/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjernevarme afkøling dårlig -
Fra : maler-fidusen
Vist : 4054 gange
50 point
Dato : 03-01-08 13:11

hvorfor?
Vi har lige rapporteret vores forbrug- og i år har vi brugt 17,8% mere end budgetteret og afkølingen var kun på 24??
Jeg forstår det virkelig ikke - vi har stort set ikke haft varmen tændt i år - slukkede allerede i april og først tændt igen i nov.
Vores fjernevarme blev lagt ind i juni 2003- så det er ikke så gammelt - der blev lavet renoveringer i vejen i år ? kan det ha haft betydning?
Vi fik lavet badeværelse med gulvvarme og håndklædetørrer sidste sommer - og håndklædetørreren er uden termostat - den det har også været begrænset hvor meget disse har været tændt...

Hvorfor pokker er forbruget steget så meget og afkølingen så dårlig??

øv øv øv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-08 13:52

Der kan være flere forklaringer, som kan være svære at vælge rigtigt når du ikkeoplyser så meget om anlægget.

varme i gulvet koster forbrug, især hvis det er på i døgndrift en stor del af året, eller hvis gulvet ikke er godt isoleret nedenunder eller mod sokkel og ydermur.

Lav afkøling kan være fordi fjernvarmevandet bare pisker igennem n varmvandsbeholder, som ikke lukker totalt af når vandet er varmt.

Det er også svært at køle så meget ned hvis fremløbstemperaturen er nedsat.

Jeg har set lang stikledning, som om sommeren bare kørte med en termostatstyret varmvandsbeholder. resultatet var at fjernvarmevandet konstant flød langsomt indtil afkølingen i stikledningen gav den indstillede termostattemperatur og vandet ikke blev kølet i fjenvarmebeholderen, når forbruget var lavt.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 03-01-08 14:12

det er undre mig er at vi de andre år har haft en afkøling på ca 35 - og brugt de knap 18% mindre--- og vi har ikke gjort meget anderledes i år -- udover at vi self. i sommeren 2006 fik nyt badeværelse med gulvvarme og håndklædetørrer som er blevet koblet på fjernevarme anlægget.
Før var gulvvarmen koblet til de andre varmerør i huset - denne gang er det lavet "selvstændigt" sådan så hvis det går i stykker så skal man kun brække badeværelset op for at lave det og ikke hele gangen også... ??
Kan se at fjernvarme ind er 70 grader og fjernevarme ud er 50 grader.... pt.

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 03-01-08 14:35

Har du fået ny måler? returvand må være fra 20-26 gr.Indgang bør være på 78-83 gr.
Skriv op hver dag for at se forbrug-hvie stort er hus m/m ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-08 16:06

Nej indgangen skal ikke nødvendigvis være 78 til 83. Det er i nogle fjenvarmenet en del lavere.

Hvis du har radiatorer, skal du for at få en god afkøling have lukket lidt op for alle, og ikke kun en lille , som skal være varm over hele fladen, for at klare det.
lav returtemperatur får du kun hvis radiatorerne er "kolde" i bunden.

Jeg vil tro at problemet hænger sammen med en af de sædvanlige vvs idioter ( de er mange) , som ved etablering af ny gulvvarme har skruet anlægget uhensigtsmæssigt sammen og/eller indreguleret dårligt. Måske er der slet ikke mulighed for indregulering og balance.
Han er dum bedrevidende og ligeglad, for det er dig der betaler.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-01-08 16:30

Uha, men dog da. Sikke VVS-erne får. Hvis de ikke får besked på at montere termostat, gør de det vel ikke på eget initiativ.
Og jo, selvfølgelig kunne man mene at det var standard, men det er det ikke nødvendigvis. Jeg ville da ikke have at en VVSer bar installerede noget han syntes skulle være der.
Men ellers siger min fagmand, at man ikke får noget ud af at installere en termostat men bare en tænd-sluk regulator til gulvvarme. En tidsstyring kan dog være godt.

Eschen, hvis du har det varmeaftag, siger jeg tillykke. Du har godt nok forstået at udnytte din varme.
Indgangsvarmen afhænger af, hvor meget fødevandet har tabt på vejen fra centralen.
Jeg får nogen gange kun 60 grader.
Min leverandør siger at det først og fremmest er FORSKELLEN mellem ind og udgangsvand, der betyder noget. Et fald på 30 grader kan man anse for godt.

