/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvor klager man henne ????
Fra : chicapigen
Vist : 1663 gange
200 point
Dato : 01-01-08 20:48

hejsa kandusser . jeg har et spørgsmål som går ud på flg: min far var så uheldig at blive påkørt i juli måned 2007 og fik total skadet sin bil. der er vidner på uheldet og billeder. min far har ikke kasko forsikring på sin bil . nu spørger jeg !!!!!!!!! hvor kan man klage til når man syntes at afgørelsen fra modpartens forsikringsselskab trækker i langdrag ???????????? , vi har rykket flere gange for at få en afgørelse men der sker ingenting. vi har også haft fat i min fars eget forsikringsselskab men de siger at når han ikke havde kasko på sin bil kan de ikke gøre mere.

gode råd og forslag efterlyses

venlig hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 210 point
Dato : 01-01-08 21:03
Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-08 21:34

Når Din far ikke har villet betale for en Casco forsikring, så får han naturligvis heller ikke den ydelse, som hører til den .
Han må klare sin erstatningssag selv.

Han skal derfor skynde sig hen til en advokat, som skriver til modparten og truer med retssag om erstatning.

Det er modparten , og ikke din far som har den forsikring, så din far har ikke noget med modpartens selskab at gøre. Han kan heller ikke klage over det nogen steder.
Populært sagt - det rager ikke ham hvordan modparten har det med sin forsikring.
Modpartens forsikringsselskab er da også totalt ligeglade med din far.

Hvordan har din far fået afgjort at bilen er totalskadet ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-08 21:35

Når Din far ikke har villet betale for en Casco forsikring, så får han naturligvis heller ikke den ydelse, som hører til den .
Han må klare sin erstatningssag selv.

Han skal derfor skynde sig hen til en advokat, som skriver til modparten og truer med retssag om erstatning.

Det er modparten , og ikke din far som har den forsikring, så din far har ikke noget med modpartens selskab at gøre. Han kan heller ikke klage over det nogen steder.
Populært sagt - det rager ikke ham hvordan modparten har det med sin forsikring.
Modpartens forsikringsselskab er da også totalt ligeglade med din far.

Hvordan har din far fået afgjort at bilen er totalskadet ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-08 21:38

Valde tager fejl.
Man kan ikke klage til forsikringsankenævnet over andre menneskers forsikring.

Kode
Ankenævnet behandler efter klage fra en forsikringstager tvister mellem et nævnet tilsluttet forsikringsselskab og forsikringstageren vedrørende dennes forsikring.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-08 21:40

Skyldspørgsmålet har jo en del at sige.
Politirapport, men det er vel forsent.
Vidner og billeder kan selskaberne se stort på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-08 21:42

Som transor siger, advokat er den hjælp der står til rådighed.
Spørgsmålet er om det betaler sig, hvilket forsikringsselskaberne
sikkert spekulerer i.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-01-08 22:00

Nej jeg tager ikke fejl i at hvhis modpatrten er skyld i uheldet så er han også pligtig til at yde erstatning, og når han har den lovpligtige forsikring så er det forsikringsselskabet der skal yde erstatning. Det slipper ikke for deres erstatningspligt, fordi modparteen ikke har kaskkofokrsikret

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-01-08 22:02

jeg er godt klar over at man får hvad man betaler for, her drejer det sig om en lille bil han havde købt for 7500 kr og syntes ikke det var nødvendigt at have kasko forsikring på, den står selvfølgelig stadig med plader på men hans mekaniker siger at den kommer aldrig ud at køre igen da den 110 % er totalt skadet, der blev ringet til politiet da skaden var sket , der kom en politibetjent på motorcykel og da der ikke var sket personskade ville han ikke optage rapport ( hvad vi syntes er mærkeligt ) men det var der fler vidner der hørte på . det er ikke snagen i modpartens forikring han vil det er mere at høre om hvorlang tid der skal gå inden der falder en afgørelse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-01-08 22:19

ring til http://www.forbrug.dk/klage/instans/privat/forsikring/ De svarer på hvad der rimelig behandlingstid - Selfølgelig kan den der er utilfreds klage - ellers ville det ankenævn have det for nemt

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-01-08 22:34

Det er korrekt af din fars forsikringsselskab at undlade at gå ind i sagen. Forsikringsselskabet er ikke en slags 'Forsikringstagerens rådgiver'. Og de har jo ikke interesse i den pågældende sag.

