/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmepumpe og brændeovn
Fra : ara
Vist : 1547 gange
100 point
Dato : 02-01-08 16:22

Hej.

Vi har tænkt os at købe en varmepumpe, men er lidt i tvivl om
det er en god ide.
Vi har et hus på 110 mm2 med el varme.
Desuden har vi en brændeovn, som vi bruger meget
flittigt.

Vil det være en god ide/besparelse at købe en varmepumpe?

Hvis vi køber en der f.eks kan varme 140 mm2 op, vil det så
sige at den kan varme og fordele til hele huset?

mvh

allan

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-01-08 16:39

Med varmepumpe mener du sikkert en model luft til luft (aircondition), og ja, i dit tilfælde vil det være en god ide til at erstatte/supplere elvarme, du kan endda købe enheder hvor der er 2 varmegivere til, så du har mulighed for at få en lidt bedre varmefordelig i et hus med flere rum.
Og ang. dimensioneringen som du selv foreslår, vil jeg også støtte dig. Vi har et anlæg som skulle kunne opvarme ca. 120 m2, og det kan det sikkert hvis det er e`t stort rum, men da det sidder i en 30 m2 udestue, vil det ikke være fair at vurdere der udfra.
Vores anlæg er 2. år i drift, og er glad for det til vores formål.
Du skal så være opmærksom på ar blæseren i indedelen ikke er støjfri, men dog ikke direkte generende.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-01-08 17:35

Jeg har set på den model de har på tilbud i Bilka i denne uge.

Den koster ca 3500 kr.

Tror i den er god nok?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-08 17:51

Det tyder på, du har direkte elvarme, altså elpaneler i hvert rum. Det vil være svært at erstatte med en luft-til-luft enhed. Hvis du derimod havde haft et bestående vandbåret centralvarmeanlæg, var der ikke så meget at betænke sig på. Hvis du derimod har mulighed for at etablere vandbåret gulvvarmne, vil det være alletiders.
De der billige supermarkedsenheder har typisk én (1) indblæsningsenhed, og hvis du ikke er opsat på at arrangere luftflytning hele huset rundt, er du i en oldnordisk situation med 1 lokal varmekilde til hele hytten! Jeg tilbragte 9 år af min barndom i et hus med én støbejernskamin i stuen. Kunne vågne op vintermorgener med et tydt lag rim på sengetæppet. Det kan ikke anbefales! Huset var efter datidens standard (1950) rimeligt isoleret med 50 mm glasuld i ydervæggene, men det forslog ikke. Nu gik kaminen ud i løbet af natten, men alligevel.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-08 19:33

Man kan ikke gøre et hus opvarningsbehov op bare på et antal kvadratmeter.
Det afhænger ikke af størrelsen men af varmetabet, som igen hovedsageligt drejer sig om vinduerne, og deres kvalitet.

De billige varmepumper fra supermarkedet eller byggemarkedet er kinesiske og købt hjem alene vurderet på prisen. De er heller ikke mere værd, snarere mindre. Regn ikke med art den virningsgrad de reklamere med holder i praksis,
Regn også med at de hurtigt slides op ved dagligt brug.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-08 19:36

Måske sku du overveje at flytte din luft fra brændeovnen mellem rum i stedet for

Mvh Sune

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-01-08 19:44

Til sunowich

Jeg har en rigtig god brændeovn der fordeler varmen rigtig godt til resten af huset.

Problemet består i at holde en godt temp til om morgenen, når vi står op, og ligeledes
hvis man kommer lidt senere hjem fra arbejde end normalt.

Det var her jeg tænkte på en varmepumpe

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-08 08:49

Klog disposition med en VP. En luft/luft varmepumpe vil kunne hjælpe dig gelvaldigt med at puffe til din brændeovnsvarme, således du opnår en højere udnyttelse og komfort ved denne, uden dog ligefrem at lave regulær varmeflytning. Men anbefalingen må klart være at du vælger en af mærkevarerne omend de er halvkostbare og endvidere lader en autoriseret montør opsætte den. De nye højeffektive invertere arbejder idag med R410a - et kølemiddel der arbejder med meget høje tryk. Og du behøver kun at spilde ganske lidt, så kører anlægget slet ikke optimalt. Endvidere opererer en del af kineserne med skylning gaf rørsystemerne istedet for vakuumsugning. Det er udover at være ulovligt (for kølemontører) rent kølemæssigt en katastrofe og noget grusomt sjusk. Levetiden på kinesere er oftest særdeles kort og reparationer kan du glemme. Det kan ikke svare sig. Gå istedet efter mærkevarer som Mitsubishi, Toshiba, Panasonic eller IVT. I de store svenske test's er især de tre sidste ret godt kørende. Og blandt andet Kolding Kommune kører field-test på en Panasonic HE9 i en skovbørnehave hvor der eller var elvarme. De forventer at pille 3/4 af deres opvarmningsomkostning. Men regn med det koster betydeligt mere end kina-tingesterne hvis du skal have noget ordentligt. Og glem "gør det selv".

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 13-01-08 16:13

Tak for svaret 3773.