/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
uden gær, mel, sukker, mælk - og tomater
Fra : Leanne
Vist : 2395 gange
140 point
Dato : 15-02-03 12:48

Min venindes teenagedatter skal grundet sygdom følge en diæt der udelukker ovenstående.
Hun må få majs- og rismel, minarineproduktet "fri", en smule honning men ikke sødemidler.
Findes der noget man kan bage, som minder om almindeligt brød?
Nogen ideer til noget pizzalignende uden tomater og ost?
Nogen ideer til andre velsmagende retter?
Jeg har desværre kun 80 points - giver flere for svaret når jeg får flere.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 15-02-03 13:53

Jeg har selv fulgt nogenlunde samme diæt og jeg vil give jer det råd ikke at fokucere på det hun ikke må få. Det går det smadder deprimerende, for så er det alle opskrifterne med netop de ingedienser der dukker op når man prøver at finde på noget.
Istedet begav jeg mig bla. ud i det østerlandske køkken. De bruger ikke mælk og hvedemel i deres køkkentradition, opskrifterne er nemme og så smager det oven ikøbet godt.

mange hilsner
Rikke

PS: Det er ikke points der skal være afgørende for et svar Så du skal ikke undskylde at du ikke giver flere!

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 13:59

Hej Leanne.

Har du prøvet Karolines Køkken.
Jeg vil prøve at finde nole opskrifter til dig, jeg tror at der findes noget inden for vægtvogterne. hej.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-04-03 11:03

Prøv at bage fladbrød, i stedet for almindelig mel erstatter du det med majsmel.

1/2 liter lunkent vand
1 tsk salt
50 g gær (erstattes med bagepulver, ca 1-1½ tsk fuld.)
ca. 500 g hvedemel (erstattes med 500 gram majsmel.)
rosmarin
salt
olivenolie

Hæld vandet i en skål, opløs gæren og saltet, rør gradvist mel i, indtil konsistensen svarer til en tyk vælling. Lad det stå 1/2 time.
Rør og ælt efterhånden mere mel i, indtil dejen samler sig og lige akkurat slipper hænderne. Rul den ud i ca 1 cm tykkelse, pensl med olivenolie og drys med rosmarin og salt. Sæt til hævning 1/2 time. Bag ved fuld varme til det er smukt lysebrunt på overfladen.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-04-03 12:34

Hej Leanne

Er det kun bageopskrifter du mangler, eller er det opskrifter generelt ??

Hvis det kun er bageopskrifter, så kan du jo prøve at lede efter glutenfrie opskrifter, de indeholder ikke almindeligt mel, men selvfølgelig kan de indeholde gær sukker og mælk.

Jeg har arbejder med en stor kogebog som heder Alletiders Kogebog, og derpå forsøger jeg at hjælpe med så meget som muligt, bla har jeg lavet flere kategorier til allergier og diæter, så hvis det har interesse så vil jeg gerne førsøge at oprette et punkt til dig også

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : dortedyg

Modtaget 140 point
Dato : 27-04-03 18:12

Man kan lave 'pizza' hvor man erstatter brødet med kartoffelmos med krydderurter. Fyldet kan man lave på svampe, løg eller andre smagfulde grøntsager. Man kan komme alle slags kød på så her er der frit valg.

Jeg kan se om jeg kan brygge en rigtig opskrift sammen hvis det er.

/dortedyg

Godkendelse af svar
Fra : Leanne

Dato : 27-04-03 18:41

Tak for svaret dortedyg. Jeg vil også gerne sige tak til de andre der har sendt kommentarer. Jeg vælger dortes svar fordi det er helt uden for noget vi selv har prøvet eller overhovedet tænkt på og lyder som en god løsning på noget af det der er brug for. Problemet med brød er at hverken majs- eller rismel binder sammen så brødstrukturen bliver god - især ikke når der hverken må bruges gær eller mælk.