Først og fremmest synes jeg du skulle henvende dig til forsikringsoplysningen. De har mulighed for at gå ind og 'prikke' til en sag - eller de kan vejlede dig i at din utålmodighed evt. er urimelig.

Sekundært kan din far henvende sig til skadevolder. Det er jo skadevolder der har ansvaret (hvis han har det), ikke skadevolders forsikringsselskab. Hvis skadevolder ikke betaler kan han jo sagsøges. Det skal din far naturligvis ikke gøre, men ved at åbne den mulighed kan skadevolder presses til at rykke sit forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-08 23:25

Med den anskaffelsespris kan det heller ikke betale sig at kontakte en advokat.

Modpartens forsikringsselskab vil jo også vurdere bilen når/hvis de går med til erstatning, og så kan det ende med et beløb som kun vil være et principielt plaster i størrelsen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-01-08 06:57

Som udgangspunkt, så skal din far rejse et erstatningsspørgsmål over for modpartens forsikringsselskab. Det gøres ved fx, at et værksted konstaterer og fastslår skadens - og dermed erstatningskravets omfang. Dette sendes til modpartens selskab. Dette selskab vil så foranledige, at deres taksator vil besigtige bilen. Efterfølgende vil selskabet så normalt, yde erstatningen. Foretager selskabet sig ikke noget, skal der rtejses en sag ved domstolen.

Nogle gange sker det, at modparten IKKE har anmeldt skaden til sit selskab, derfor sker der så heller ikke noget. Din far kan så i den situation - hvis han ved hvor modparten er forsikret (ellers forhør ved politiet) forespørge, om modparten her anmeldt skaden.

NB! Jeg skriver fra en anden PC'er, da min egen er i udu i et par dage endnu. Så jeg følger ikke nødvendigvis med i denne tråd.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-08 08:53

Citat
jeg er godt klar over at man får hvad man betaler for, her drejer det sig om en lille bil han havde købt for 7500 kr og syntes ikke det var nødvendigt at have kasko forsikring på,

7500 ?
det er ikke noget at lave ballade over, det ville da koste mer at høste et par
tusinde hjem.
Glem den bil og find en anden til 7500.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-08 09:24

Valde tager stadig fejl.
Din far har ikke nogen at klage til vedrørende andre menneskers forsikringer.

Når beløbet er så lille er advokattrusselen ikke reel.
Så må han skrive direkte til skadevolderen, og i en velformuleret og urban tone gøre opmærksom på at han gerne vil have erstatning for sin bil, og give modparten 30 dage til at rykke ud med pengene, da han eller vil gå rettens vej. Det er en tom trussel, men hjælper måske.
Samtidig må han gøre gældende at han ikke har med modpartens forsikring at gøre, og ikke kan acceptere a modparten bare henviser til forsikringen.

Det er måske en ide at henvende sig til forsikringsoplysningen og så. De har ingen magt, men kan måske prikke til selskabet, fordi den slags sager giver hele branchen et dårligt ry.

Endelig er der den mulighed at få dem hængt ud i pressen. Send en mail til ekstrabladet, og lad hele"klagen" gå på den sendrægtige behandling.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-08 10:37

Nej transor- selvfølgelig kan man klage når der er nokget at klage over! Du siger jo også selv at den slags sager giver selskaberne et dårligt ry! Hvorfor det? når du siger de opfører sig korekt?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-01-08 11:48

Udgangspunktet i dansk ret er vel at parterne i en sag kan blande sig i sagen. Formelt har chicapigens far kun et mellemværende med skadevolderen. Hvordan skadevolderen skaffer penge til at betale erstatning er skadelidte uvedkommende.

