/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
gør af os
Fra : 7777
Vist : 639 gange
20 point
Dato : 04-01-08 14:45

hej er der nogen der kan hjælpe?
Vi har lige købt en lille Pomeranian. Han er 9 uger problemet er, at han gerne vil gø og knurre af os, og det er især efter vores hoveder og fødder. Vi siger NEJ men det bliver det bare værre af.
han har været den der har domineret det kuld han kom fra, kan det være derfor?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-01-08 14:48

- ned på alle 4 og gø/snerre højere end ham... det hjælper i løbet af et par dage.

God weekend

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-01-08 14:56

Det er i den grad dominans han er ude i. Stop det med det samme med at vise ham hvem der bestemmer.
Skub ham væk med et bestemt NEJ eller hvad i bruger, men kun een komando... Moderhunden ville have sagt et enkelt vredt vuf til ham, vendt ryggen til ham og ladet som ingenting var sket.
Hvis i er nybegynder ud i det med hunde, havde det nok været smart at i ikke havde taget den mest dominerende hvalp i kuldet. men sket er sket og i må se og sætte jer i respekt.

Her er et link, som i sikkert vil have gavn af at læse

http://www.problemhunden.dk/Hundens_udvikling/7-12uger.htm

Men hjertelig tillykke med ham

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-08 14:57

Narh, det er snarere fordi han har valgt jer til at erstatte hans søskende og hans mor. NOGEN skal han jo lege med. Hos opdrætteren legede han jo hele tiden med de andre hvalpe, når han ikke spiste eller sov.

I skal lære ham nogle måder at "lege" så han lærer noget samtidig. For ellers bliver han ved med at lege på sin egen måde.

Han er for lille til at forstå "Nej". DET skal han også først lære.
Han kan lære "Nej" og "Ja" ved at I lægger en lækker godbid eller en hundemad på gulvet. Når han prøver på at tage den, så siger I "nej" og stopper ham. Enten ved at holde ham tilbage eller ved at fjerne godten. Hvis I kan få ham til at sidde et lillebitte øjeblik uden at prøve på at tage godten, helt selv, så siger I "ja" og så lader I ham tage den.

Det gør I mange gange. Efterhånden lærer han meningen med ordene ja og nej.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-08 15:08

knh15, jeg synes, at det link, du henviser til er i direkte modstrid til hvad du selv skriver i dit indlæg.......

Det er en lille hundehvalp på NI UGER... Og du snakker om dominans og om at skælde ud og vise hvem der bestemmer... Er DET "positive oplevelser"?
---Jeg er slet ikke så sikker på, at hans mor ville have vrisset af ham i den situation. For han opfordrer jo sandsynligvis bare til leg.

Det er en baby, der allerførst skal finde erstatning for det, han har mistet, nemlig mor og søskende og al hans leg. Og som derefter skal lære alle mulige menneskeord så han kan begå sig i denne indviklede verden.

"Nej" er ikke medfødt visdom.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-01-08 15:17

Selvfølgelig skal han da lære menneskesprog først.... derfor nævner jeg også hvad moderen ville have gjort.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-01-08 18:41

Det er sjældent, at jeg er uenig med dig omkring hunde, Birgitta, men det er jeg så her.

knh15 er inde på noget af det rigtige, synes jeg. En dominerende hvalp vil prøve at fastholde denne position i sit "nye kuld". Det gør den så via den skitserede adfærd, for at indikere, at nu synes den altså, at det er tid til jagtlege eller lign.
Jeg ville ignore den (vende ryggen til), når den begynder på sine unoder. Dette lærer den, at det ikke er den, der bestemmer, når der skal ske noget.
Når den er faldet lidt ned (5 minutter), så kald på den og leg kortvarigt med den.
Lad ikke hunden bestemme. Ignorer den, når den søger kontakt og tag selv kontakt med den senere, så den får sine behov opfyldt.
Vær for alt i verden konsekvent, når den gør noget, du ikke synes om.
Det er IKKE for tidligt at lære den betydningen af et NEJ.
Det kan være hårdt overfor en så lille sød hund, men det belønnes senere.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-01-08 19:43

Her er et typisk eksempel på, hvor svært det er at give andre gode råd uden selv at have oplevet situationen og dermed fået fastslået den egentlige årsag.
I har begge ret, men altså kun hvis I med sikkerhed ved hvorfor hvalpen gør.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-01-08 21:09

bb1 - vi kan jo kun give råd ud fra de erfaringer, vi har gjort os.

Jeg er hundetræner i DCH og en hunds adfærdsmønster er ikke så kompliceret med omhyggelig hensyntagen til race. Det er derfor "nemt" at tale i generelle termer.

Selvom vi alle synes, at netop vore hunde er noget specielt, så er der nogle grundlæggende indlæringsprocesser, der er gældende for alle hunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-08 21:40

En hvalp, der er kommet væk fra sin familie vil forsøge at finde nye legekammerater...

Det ville være højst mærkværdigt, hvis en hvalp på NI UGER forsøger at dominere sine MENNESKER! På det tidspunkt ER det en baby.

Hvad med at læse det link, som kn15 kom med. Der står at POSITIVE oplevelser er vigtige for hvalpen i den alder.

"Nej" skal indlæres først på en positiv måde. Hvalpen forstår ikke "Nej" før det er blevet indlært.

