/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasfyr blæser ud
Fra : torben7913
Vist : 7067 gange
100 point
Dato : 04-01-08 19:52

Jeg har et Junker gasfyr i kælderen, der går to rør fra fyret gennem den gamle skorsten, så de sidder i fri luft øverst på huset, det ene trækker luft ned til fyret mens det andet leder den forbrændte gas ud.
Når det blæser lidt kraftigt kommer der stødvist så meget luft, at fyret blæser ud, og det starter så ikke af sig selv igen.
Jeg har på nogle gamle huse set en anordning ovenpå skorstenen, som drejer med vinden og sikrer at røgen kan komme ud, uden at blive kastet tilbage i skorsten.
Er der nogen der ved om der findes noget tilsvarende til gasfyr, eller har andre erfaringerne med at undgå blæst i indsugningsrøret ? Her er det så ikke røgen der er problemet, men den friske luft, som ikke skal komme i stød.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 04-01-08 20:18

Hejsa torben...

Angiv venligst venligst hvilen Junker kedel du har?..... Uanset trækforhold sku det ik gerne blæse ud!
Hvornår har du sidst haft eftersyn/ rensning ??

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 04-01-08 20:51

Kedlen hedder Z/ZWR 18
Der er service på den hvert 3. år Det med den blæser ud - sker 3- 4 gange om året. Den VVS-mand jeg har serviceaftale med skiftede for 2 år siden en hel del elektronik ud, og så har den kørt fint indtil det nu begyndte at blæse i går.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 04-01-08 20:52

Jeg missede lige et R
Kedlen hedder ZR/ZWR 18

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 18-01-08 16:39

Hejsa

Jeg skal lige hvad den hedder mere end "ZR/ZSR/ZWR" !
Den hedder også AG/AGM/K/KE/AE/AME OG -1 eller -2

Skriv lige tilbage, så skal du få svar

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 21-01-08 19:41

Hej.
På fyret står der:
ZSR 18-2AE 23 S0800
ALGAS Kat. III
Best.nr. 7 712 131 893
Fabr. nr. 109 FD 264 02228

Jeg kan tilføje : TA 210 A som er betegnelsen for det styringssystem som sænker eller hæver temeparturen i forhold til udetemperaturen.
Med tak og
venlig hilsen
Torben

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-01-08 15:02

Hej Torben

En sådanne gaskedel skal ikke kunne blæse ud pga. blæsevejr.

Jeg er sikker på at når det gør, er det pga det blæseprint du har i gaskedlen, er et der har en selvkontrollerende funktion, der gør at et vindstød for luftvagten til at skifte, og dermed blokerer gaskedlen.
Hvis Jeg har ret, lyser den røde lampr ikke, og gaskedlen kan genstartes ved at slukke og tænde den igen.

Men, det bekymre mig at der står kat. III på gaskedlen. Det betyder den er bygget til F-gas og ikke naturgas, som jeg forventer den kører på nu.

Hvorom alt er, skal du have en gasteknikker ud og kikke på det.

TA 210 A, er en vejrkompenserende styring der er tilsluttet gaskedlen, med en udeføler og en fremløbsføler tilsluttet, som styre kedlens arbejdstemp. når den laver centralvarme, som du så korrekt skriver, men det har ingen indflydelse på dit problem.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 22-01-08 16:44

Hej igen.
Du har ganske ret når det sker, lyser den røde lampe ikke, og gaskedlen kan genstartes ved at slukke og tænde den igen.
Når du skriver om " blæseprint " er det så noget elektronik der skal skiftes?
Jeg bruger naturgas og kedlen har ellers kørt godt nok i 12 - 15 år.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-08 17:13

