/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Køb af fladskærms-TV
Fra : metalfaust
Vist : 964 gange
100 point
Dato : 03-01-08 19:15

Jeg står og skal købe et fladskærms-TV, men er lidt i tvivl mht. hvad jeg skal vælge. Det eneste jeg er sikker på er prisen, som max må være 8.000 kr. og så går jeg efter 37" skærm

Hvad anbefaler folk? Plasma eller LCD? Andre ting f.eks. opløsning, PC-indgang, kontrastforhold osv.?

Har hørt noget med, at en type fladskærme (LCD?) skaber spor/skygger i billederne, når et objekt f.eks. en fodbold bevæger sig hurtigt... Er der noget om det?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-01-08 19:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-08 19:39

Citat
Har hørt noget med, at en type fladskærme (LCD?) skaber spor/skygger i billederne, når et objekt f.eks. en fodbold bevæger sig hurtigt... Er der noget om det?

Ja det er der noget om....

Men da du vil have 37" er hovedparten LCD....

Da du ligeledes "max" vil give 8.000 er der en del af den nyeste teknik du er afskåret fra....

Du kan dog SAGTENS få en GOD skærm til den pris....

Må jeg i den forbindelse anbefale Panasonic

Så summe sumarum....

Gå i en VELASORTERET butik og SE de skærme der findes i den prisklasse - derefter kan du gå på nettet og finde billigste pris....

Det er som med alt andet her i livet - den ene er til moderen den anden til datteren...

Men det er DINE øjne der skal kigge på det fremover (uanset hvad vi syntes er godt)....

God fornøjelse med "kigget"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-08 19:44

Under 40" vælg LCD,
og de er hurtige nok i dag.

Over 40" kniber det med lysstyrken,
her må du vælge plasma, der ikke er så holdbar.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 03-01-08 20:31

Jeg leder efter det præcis samme.. En 37. tommer lcd skærm dog er jeg ligeglad med prisen.
Hvad jeg lige har kunne se af kan man ikke få et 37" lcd tv med et kontrast forhold på over 8000:1
Er dette ikke negativt? Er 37" skærmene bare generalt dårlige modeller.. bør man inten gå op el. ned i størrelse?
Mvh. Tobias.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-01-08 20:39

Har just kigget på kærestens nyanskaffede 37" Phillips, endda en polak. Men selv med analogt signal var den faktisk overraskende god. Og med TDC's digitale dims imellem som ikke engang er rigtig HD bliver den ganske simpelt fremragende. Kanon billede ingen fnidder og smukt. Pris netop omkring de 8 kg. En bekendt købte Sony og med analog nåede den slet ikke Phillips'en.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-01-08 20:59

Som både refi og svendgiversen er inde på så er det LCD når du er under 40"

Men da det i sidste ende er dig selv der skal tage beslutningen så gå i en større tv forretning og se dig for efter et bedste du kan finde til prisen. Få dem demonstreret og gå så hjem på nettet og søg efter de samme modeller. Du vil i mange tilfælde blive meget overrasket over besparelsen.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 03-01-08 22:04

Hejsa!

Vil også anbefale dig at gå i en forretning, der får du en bedre fornemmelse af billedkvaliteten. Jeg har selv en philips lcd med ambilight, hvilket belyser væggen bag tv'et - dette er jeg blevet glad for. De koster generelt en smule mere, men er bestemt også prisen værd. se evt.: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402555

mvh.
Thomas Sejrup

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 03-01-08 22:07

ps. lad dig ikke imponere af de mange gode specifikationer - de kan sagtens snyde.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-01-08 23:06

Takker for de mange gode indspark. Jeg har haft lidt kigger opå denne her http://www.hifipriser.dk/Products/listprices.asp?ID=207158, men det er jo 40" LCD, så det er måske ikke det helt optimale (37" LCD ville være bedre så vidt jeg forstår??)?

Ellers hælder jeg meget til de Samsung-TV på 37", der er i alle reklamer for tiden...

Mht. specifikationer:
HD-ready virker som standard nu, men har det noget at gøre med de nye signaler, som der vil blive sendt i i fremtiden (digitalt og analog)? PC-indgang - så man kan se TV på nettet på fladskærmen er vel også et must?? Hvad er der ellers af must-haves (kontrasforhold?)?

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-01-08 23:10

Ups, der kom vist lige et , ind i adresselinjen... http://www.hifipriser.dk/Products/listprices.asp?ID=207158

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-01-08 01:13

En side med mange gode oplysninger http://www.flatpanels.dk/index.php

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-01-08 08:14

Kan varmt anbefale Samsung Le-40M71B, har selv et , dog i ægte HDMI opløsning,
prisen var dog en helt anden.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 04-01-08 09:50

Ægte HDMI-opløsning!? Hvad er forskellen (og hvoirdan skelner jeg mellem ægte og falsk HDMI?)