Jeg siger ikke, at hvalpen er for ung til at lære ordet "Nej". Men vi er uenige i hvordan det skal indlæres.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-01-08 03:06

Til brokken 44
Det kan vi to så ikke blive helt enig om, men det er sikkert fordi jeg igennem de seneste år har fulgt en anden måde, at træne hund på end den,jeg anvendte for blot 10 år siden. Jeg forsøger at "læse" min hunds signaler inden jeg retter på den. Derved undgår jeg at bruge negativ indlæring, selvom jeg selvfølgelig ind imellem stadig siger: Så er det nok!
Tidligere tiders ubetingede lederskab er blevet til venskab og trofasthed. Jeg har lært at en hund, der går på jagt for mig er det langt bedre at eje end en hund,der går på jagt for sig selv.
Ligesom jeg i dag anvender langt fære kommandoer end jeg gjorde tidligere. Et blik, et vink,et fløjte signal eller en bevægelse fra min side opfattes lige så godt, som en indlært kommando.
Prøv at gå ind på min hjemmeside www.bb-jagt.dk se billederne og du vil næsten kunne se, hvordan den lille hvalp gør sig sine egne erfaringer og det er for mig i dag måske det vigtigste værktøj.

Bergitta.
Du har som så ofte før de rigtige briller på, men jeg vil altså alligevel helts gerne vide: Hvorfor gør hvalpen. Hvorfor bider hvalpen. Inden jeg begynder at lære den at lade være.

Selvfølgelig kan vi her alle sammen give "vore gode råd" men alle skal også være klarover, at ingen har endnu opfundet de vise sten og at vi alle altid kan lære noget nyt.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-01-08 08:07

Husk at det er nu når hvalpen lige er kommet, at den skal lære at have tillid til sine mennesker, tillid læres ikke hvis den reaktion hvalpen får er negativ.
En hvalp på 9 uger er IKKE dominerende, den vil formodentlig bare lege, ros når den er stille og leg med den, ignorerer når den gør, det vil sige den får ikke noget ud af at gø af jer, den vil hurtigt finde ud af at det betaler sig at komme stille og roligt, at gø betaler sig ikke.
Hunde gør generelt det de får noget ud af.
Dvs. i skal lære hvalpen at den kun får kontakt når den opfører sig roligt, husk at negativ kontakt som nej, fy og føj også er kontakt, ignorer i stedet.

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 05-01-08 09:07

ja der er kommet mange gode råd, så jeg må bare gå igang. der er nogle der har sagt til mig at jeg kan sætte ham ind i et rum der ikke bliver brigt, så han på den måde kan lære at det er galt det han har gjort (men den metode synes jeg ikke om). jeg prøver virkelig at sætte ham på plads mn ved godt at det ikke kommer i løbet af en dag.
det gør virkelig ondt når han bider i både finger og især når han bider os i hovedet.
ellers er han en dygtig hund, han er allerede god til at gå i snor, sit, dæk og er alene hjemme.
når jeg siger fy eller nej til ham bliver hans gøen værre, han bliver simpelhen så gal at han begynder at bide i finger og hovedet?

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-08 09:39

Det der sker når du siger fy er, at han opfatter dit fy som en gøen. Dermed syntes han det er sjovt at overdøve dig med sit gøen og vise dig, at han er lidt bedere til at gø end dig og dermed stærkere end dig. baby eller ej, for en hund/hvalp gælder det om at være den stærkeste, hvis man vil overleve.
Da jeg besøgte Sigurd første gang var han blot 5 uger. Jeg satte mig til og kigge på moderhunden og hendes metoder til, at styre hvalpene.
Det der skete og som jeg har brugt over for Sigurd, er de metoder jeg lagde mærke til fra moderens side.
Sigurd og en anden hvalp legede slåskamp, pludselig blev den mere alvorlig og det kunne moderen hører. Hun kom styrtenden og Sigurd fik et ordentligt puf i nakken af hende og væk var hun. Tilbage sad en forvirret Sigurd og et stykke derfra gik moderen og snusede som om, at intet var sket.
Det jeg vil sige med denne historie er, at giv ham et konsekvent NEJ eller hvad du bruger som fykomando, vend ryggen til ham og lades som ingen ting.........det virker, for det er det sprog hans mor har lært ham.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-01-08 18:26

bb1.

Jeg er slet ikke uenig med dig. Gamle dages kadaverdiciplin og den gamle form for lederskabsudøvelse er heldigvis hastigt på vej ud. Kriterierne for denne udøvelse er nogle helt andre end for 10 år siden. Jeg er altså bekendt med positiv indlæring og praktiserer også dette til dagligt.
Jeg synes ikke, at der er noget i mit indlæg, der modsvarer denne holdning.

At en hvalp ikke skal kunne dominere sine omgivelser er da noget vrøvl, det vil den forsøge blandt sine "søskende" næsten helt fra fødselen, hvis den er psykisk stærk nok.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-01-08 04:58

brokke44

Lad os ikke begynde at diskutere dressur metoder, som sådan. Det var jo heller ikke lige det tråden startede med.
Det jeg siger er: Hvorfor gør den lille hvalp. Find ud af det først og korrigerer så bagefter.

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 06-01-08 07:48

i skal have tak alle sammen for jeres kommentar, jeg prøver at gå igang med nogle af jeres gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : 7777

Dato : 06-01-08 07:49

Tak for svaret knh15.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-01-08 09:42

Glad for at du kunne bruge det.... Håber det virker på din lille hund