Og til malerfidus har jeg et lille "dumt" spørgsmål: Nu var det ikke blot pumpen, som du slukkede for i sommer, vel? Ellers kan det være en del af forklaringen.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-01-08 16:42

Vi almindelige forbrugere har kun en måde at finde synderen på. Det er ved at føle på afløbet fra de forskellige radiatorer og andre forbrugssteder - håndklædetørrer og gulvvarme. hvis afløbet fra en af disse er særlig varmt så har du fundet synderen.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 03-01-08 17:10

En dårlig afkøling giver ikke nødvendigvis et større forbrug. De fleste målere er energimålere som kun registrere energien du trækker ud af vandet. Det med afkølingen er for at varmeværket ikke skal sende så meget vand rundt i ledningsnettet. Jeg vil tro at din gulvvarme samt håndklædetørren er energislugerne, men det lyder da lidt mystisk hvis du ikke kan regulere din håndklædetørre. Du kan jo aflæse din varmemåler over nogle dage med gulvvarmen tændt, og igen over nogle dage med gulvvarmen slukket så får du lidt et billede af hvor meget gulvvarmen tager.

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 03-01-08 17:13

krestenklit -- Min leverandør siger at det først og fremmest er FORSKELLEN mellem ind og udgangsvand, der betyder noget.- det er ok. - Et fald på mellem 50 til 60 grader kan man anse for godt.
Kan man godt ha' ved fjv, returen skal være så kold som muligt

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 03-01-08 17:18

Gamle huse med store radiatore og uden gulvvarme har normalt en bedre afkøling end nye huse med gulvvarme og små radiatore. Men 50 grader i returen er godt nok noget høj, din retur termostat til varmtvandsbeholderen/veksleren kunne man godt mistænke for at have sat sig fast, prøv at skrue helt op for den og lukke den helt igen nogle gange og så sæt den på omkring 3.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-08 18:20

Citat
Vi har lige rapporteret vores forbrug- og i år har vi brugt 17,8% mere end budgetteret og afkølingen var kun på 24??
Jeg forstår det virkelig ikke - vi har stort set ikke haft varmen tændt i år - slukkede allerede i april og først tændt igen i nov.
Vores fjernevarme blev lagt ind i juni 2003- så det er ikke så gammelt - der blev lavet renoveringer i vejen i år ? kan det ha haft betydning?
Vi fik lavet badeværelse med gulvvarme og håndklædetørrer sidste sommer - og håndklædetørreren er uden termostat - den det har også været begrænset hvor meget disse har været tændt...

Hvorfor pokker er forbruget steget så meget og afkølingen så dårlig??

En håndklædetørre uden termostat på, er en ren kortslutning og det varme vand drøner lige igennem, uden at blive særlig meget afkølet, så en håndklædetørre skal der monteres en returtermostat på, for at begrænse forbruget, det samme er gældende for gulvvarme.

Citat
Jeg forstår det virkelig ikke - vi har stort set ikke haft varmen tændt i år - slukkede allerede i april og først tændt igen i nov.

Jeg ved ikke hvad du kan tændet og slukker for, men jeg kan kun åbne og lukke for fjernvarmen på nogle haner jeg drejer.
Men du lukker vel ikke også for varmtvands-beholderen/varmevæksler, den køre vel hele året rundt og er styret af en returtermostat, og går den i stykker eller stillet forkert, ja så får du et højre forbrug og en dårliger afkøling.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 03-01-08 20:29

Vi har et gammelthus fra 60'erne. Vores gulvvarme er kun på badeværelset og der er termostat på. På håndklædetøreren er der IKKE - vi har nu slukket den, men den har jo næsten ikke været tændt i 2007?
Alle vores radiatorer står på 3½ (ud af 5) og varmer.
Når jeg siger slukket - så mener jeg at pumpen stadig kører men vi har lukket for alle radiatorerne i huset.
Nu holder vi lidt øje med ind og ud osv. det næste stykke tid.
undre mig virkelig...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-01-08 21:50

Har du et enstrengs eller et tostrengssystem, på et en strengssystem er der altid et varmeforbrug når pumpe køre og alle rediatoer er lukket.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-01-08 08:39

jo men de andre år har vi jo gjort det samme men slet ikke med dette udfald? hvorfor er forbrugt steget med knap 18% og nedkølingen faldet fra de omkring 34-5 vi plejer at ligge på til 24? vi har intet gjort anderledes end de andre år og i dette år lukkede vi tidligt for varmen og tændte sendt ? Det er det jeg ikke rigtig forstår og hvordan kan man fejlfinde på anlægget (jeg er kvinde!)?
Vi havde på et tidspunkt hvor vi ikke havde varmt vand i bruseren - indtil vi pillede blandingsbat. af og fik renset for rust og snavs efter vi havde fået lagt nye rør ifb. med det nye badeværelse -- kan det være en af årsagerne? ellers må det være den satans håndklædetører uden termostat selvom vi ikke bruger den så meget....

