/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
termostat på loft
Fra : goodboy2
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 04-01-08 22:43

Hej har lige købt hus med naturgas,
det kører bare rigtigt godt mit spørgsmål er var oppe på loftet for leden der er alle rørne trukket oppe og nede i den ene ende af rørne er der monteret en gabske almindelig termostat som man har på radiatorene hvad er den til ?????
Nogen der ved det og hvorfor man monterer den der
Goodboy

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-08 22:47

Den sørger måske for noget gennemløb hvis der er for koldt for at undgå frostsprængning på systemet. Den vil evt åbne og holde rørene frostfrie.

Det var bare et lille gæt på hvad den bruges til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-08 23:43

Det der med at sikre frostfrit gennemløb lyder udmærket. Det er så bare mystisk hvorfor der er centralvarmeinstallation på et koldt loft. Men det er måske for at muliggøre en senere udnyttelse af tagetagen uden at skulle brække resten af installationen op??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-08 10:59

Hvis du har købt et hus med "uudnyttet loft" så er det en god grund til at den sidder der for senere udnyttelse.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-08 14:12

Det lyder som en returtermostat. Formål, at hindre frostsprængning. Termostaten vil søge at opretholde en gennemløbstemperatur på det indstillede.

Godkendelse af svar
Fra : goodboy2

Dato : 06-01-08 17:51

Tak for svaret 3773.