Ja, du har tre forskellige print i din gaskedel, MC-print, tænd/ion-print og blæseprint. Det er blæseprintet der volder dig problemer. Men lad nu vær med at pille i det selv. Hvis du forsøger at splitte printkassen ad, og for gjort det forkert knækker enplade der holder printenepå plads, og sådanne en ny skal sættes i printkassen når den samles igen. Gør man ikke det kan printkassen ikke samles korrekt, og dermed virker gaskedlen ikke, og dermed ingen varme i huset eller varmt vand.
Samtidig er printene strømførendeselv om du sætter driftvælgeren på nul.
Det er ikke et sted man skal pille hvis man ikke ved hvad der skal gøres.
Borset fra at det er ulovligt, kan man påfører gaskedlen flere ( læs dyre) fejl, som derefterskal udbedres af en fagmand. Så tag tyren ved hornene og bestil din gasmand til kedlen.
Held og lykke

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 22-01-08 17:19

Hej igen igen

Som du kan se har jeg nogle gange problemer med mellemrumstasten.......

Den er slidt det skidt.

Din gaskedel er produceret og godkendt i tyskland april 1992 ! ( iflg. FD nr. )
Der plejer så at gå 6 til 12 mdr. før den bliver sat op. dvs. alderen er sansyneligvis ca. 16 år.
Dette er intet problem, da en velholdt Junkers gaskedel sagtens kan blive 30 år.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 22-01-08 17:30

Tak for svaret Gasmanden2.
Tak for en fin besvarelse, jeg skal nok lade være med at pille ved noget selv, men det er rart sådan lige at kunne snakke lidt med om hvad problemet er, når jeg bestiller ny service.
Det er ikke alle gasmestre som nøjes md at lokalisere et problem, når de nu alligevel skal skrive en regning .

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 22-01-08 18:59

Hej igen.
Tak for de optimistiske ord om de mulige 30 år.
Med venlig hilsen
Torben

Kommentar
Fra : augusta1

Dato : 03-02-09 12:12

Hej Torben
Det er med stor interesse jeg har læst om dit problem, idet jeg selv har haft samme problem på samme type fyr igennem flere år. Jeg har fået skiftet luftvagt for et par år siden, og blæseprintet i november sidste år og intet har hjulpet??? Ligesom hos dig går fyret ud ved blæsevejr efter det et stykke tid har tændt og slukket et utal af gange? En gasmand fortalte at jeg kunne prøve at løsne to skruer i bunden og trække kedlen lidt ud så den fik "falsk luft", det hjalp med det samme, og han sagde så at problemet skyldtes af der skulle være lidt tilstopning i aftræksrøret?? Det har jeg nu renset uden at det har løst problemet. Nu kommer gasmanden så i morgen igen igen igen igen, og så må jeg se. Måske Gasmanden2 i dette indlæg har flere bud på problemet? Jeg skal nok vende tilbage hvis jeg selv får løst det. Det er meget irriterende at det skal være så svært!!!
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-02-09 19:17

Hej augusta1
Jeg er sikker på at det blæserprint du har fået sat i din gaskedel hedder 8 748 300 126.
Dette er det "forkerte print" der er selvkontrollerende.

Hvis ikke så vend lige tilbage. Nummeret står på papkassen og/eller på den servicerapport der er blevet afleveret ved besøget.

Hvorom alt er, er Jeg ikke i tvivl om at problemet hos Jer begge kan løses med et korrekt blæseprint.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : augusta1

Dato : 11-02-09 11:02

Haje Gasmanden2
Muligt du har ret med hensyn til printet, og det vil jeg undersøge. Den rigtigt gode nyhed er at jeg har haft fået løst problemet og fyret kører så godt godt som det aldrig har gjort før Jeg havde en reparatør ude som fandt ud af at veksleren? var stoppet. Den har han renset og fyret kører som sagt nu upåklageligt. Han har foreslået at den skiftes ud, hvilket han vil gøre i denne uge. Det irriterende er at denne fejl ikke blev undersøgt fra starten, men pyt, nu ved jeg at min luftvagt, skorsten og print er iorden, og når veksleren bliver skiftet er det vel næsten som et nyt fyr Måske dette også kan være Torbens problem?
Hyg Jer