/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
HJÆLP!!! Søvn problemer!
Fra : gumle83
Vist : 710 gange
50 point
Dato : 03-01-08 18:46

Hejsa... Min kære dreng August på 4 måneder vil bare ikke sove selv... Det gælder både dag og aften.. Han VIL ammes eller gåes i søvn.. Od det duer ikke mere for os.. han skal jo lære at sove selv... nogle råd?
nikita

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-08 18:51

babymagt

han skal nok finde ud af det - det skal i også - drosle ned stille og roligt - ingen større videnskab i det

Kommentar
Fra : clou

Dato : 03-01-08 19:00

Jeg har i TV set en udsendelse om problematikken - rådet dengang var, at det var far der skulle overtage rollen til at få "det ottende vidunder" til at sove.

Ellers lad August komme på weeekend ophold hos bedsteforældrene, som jo af gode grunde ikke kan amme.

Eller lad August skrige igennem, han skal nok falde i søvn til sidst, når han opdager at I ikke reagerer.

Good luck

Clou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-08 19:04

Giv ham kamillethe, (med en anelse sukker) et stykke tid efter en amning.

Når I ved han er mæt, tør og søvning, så lad ham ligge, selvfølgelig skal han ikke skrige sig gasblå i hovedet, men altså de små lærer hurtigt at opdrage forældrene.

Det tager højst et par dage, så har han så lært, at det ikke kan betale sig at være så utilfreds.

Hvis i er lige ved at give efter, så tænk på, at det kan være svært hvis i har brug for en barnepige, at overtage jeres uvaner, eller hvordan jeg nu skal sige det, uden i bliver stødt.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 03-01-08 20:04

Mirit- ALTSÅ
Nordsted- INGEN kamillete til børn under 1 år- kan være allergi-fremmende.

Mit råd: Tag skrålet/ vrælet nu!. Det bliver kun sværere. Men I skal tro på det i gør, og føle helt ind i maven at det er det rigtige, ellers "gennemskuer" han jer.
Han skal ikke gåes i søvn. Ud i barnevognen, sov godt. Kig til ham efter 5 minutter, nå du sover stadigvæk ikke, men jeg ER ikke forsvundet, bare gået, sov godt min skat. Og se til ham hver 5. minut herefter. Han må gerne se at I tjekker ham, det han skælder ud over er at han er ved at opdage at I ikke er en del af ham, men at I kan blive "væk". Læs evt. Jesper Juels bog " Dit kompetente barn" den er god at blive en "kompetent" forælder af.

At han bliver ammet i søvn, kan jeg ikke forstå er et problem for en en 4 måneders. Medmindre det er fordi du vil stoppe amningen. Jeg har den erfaring med mine egne, at når jeg ikke var der, så tog de flasken, men var jeg i nærheden/ lige gået, så kunne gemalen hoppe på tungen til TImbuktu med sin flaske. Når jeg ikke var hjemme var det fuldstændig problemløst. Men det var min løsning, du må finde din egen, som DU kan gå ind for.

KH MEtte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-08 21:27

Det har på et tidspunkt været fremme at man ikke måtte give kamillete til børn med risiko for allergi, da kamille jo er en græsart og derfor kunne medføre allergi. Der er ikke belæg for denne påstand.

herfra http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=363

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-01-08 22:03

Bogen god nat og sov godt - læs den og mix den med lidt (MEGET) tålmodighed.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-01-08 23:14

Citat
Od det duer ikke mere for os

- ovenstående viser jo at August er en lille lærenem dreng! I har lært ham at han kan 'blive gået' i søvn eller han kan blive ammet i søvn

Disse to egenskaber behersker han til UG - FLOT August!

Men - nu skal der så læres nye vaner og ja - det kræver! Det kræver både af August OG af mor og far! Vi mennesker, store som små, er jo 'vanedyr' og vi kan lide 'det kendte' og 'rutinerne', vi synes det er både irriterende og svært, når der skal laves om på en vane som er helt integreret i vores hverdag og som egentlig passer/passeDE os ganske udmærket!

