/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Opdragelse af chihuahua hvalp!
Fra : ChristinaW
Vist : 5005 gange
100 point
Dato : 02-01-08 20:36

Jeg er simpelthen i vildrede nu, da jeg har fået en hanhvalp som jeg simpelthen ikke kan gøre renlig.

Jeg har allerede en voksen tæve på 2,5år, og hun blev renlig efter blot 1 måned ( hun går på kattebakke), og det har været helt perfekt. - MEN fik så bettemanden for 4 måneder siden, og har bare kæmpet og kæmpet for at få han til at tisse og alt det hvor han skal - på bakken, men han tisser, rent ud sagt lige præcis hvor han lyster - og det er begyndt at gå mig meget på nerverne. Mange vil nok sige at hunde skal ud, og ja det er rigtigt - men det her fungerer bedst for mig. Så er der nogle derude der har et godt råd til hvordan jeg får den bette til at forsørge hvor han skal? For nu har jeg prøvet at rende frem og tilbage med ham. Og jeg ser ALDRIG når han tisser hvor han ikke må, han er snedig!

Mvh Christina.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-08 20:41

Tillykke med bettemanden måske kan du bruge rådene på denne side http://www.sidenomhunde.dk/renlighvalp.html

Held og lykke

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-08 21:13

Ja, det er jo lidt svært, fordi du ikke kan gøre som os andre - nemlig at gå ud med hunden og være derude indtil hunden har gjort sig ren....

Vaxen

Kommentar
Fra : ChristinaW

Dato : 02-01-08 21:26

Ja bor på 2 sal - opdagede ved den voksne hund, at jeg ikke kan nå ned med dem og tisse, de når simpelthen at gøre det før - derfor hun blev tilvænnet avisen MEN den bette vil sq ikke, og ja det er hamrende træls!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 21:34

Men du kan måske regne ud hvornår det skal ske.
Har du et rum, helst badeværelse hvor du kan dække til med aviser, og så lukke ham der ind, når det er ved at være tid.
Og så skal der roses hvis det lykkedes og nu kan du gøre avis området mindre og mindre.
Vi brugte et køkken med aviser (men gik også ud) og det gik fint.
Husk også at rose din renlige tæve som jo bruger bakken.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-01-08 21:35

Kender du mon denne brevkasse? Direkte råd om chihuahua http://www.min-chihuahua.dk/brevkasse.htm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-08 22:06

Pointen i renlighedstræning er jo at gå ud FØR det er nødvendigt, altså forebyggende.

Så burde det næsten kunne nås..

Når hunden har leget, spist og sovet, så tøffer man en tur på græsplænen og roser stort, når hunden gør det rigtigt.

Uheld indendøre ignoreres og der vaskes i Rodalon...

Vaxen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-01-08 00:07

Fire måneder?

Det er da ikke alle vovser der bliver renlige på bestemt klokkeslet

Tålmodighed tålmodighed....

Og så - glæd du dig over at din første hun vil bruge kattebakken til toilet, det er muligt det er almindeligt brugt men jeg har nu aldrig hørt om det før.

Dorthe

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-01-08 07:04

En hund skal ud, ud, ud. Det kan da ikke være rigtigt at du har hunde der ikke kommer ud. Ud og møde andre hunde, ud og "læse avis" og ud og besørge.
Især en hanhund, når han bliver ældre, skal da ud og tisse sit teritorium af. Selv om du får ham renlig, vil han nok begynde og tisse indedøre igen, når han bliver kønsmoden.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-01-08 10:12

Jammen sødeste Christina.

Vi må jo bare nogle flere ture ud i HesteSkoen.

Knuuuss

Kommentar
Fra : ChristinaW

Dato : 03-01-08 13:38

Hehe ja det er jo det vi må sødeste Majbrit Ja de må vel begge vænnes til at komme ud for eftertiden, tror dog lige sneen skal forsvinde først..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-01-08 13:46

stakkels hunde.
Hvad med dig selv Christina W, læser du aldrig aviser, eller hører radio, eller ser TV. At komme ud er hundens måde og opleve "nyheder" på.