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 04-01-08 11:58

Med hensyn til håndklædetørren: hvis der ikke er termostat på den ( og den ikke kører på el ) så vil den være så varm at i ikke kan holde hænderne på den, men det kører muligvis på samme termostat som styrer jeres gulvvarme. Jeres varme vand i vandhanerne er det exstremt varmt eller er det også som det plejer at være ? Men du kan evt. tage kontakt til varmeværket de vil sikkert gerne komme og kigge anlægget igennem, og det plejer at være service fra deres side. Kan du holde hænderne på dine varmerør uden at brænde dig er temperaturen ca. 40 grader, hvis du brænder dig er den selvfølgelig over

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-08 12:12

Har du ændret på termostaden til varmtvands-beholderen/varmevæksler, den køre jo hele året rundt og er styret af en returtermostat, hvis der er stillet forkert, så dit vand er varmer end før, ja så får du et højre forbrug og en dårliger afkøling, da fjernvarmen løber næsten lige igennem den.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-01-08 19:23

ja håndklære tøreren kan man slet ikke rører når den er tændt - bliver mega varm.
Vil lige checke det med termostaten... ved ikke om min mand har pillet ved noget... hver at spørge ham om....

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 04-01-08 21:00

Hvis du har mulighed for at lukke/slukke for håndklædetørren skulle returtemperaturen gerne falde indenfor ca. 15 min.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-08 21:10

Dit forbrug er steget efter at du har få lavet nyt badeværelse, og sønderen er din håndklædetørre uden termostat, du har ikke brugt den retmeget, vær glad for det, for det er en ren kortslutning og vandet fosser lige igennem den, og du kan afprøve det ved se på retur termometer(hvis det er monteret)/ mærke med hånden på rørret med returvand til fjernvarmen med en kold håndklædetøre og så åbne for den og lad den blive varm og så se/mærke på returrørret igen for om der er forskeld.
PS. du har en pumpe såm du slukker for om sommeren, hvad har du pumpen for??, for fjernvarme har normal så højdt et tryk på fremløb at der ikke er brug for en pumpe, medmindre du har en varmevæksler i mellem fjernvarmevand og det interne vand i rediatorerne, så er det en helt anden sag for så er det din returtermostat ved varmevæksleren der er stillet forkert/itu!!
Så find lige ud af om der er varmevæksler, og hvorfor har du en punpe på anlæget.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-01-08 21:54

termix fjernvarme unit --- hedder det :0) jeg vil checke det med håndklæde tøreren -- nu er den ihvt. slukket! og vi vil skaffe en termostat da den også varmer helt voldsomt.

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-01-08 21:57

Tak for svaret Hejdu58, nu vil vi kigge på det - for vi har da ikke råd til sådan en regning på over 4000 kr. igen så vi skal skaffe en termostat til den håndklædetørrer.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-08 23:07

Selv tak.
Og jeg kan se at du har en varmeveksler, så derfor en pumpe.
Men du har en temp ind på ca. 70 grader og en UG TEMP på ca. 50 grader, det er helt forkert og skyldes at den returtermostat der er ved varmevæksleren er stillet forkert / itu. du skulle gerne kunne få returtemp ned på under 30 grader når anlæget køre optimal, og stadig have god varme i huset, så prøv at sætte den på et lavere tal, så får i en laver returtemp. For det er de 50 grader i retur, der har kostet de ca. 4000,- kr.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-01-08 10:59

men hvordan kan det være når vi ikke har ændret på indstillingen siden 2003? hvorfor skulle det lige koste mere i år?

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-01-08 11:00

altså hvorfor skulle det pludselig blive så meget dyrere og en så dårlig afkøling når vi ikke har ændret på indstillingerne?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 05-01-08 12:23

Badeværelset har i vel først lavet senere ? Den retur temperatur du taler om er vel en beregnet temperatur, har du ikke mulighed for at aflæse fremløbs og returtemperatur på din varmemåler. Jeg vil foreslå at du går systematisk til værks ved at lukke for f.eks. håndklædetørren og så aflæse frem og retur temperaturen efter den har har været lukket ca. 15 min. osv. Held og lykke med det.
( En termostat kan godt sætte sig fast, så det vil være en god ide lige at lukke helt op og lukke helt igen nogle gange på termostaten, husk indstillingen inden du starter, men ca. 3 som udgangspunkt )

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-01-08 14:42

Citat
men hvordan kan det være når vi ikke har ændret på indstillingen siden 2003? hvorfor skulle det lige koste mere i år?

Da i fik lavet nyt badeværelse, har VVS møntøren vel skruet op for returtermostaten på¨varmevæksleren for at få hurtig varme og for at afprøve anlæget, og så glemt at skrue ned igen??.
Det er jeres returtermostat ved varmevæksleren der står forkert eller er itu.
Sæt den på et laver tal og returtemp til fjernvarmen skulle gerne blive lavere.