Små børn er meget meget klogere end vi tror, de erfarer LYNhurtigt hvordan de kan få ting til at ske og når de har fattet pointen, ja så bruger de den selvfølgelig - f.eks....
- Nånå - nu forlanger de pludselig at jeg bare skal lægge mig til at sove?? De kan tro NEJ, kan de - jeg skal NOK få min vilje....det fik jeg osse i går og gentagelser har jeg ikke noget imod. Jeg skriger bare til de bliver vanvittige eller til de....tager mig op og går den tur, som jeg VIL ha!
- Ti minutter senere...hold da helt op mand, det er slemt det her...nu har jeg vrælet fem minutter længere end i går - men de skal ikke slippe, nej de skal ej!! Kan DE ignorere mig, ja så kan JEG blive VED og VED,.....bare vent....jeg skal NOK vinde! Og nu gider jeg faktisk slet ikke gåturen mere, nææææh....nu vil jeg AMMES!....watch me---
- 10 minutter senere - hmm....de er da stædige, er de Men jeg er jo DERES dreng! DERES søn! Jeg har DERES gener i mig...så hehe....gnæk gnæk.....de er stædige...jojo...meeeeen dét har jeg jo arvet!!..Og MERE til!...Kan DE fortsætte, så kan jeg osse!...
- ½ time senere *smask* *grynt* *smask* *gaaaaab* *smask* z *smask* zz *grynt*.....*gaaaaab*.............*suk*....

Hmm....ja - sådan går det! Altså hvis I ikke står HELT fast i Jeres beslutning om at Jeres dejlige dreng skal lære at sove uden de, så velkendte rutiner'...Det er

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-01-08 23:20

HOV...UNDSKYLD jeg kom til at trykke send

Jeg fik ikke ´skrevet helt færdigt, så jeg slutter den lige af....

Det er meget vigtigt at være noget SÅ konsekvente, når I nu skal i gang med at lære August nye ting.

Giv IKKE efter! Støt hinanden i at I skal lade ham græde - selvfølgelig skal I være helt sikre på at der ikke er andet i vejen.
Det er svært at kade være med at tage ham op, når han nu så frygtelig gerne vil - derfor - støt hinanden i at NU skal det være, for NU er de oprindelige rutiner ikke længere brugbare hos Jer!

Øv - jeg blev hylet ud af den, fordi jeg kom til at sende, jeg skulle lige have læst indlægget igennem, før jeg sendte det men det fik jeg så ikke gjort.

Ved du hvad - din lille dreng er jo kun 4 måneder, så en smule 'natteroderi' kan I jo nok ikke helt undgå
Nyd det - så længe det varer!
Tro mig - I vil savne de lange, kærlige natterutiner, den dag han kommer hjem fra byen og bare lige råber 'Hej, jeg smutter direkte i seng, skal tidligt op i morgen, natnat'.

Rigtig meget lykke og held med Jeres forehavende!
Giv lille August et lille nytårskram !

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 04-01-08 09:56

Hej igen til alle.. Jeg er nok nød til lige at sige at jeg ikke går ind for metoden "at græde sig selv i søvn!" (hvilket min SP også fraråder mig) Det har jeg ganske enkel ikke hjerte til.. Håber i har nogle gode råd der ikke involvere gråd (ikk alt for beget i hvertfald)
Nikita

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-08 10:10

Nå et lille barn er utilfreds, kan det kun sige fra ved at græde.

Det er en helt naturlig ting... så hvis du ikke har hjerte til at hører på det, så må du gå til fitness og få øvet dine armmuskler, for nu kommer du og din mand til at gå rundt med lille August til han flytter hjemmefra

Hvis du ikke allerede nu kan fortælle August at det er dig og din mand, der "bestemmer" sovevanerne, så skal du være forberedt på mange "kampe" hvor August skal prøve jer af.

Hvilke forslag har din SP, hun lyder godt nok ikke for kvik

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 04-01-08 13:02

til norsted1...

selvfølgelig har jeg ikk noget i mod at han brokker sig og hysser lidt.. Men jeg kan ikke bare lade ham skrige sig helt gasblå i hovedet indtil han falder i søvn.. Vare bare det jeg mente...
Nikita

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-08 13:59

Jeg skrev jo netop også at han ikke skulle skrive sig gasblå i hovedet

Der er to muligheder, den hurtige og den langsomme.

Den langsomme.

Farmand må sidde med ham i armene til han falder i søvn, så er i fri for at slide gulvet op, du kan ikke sidde med ham, da du jo har "batterierne" efter nogle dage vil han så sove der, næste trin, lad ham falde i søvn på sofaen med farmand ved siden af, efter et par dage har han lært det, næste trin læg ham i sin seng, igen med farmand ved sin side, osv

Den hurtigere, læg August i sin seng, lad ham brokke sig, og når/hvis det bliver for meget af det gode, så gå ind og kik til ham, men ikke noget med at tage ham op!! efter nogle dage har han lært, at det er der han hører til.