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-01-08 11:33

Sorry, der skulle ikke stå ægte, det jeg mente, var den store opløsning på 1920x1080.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-08 12:06

HD ready er ikke nok:
"
For at få mærkatet HD-Ready skal apparatet leve op til nogle minimumskrav:
• En opløsning på 720p eller 1080i
• Et format på 16:9
• En digital DVI eller HDMI indgang.
"
Altså ikke særligt store krav...

Selv har jeg et 32" Phillips med Ambilight og høj opløselighed.

Der skal helst stå: "HDMI x3" for at kvaliteten er i top...
Se eksempler her:
http://www.pixmania.com/dk/dk/philips/219/marque.html
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 04-01-08 13:28

Ok, jeg laver lidt research, men inden da har jeg lige et enkelt spørgsmål:

Internettet giver jo adgang til at se TV fra hele verden. Fladskærme kan sættes til en bærbar PC. Kan jeg se internet-TV på alle fladskærme, eller har jeg i så fald behov for helt specielle indgange på TV'et (eller måske endda udgange på min bærbare)? Her tænker jeg på funktioner på fladskærmen som f.eks. tuner, 3 HDMI, PC-indgang osv.?

Jow, og så lige et ekstraspørgsmål. Hvad med lyd? Er standardlyden på de fleste fladskrærms-TV ok (jeg er ikke til effektfilm som Independence Day, men vil da gerne forbedre mine medieoplevelser generelt, dvs. i forhold til et alm. TV)?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-01-08 13:54

Kan ikke svare eksakt på, hvad angår internet TV, det kommer da også an på hvad din antenneudbyder giver dig mulighed for, du har mulighed via HDMI stik fra din pc til TV´.

Lyd er generelt ikke godt på et fladskærms TV, jeg bruger en surround forstærker,
hvilke er det bedste, hvis man vil have en rigtig god lyd, nogle lydgengivelser er forbedret påvisse fladskærms TV.

Jeg kan lige indskyde, at på mit Samsung TV, bruger jeg ikke setup box, har en, men billedet er utroligt skarpt og nuanceret.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 04-01-08 14:04

Mht. internet-TV tænker jeg på, at man via sin PC i dag kan se udsendelser på f.eks. DR på nettet. Og hvis man kan tilslutte et fladskærms-TV til sin PC som alm. PC-skærm, siger min logik mig, at jeg vel så også kan se det jeg ser på min PC på TV'et... Ved ikke om det giver mening, eller om jeg er galt afmarcheret???

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-01-08 14:29

Du mener vel DR Update, det kan du, men som du ser det på din pc, dog med den ulempe,
at når der skiftes til næste indslag minimeres skærmen, så du skal skifte til fuldskærm igen.

Så du er ikke helt galt afmacheret!!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-01-08 15:07

Et PS, når du beslutter dig til at købe en fladskærm, skal du kræve at se "live tv", ellers bliver du måske snydt, man viser helst en DVD film, de vil altid vise et bedre billede end "live TV".

Det du køber i dag vil ofte være forældet om kort tid, udviklingen går stærkt.

Men vi lever så kort osv.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-01-08 20:32

Har lige været i AZ en tur for at købe et 32" LCD til mine svigerforældre. De havde jo tilbud på et SONY Bravia KDL32U3000 til 4969,- Tilbuddet startede fra tirsdag og de var udsolgt inden middag. Folk blev rasende og så smed de lige den nyere KDL32S3000 ind i stedet for til samme pris. Den havde de ellers lige haft på tilbud til 8999,- men for at gøre kunderne tilfreds.
Jeg købte straks 2 stk. 1 til mine svigerforældre og et til min søn. Han har jo været igang med at tigge da han pt kun har et 14" Prosonic. Han er jo kun fattig studerende på SU. Jeg skal nemlig på besøg hos ham i morgen da han og kæresten lige er flyttet i lejlighed, så skal far jo ned og være praktisk gris. Så kunne de jo lige få en lille indflytter gave.

Pyha det blev jo en længere historie. Det jeg ville sige var egentlig at det Sony altså også er knaldgodt og så til den pris. Sidste dag i morgen i AZ of Bilka.

http://www.danskitlager.dk/tv/lcd/32/sony/sony_kdl32s3000_961_da.html

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 05-01-08 13:42

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207158

Det er godt nok 40", men pga. specifikationerne f.eks. kontyrastforhold på 6000:1 er jeg lidt usikker på om et 37" faktisk ville være bedre????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 13:48

"Glem alle de tal".....

Se det i VIRKELIGHED - det er der dine øjne skal overbevise dig.....

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 05-01-08 14:43

Lige et spørgsmål mht. denne her: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207158

Det fremgår ikke om der er DVB-C, dvs. tuner til kabel-tv?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-08 14:46

Det er der IKKE......

Den har KUN 1 analog tuner.....

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 05-01-08 14:51

Ok, så tror jeg, at jeg går et par tommer ned og tager noget Samsung til ca. 7k. De har både analog og digital tuner.

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 05-01-08 14:59

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 15:17

Selv tak....

Men tag nu og se dem "live" inden du køber.....