/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan "ram" lægges i gl. bærbar?
Fra : cristian2
Vist : 717 gange
100 point
Dato : 04-01-08 10:03

Jeg skal have en brugt bærbar der ikke er for dyr og er blevet rådet til én med min. 1 Ghz og 1 GB RAM da det vil være rart hvis man kan spille på nettet med den. (Jeg har x-tern harddisk med usb-stik).

Mange billige (1.500 - 2.000 kr.) i Den Blå Avis har 1 GHz, men typisk kun max. 512 RAM. Derfor påtænker jeg at købe en sådan og supplere med noget mere RAM. I Den Blå Avis er der masser af RAM til salg.
1. Hvad skal jeg være opmærksom på her?
2. Passer al RAM til alle pc'ere?
3. Kan man supplere den RAM som sidder i pc'en i forvejen: (Hvis jeg køber 512 RAM til en bærbar som i forvejen har 512 får den så reelt 1024 RAM?)
4. Hvordan tjekker jeg om den bærbare overhovedet kan udvides med RAM?
5. Kræver det ekstra software eller andre arbejdsgange foruden blot at sætte det ind i maskinen?
6. Er det i cdet hele taget en dårlig idé?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-01-08 10:11

Hvis du har udset dig en speciel kan du gå ind på producentens hjemmeside. Det gjorde jeg med Acer og downloadede brugsanvisningen, her står nøje beskrevet hvilken 2 gb ram blok jeg skal købe og hvordan jeg skifter den.

Kommentar
Fra : slander

Dato : 04-01-08 11:37

Du kan godt sætte mere ram i en bærbar MEN...

1. der skal være en fri ram sokkel.
2. du skal have den rigtige ram type.
3. pas på med at købe for stor en ram blok (fx. 2GB) for ikke alle ældre understøtter dem.
4. nogle bærbare skal du have skilt meget af for at skifte/sætte ram i, andre har bare en låge i bunden.

så kik på et par modeller, men find oplysninger på dem inden du køber noget. men hvis du er lidt usikker på det hele, så køb en der har ram nok.

mvh slander

Kommentar
Fra : slander

Dato : 04-01-08 11:44

lige lidt mere.

her kan du måske være heldig at den bærbar du har kik på er med. http://memoryx.dk/?gclid=CMrmsaSy3JACFQFZQgodNTn4Wg
vælg modellen og se hvilken type ram du skal bruge, der efter find den billigste forhandler på edbpriser.dk.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-08 14:08

Lidt en gentagelse af hvad slander allerede har skrevet, nyere bærbare kan du sandsynligvis sætte 1GB RAM i og det kan som du nævner være en udvidelse med en ekstra blok på 512 MB
1. Du skal være opmærksom på at der er en ledig RAM sokkel (er nævnt) og at den bærbare understøtter (kan bruge) udvidelsen, find den computer du kan tænke dig, og på nettet for at læse om modellen, hos producenten eller forhandlere, der kan du finde data om modellen og se om den kan bruge en 1GB RAM, det kan de fleste nyere
2. Nej der er forskellige typer og du skal købe en der passer til computeren og gerne magen til blokken der er der i forvejen, et forslag fra mig, når du har bestem dig, så vent med at købe RAM blok til du får den bærbare hjem, kør så guiden fra mit tip: http://www.kandu.dk/Tip16282.aspx scanneren fortæller dig hvad du allerede har og hvad du kan udvide med, hvis den ikke kan genkende din computer, så kommer der en mulighed for at du kan skrive hvilken det er. læg mærke til RAM type og størrelse der bilver foreslået, så kan du bagefter købe hvor du kan finde dem billigst
3. og 4. er der vist allerede svaret på
5. Nej det kræver blot en fingersnild person med en lillebitte skruetrækker, pas på statisk elektrisitet når du arbejder indvendig i computere, rør ved noget med jordforbindelse en gang imellem
6. Det er en glimrende ide, og du får en billig bærbar, men køb nye RAM blokke ikke fra Den Blå AVis

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 04-01-08 14:41

Glem alt om en brugt bærbar i den størrelse de er bare ikke pengene værd - du kan få en ny for under 3000,00 kr. http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=673

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-08 15:03

Den fra Zepto er plus 700-1000 kr for Windows eller du har måske en ledig Windows licens, eller vil du have en Linux computer ? Der findes mange brugte bærbare med flere kræfter end den billige Zepto

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-01-08 21:23

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-08 02:00

Selv tak, fik du købt en god brugt ?