt lidt, aktierne vil falde
yderligere.

Teil, sender du mig en mail når bunden er nået?

snaken skrev:
Citat
Jeg har ingen planer om at lade noget gå gennem banken eller lignende. Jeg ønsker blot at kunne sidde hjemmefra PC`eren og følge med og kunne købe/sælge daglig.

Banken kommer du ikke uden om. Du bliver ikke handelsberettiget på børsen. Men desværre må man sige at man skal være forsigtig med at overlade for mange beslutninger til banken. Desuden er det rigtigt at hvis dine køb og salg gennem banken sker ved selvbetjening via PC, så tar banken ikke så mange penge for det, som hvis du havde kontaktet den fysiske filial. "købe/sælge daglig" aka daytrading: Nogen kan tjene penge på det, andre taber. Der er ingen sikre undersøgelser på at det skulle være specielt profitabelt. De eneste nogenlunde sikre undersøgelser siger blot at aktieinvestering på langt sigt er profitabelt.

Hold øje med Saxo bank: http://www.computerworld.dk/art/42595?a=block&i=209

Kommentar
Fra : anders0802

Dato : 05-01-08 13:11

Jeg syntes du skulle aftale en tid med din bankrådgiver... Han kan give dig nogle gode råd. Mit råd er dog at invistere i noget guld da det er utroligt sjældent at værdigen falder. Den stiger oftest.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-08 13:21

Citat
Teil, sender du mig en mail når bunden er nået?

Du får en mail, det er dog ikke samme tidspunkt for alle aktier.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-08 13:29

Min bankrådgiver tilbød US Dollar som investering.
Kursen er lav men jeg tror ikke på den store fortjeneste der.
Det blev nej tak.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-01-08 14:16

Ved ikke hvor gammel du er men der er jo tydeligvis tale om en langsigtet investering.

Find et eller flere firmaer som du ved at undersøge så godt som du kan mener du kan have tillid til set over en længere årerække og start så med at lægge dine penge der.

Lad så din investering være i ro indtil du har mulighed for at sælge uden at få skattesmæk. Når det tidspunkt er kommet vurder så om det ellers er det rette tidspunkt at sælge på.

Sørg for hele tiden at satse på at gøre din portefølje så bred som muligt.

Hav massere af is i maven og gå ikke efter de hurtige gevinster.

Hvis banker var gode til at handle aktier hvorfor lever de så af gebyrer og af at låne penge ud. Med andre ord glem de gode råd fra banker.

Og så brug ellers tålmodighed og sund fornuft og bliv god til at danne dig din egen mening frem for at lytte til andre og sidst men ikke mindst få styr på skattereglerne.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-01-08 14:44

Thomas.Haugaard skrev
Citat
Lad så din investering være i ro indtil du har mulighed for at sælge uden at få skattesmæk. Når det tidspunkt er kommet vurder så om det ellers er det rette tidspunkt at sælge på.

Det bliver lidt vanskeligt at opnå begge dele samtidig.
- Man undgår skattesmæk hvis man sælger når aktien er mindre værd end på købstidspunktet. Nåh - måske får man kun et lille bitte klap bagi hvis den er steget en lille smule.
- Det rette tidspunkt at sælge på er når kursen er maximum

Se reglerne her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=362804&vID=201023 og lyt ikke til folk der har ejet aktier før 1.1.2006

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 05-01-08 20:22

Jeres forslag tager jeg helt sikkert til mig men jeg så for et stykke tid siden en udsendelse i udsendelsen "penge" på DR 1 tror jeg det var, hvor der var et indslag om nogle personer som havde god erfaring med at købe og sælge aktier uden at have forstand på noget som helst.

Jeg blev da inspireret af udsendelsen og derfor har jeg besluttet mig for at prøve mulighederne af. Jeg er 49 år gammel.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 05-01-08 22:19

www.formuepleje.dk

Se deres resultater siden 1988

Accepteret svar
Fra : Dakota

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-08 22:51

TV2, Søndagsavisen, Børsen og andre afholder hvert år forskellige aktiespil. Ved at tilmelde dig, kan du lære noget om aktiehandel.
Her et par links:
http://aktiespil.borsen.dk/
http://www.netposten.dk/
http://omxgroup.com/nordicexchange

Godt nytår til alle

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 05-01-08 23:16

Tak for svaret Dakota. Jeg tror jeg prøve mig den vej frem. I andre skal også have tak for jeres gode indlæg som jeg selvfølgelig gemmer og slår op lejlighedsvis.