Kommentar
Fra : ChristinaW

Dato : 03-01-08 14:16

Rolig nu, de kommer skam ud i ny og næ, bare ikke 5 gange om dagen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-01-08 14:24

Hvor ofte er ny og næ

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-08 14:29

5 gange tissetur når man bor i lejlighed uden have mener jeg faktisk er passende... Måske ovenikøbet lidt for lidt, hvis man tager over 24 timer...

Det er vilkårene, når man skaffer sig en hund...

Vaxen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-01-08 22:51

Uhh altså

Men alligevelk - på vore firebenede venners vegne - mange tak fordi du lader dine hunde komme lidt udenfor....i ny og næ

Helt ærligt - jeg håber SÅ meget at du joker!! Vær sød at fortælle ós at du laver sjov med os? Jeg har ingen hund - gæt hvorfor??...fordi jeg er handicappet og DESVÆRRE ikke kan påtage mig at gå tur med en vovse så mange gange om dagen, som den FORTJENER og som man bør, som hundeejer (og som de aller fleste heldigvis osse gør!)! DERFOR har vi, her hos os, fravalgt at have hund!
Til gengæld har vores dejlige datter og svigerdreng så beriget vores liv med, ikke mindre end TO pragtfulde små frække gårdhunde - og dem går DE tur med, når de er på besøg hos os - så min opgave udi hundehold, består udelukkende i at NYDE dem..og dét nyder jeg (og det gør de små, så sandelig osse ).

Men men men....'ChristinaW' - du ta'r jo gas på os - ikk'? Dine to små vuffer kommer selvfølgelig lige så meget ud i luften som alle andre hunde?

Hvis det ikke er en joke....jamen så er jeg nødt til at logge af kandu.dk, i lidt tid - det gør jeg altid hvis jeg er lige på grænsen af at skrive noget som jeg muligvis vil fortryde bagefter

Men - det er en nytårsjoke, ikke osse?

Vh. Dorthe
- 'momse' til to forkælede småkravl

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-01-08 06:56

Vidunderligt skrevet vil.du

ChristinaW. hvis du af en eller anden grund ikke magter og gå ud med een hund, hvorfor så anskaffe nr. 2.
Hanhunden er endnu så lille, at hvis du formidler den væk til et hjem der har tid og overskud til, at lufte den kan den sagtens nå og få et dejligt hundeliv....... i stedet for det "hundeliv" du tilbyder den.

Godkendelse af svar
Fra : ChristinaW

Dato : 04-01-08 13:36

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-01-08 14:06

selvtak, held og lykke med hundene

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 04-01-08 14:19

Hehehe Er ChristinaW's Veninde så ved hun ikke tager gas på dig vil.du!

Citat
Men men men....'ChristinaW' - du ta'r jo gas på os - ikk'? Dine to små vuffer kommer selvfølgelig lige så meget ud i luften som alle andre hunde?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-08 22:16

Voreherre bevares en måde at have hund på, du fortjener dem ikke.

Du kan få alle de oplevelser du ønsker, men det kan dine hunde kun når du har lyst/tid, mon ikke det er nogle forkerte kæledyr du har anskaffet dig.

Kommentar
Fra : ChristinaW

Dato : 05-01-08 03:22

Mine hunde har det rigtig godt.. Nej jeg slæber dem ikke med ud i sneen, men de kommer altså med mig næsten overalt.. De har meget indeareal at boltre sig på, legetøj, godbidder, og altid frisk vand og kvalitets foder.. Og synes simpelthen det er for lavt at i begynder at sidde og belære mig om hvordan jeg skal håndtere mine hunde, når det slet ikke var det mit spørgsmål gik ud på! Det er da ikke et specielt rart sted herinde må man sige!!!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-01-08 09:44

Plads er ikke nok. En hund oplever verdnen gennem næsen.....naturlige dufte og ikke indendørsdufte. Masser af legetøj er ikke nok, hunden skal ud og gnave i grene, rulle sig i støv eller hvad den finder godt.
Måske du skulle skifte dem ud med noget hvor du kan sætte batterierier i ryggen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-01-08 13:15

Hvis et sted ikke er rart, fordi ting man ikke vil høre bliver sagt, nej, så er dette ikke et rart sted...