Nå, og den tredie mulighed, fortsæt som nu.

Hvis i lader August passe hos bedsteforældre, og han får lært at sove i sin seng hos, dem skal i ikke regne med, at han har lært at sove i sin egen seng, så derfor bliver i som forældre nød til at lærer ham det hjemme

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-01-08 14:18

Jeg kan ikke se hvad problemet er i at amme en 4 mdr. gammel dreng om aftenen.
Det svarer jo iegentlig til at man giver ham en aftenflaske.
Det er da helt normalt, så sover han bedre igennem.

Men det er jo JER, der har lært ham at blive gået i søvn!!!

Hvar gang man gør noget nyt, skal man tænke: gider jeg dette hver dag fremover!
Alle dårlige som gode vaner fåes fra forældrene i den alder.

Am ham, og er det fordi du ikke gider amme mere (jeg synes nu det er helt ok at amme et 4 mdr barn, især med al den allergi der er), så lad farmand give ham en aftenflaske.

Mine egne fik deres aften-ammetår til de var godt ½ år. Til stor glæde for alle.
Jeg syntes det var hyggeligt (kunne trække mig ind i soveværelset og få fred og ro), børnene sov dejligt og længe, og de store havde noget alenetid med deres far.
Skønt og helt naturligt. I gamle dage ammede de såmænd meget længere. Idag er det ligefør man er unormal, hvis man ammer efter et par måneder. Hvad sker der lige.
Amning er den bedste beskyttelse mod allergi og virussygdomme.

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 04-01-08 15:45

Hej igen.. Jeg kan godt lide at amme.. Jeg ELSKER det! Men jeg har ikke lyst til at det bliver alt for stor en vane, og vil derfor gerne lære ham at falde i søvn selv.. Må hellere også lige sige at der KUN bliver gået i søvn når ikk amningen kan få ham til at lulle (hvilket er sjældent )hehe.. Fik det vist til at lyde som om det var noget der var en dum vane allerede..
Nikita

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-08 15:55

Så bliv du endelig ved med at amme, som jeb3 skriver, er det rigtigt sundt for barnet at få modermælk, og er bestemt ikke nogen stor uvane i den alder

Hvis du vil stoppe gradvist, så kan du amme ham om dage, og så give ham en kraftigere kost til natten, er han ikke ved at være gammel nok til at kunne få en flaske vælling??

Og ellers ville jeg amme, og slutte aftenen af med kamillete

Ja det lød som en dum vane

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-01-08 16:03

Og hvis du putter sukker i kamilleteen, som der foreslås, vil jeg anbefale rørsukker. Det har en anderledes, knap så sød smag, og selve sukkertypen er betydelig sundere end hvid sukker.
Det er meget bedre at vænne dem til smagen uden sukker.
Husk at hvis sukker (af sukkerroer) blev opfundet idag, ville det sandsynligvis komme på EU's liste over forbudte stoffer, pga sundhedsfaren og afhængighedsproblematikken.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-01-08 12:52

Undskyld, men SLET ingen sukker til småbørn, alt er en vane.

Men jeg forstår slet ikke at du med en 4 mnd. baby vil standse aftenamningen. Det er der han virkelig får taget fra, og falder han i søvn, jamen så er det da en gave.

At han skal "lulles", ja, det er et valg om i vil det eller ej. Men seriøst, i undgår ikke at have en periode hvor han bliver vred over i ikke gør det mere.

Men held og lykke.

Accepteret svar
Fra : drpf

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-08 14:19

Hej jeg har selv en lille en på 4 måneder.
ammer du kun??
min mathias er så flaskebarn af den grund at jeg ikke havde mælk nok.
han sover fint om dagen mange gange, men han sover.

så kom vi ind i en periode hvor han ikke ville sove om natten, så begyndte vi at give ham Grød/mos en½ time før han skulle sove om aftenen også sov han hele natten!!!!

så han for grød/mos et par gange om dagen også sover han få gange men længe af gangen!

håber det kan bruges

Godkendelse af svar
Fra : gumle83

Dato : 10-01-08 09:01

Tak for svaret drpf. Det var en ting jeg jo kunne prøve