Men det er et sted, hvor dem der svarer dig tænker på hundens bedste, og ikke menneskets bedste.... Og for mig lyder det som om, du har dine hunde på dine vilkår og ikke hundenes...

Dine hunde lever i et bur... Det er ganske givet stort og har masser af bløde ting at ligge i og gummiting at bide i, men du skriver, at de ikke kommer ud fem gange om dagen... Det svarer nogenlunde til, hvad en fange oplever i et fængsel...

Det lyder ikke som et godt hundeliv...

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 05-01-08 16:40

Slap nu af Kandu'er!!!

Nu kender jeg ChristinaW personligt og hendes Hunde lider på ingen måde nogen last i at være inde! De er ude, JA men ikke 6gange om dagen!!!!! Rolig, det er squ nogle små hunde og de vil fryse ihjel i det her vejr!!! Så ingen grund til at hagle hende sådan ned!!!

Kommentar
Fra : netmet

Dato : 10-09-08 15:32

Hej Christina
Jeg har selv den skønneste lille chihuahuahvalp, som også har et hvalpetoilet indenfor. Det har den af flere grunde:
1. Jeg bor på 2. sal og har ingen have.
2. Min hvalp tisser ca. hver ½ time i løbet af dagen og hvis det skal foregå udenfor hver gang, skal jeg bosætte mig på gaden.
3. Jeg går på arbejde 4 timer hver dag, hvor hunden er alene hjemme (og tisser!)

Jeg går ud med hvalpen både morgen, eftermiddag og aften. Når jeg skriver går ud i stedet for at skrive går tur, så er det ganske enkelt fordi, hvalpe (specielt de helt små), slet ikke har brug for at gå lange ture mens de er hvalpe. De har brug for at komme ud og opleve verden, snuse rundt, hilse på andre hunde og andre mennesker, men lange ture har de ikke godt af. Jeg går til hvalpetræning med min lille hund på Amager og har fået læst og påskrevet, at hvalpe udelukkende skal ud for at socialiseres - ikke for at gå lange ture, så sådan gør vi! Og min hvalp stortrives, er sød, venlig overfor alle, både hunde og mennesker, gør ikke, spiser godt, leger og sover som den skal.

Jeg har læst stort set alt, hvad der findes på markedet af bøger om hunde og hvalpe (også engelske bøger om Chihuahua, da der endnu ikke findes nogen på dansk), så jeg vil påstå, at jeg ved, hvad jeg gør og hvordan jeg skal tage mig af min hund og jeg har absolut ingen problemer med at lade min hund besørge indenfor, så længe den også kommer ud og møder verden flere gange om dagen.

Det er da helt fint, at alle hundeelskerne herinde har en holdning til, at hunde skal udenfor og besørge, men når en Chihuahua nu engang ikke kan holde sig i timevis, kan det blive et uendeligt løben op og ned af trapperne, hvis det partout skal foregå udenfor hver gang. At dømme hundens liv uværdigt, fordi den ikke tisser på gaden hver gang er helt forkert efter min mening. Og at beskylde Christina for at være en dårlig hundeejer er direkte tåbeligt - det siger meget mere om dem, der anklager hende end det gør om Christina. Jeg kender ikke Christian personligt og kunne derfor ikke drømme om at dømme hende. Hun stiller et spørgsmål om renlighed - svar på dét og lad fordommenen blive hjemme!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-09-08 18:26

Hvis hunden tisser hver halve time, så ville jeg få den undersøgt for urinvejsinfektioner.

Det lyder bestemt ikke naturligt.