Jeg støtter valde og forstår ikke hvorfor alka snakker om at rejse sag mod forsikringsselskabet.

Når det så er sagt, så er det jo ofte praktisk at lade forsikringsselskabet (når der er et sådant) håndtere sagen - mest smidigt til dagligt.

Men der bør vel lige tjek på hvordan skadevolder forholder sig. Har han erkendt ansvaret og har han anmeldt skaden til forsikringsselskabet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-08 11:59

Ja jeg vil også sige at hvis det er så lille et beløb så er der ikke andet for atr glemme det det koster jo nærmest mere at sætte en sag igang allerede før nogle gør noget som helst Såe ja det er en syg retning vores land og vi er på vej ad men bemærkninger som Vihar aldrig været så rige før fører mange uretfærdige sager med sig
Godt nytår til jer alle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-08 12:12

Ellers Taskforce men de stoppede vist i dec 07

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 02-01-08 12:35

hejsa nu har jeg snakket med min far og læst alle svarene for ham , som i skal ha tak for.

det han ved pt. er at ham der kørte ind i ham er anden generations indvandrer og han har et udenlandsk forsikringsselskab, han havde sagt til de vidner der var tilstede at han godt var klar over at det var hans skyld da han skulle svinge til venstre i et stort vejkryds hvor min far skulle ligeud og da han havde overset min far var det han svingede ind i ham. men senere på aften ringede hans kone og sagde til min far at der måtte være noget han havde misforstået og at det var min fars skyld . og det er hvad han har sagt til sit forsikringsselskab , så der er uenighed om hvem der har skylden.
min far vil da gerne købe en anden bil, men han mener jo stadig den andens forsikring skal give ham en erstatning og så er beløbet sådan set lige gyldigt ....det er mere princippet.

Kommentar
Fra : erling4401

Dato : 02-01-08 13:04

Skadevolderen skal anmelde skaden til hans forsikringsselskab, og du skal anmelde skaden til skadevolderens forsikringsselskab med alle oplysninger om skadevolderen og evt. vidner.

Skadevolderens forsikringsselskab vil herefter foranledige deres taksator til at besigtige skaden og herefter sammen med din far afgøre hvor stor erstatning der skal afregnes.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-08 13:16

Ja beløbets størrelse er da ligegyldigt. - jeg er for 7 år siden blevet afkrævet en erstatning på 450kr. dem betalte mit forsikringsselskab da uden at kny - selvfølgeligt da.
Ja det er dyrt at føre en sag ved domstolene: Men det er da den der taber sagen der skal betale omkostningerne.
Spørg på kommunen, der er noget der hedder "retshjælp" Der får man gratis rådgivming. I min kommune er der åbent en gang om ugen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-08 13:26

Her finder du oplysninger om gratis retshjælp
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11881
her finder du endvidere oplysning om fri prosses: http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11881

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-08 13:32

Citat
det han ved pt. er at ham der kørte ind i ham er anden generations indvandrer og han har et udenlandsk forsikringsselskab, han havde sagt til de vidner der var tilstede at han godt var klar over at det var hans skyld da han skulle svinge til venstre i et stort vejkryds hvor min far skulle ligeud og da han havde overset min far var det han svingede ind i ham. men senere på aften ringede hans kone og sagde til min far at der måtte være noget han havde misforstået og at det var min fars skyld . og det er hvad han har sagt til sit forsikringsselskab , så der er uenighed om hvem der har skylden.
min far vil da gerne købe en anden bil, men han mener jo stadig den andens forsikring skal give ham en erstatning og så er beløbet sådan set lige gyldigt ....det er mere princippet.

Med den forklaring kan du betragte sagen som død og afsluttet.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 02-01-08 14:03

ja teil det kan godt være du har ret men bør han så i det mindste ikke få det afvide ?? det er svært når nu min far er af den gamle skole hvor tingene skal være iorden , og at sagen ikke er afsluttet før han får besked. men han må prøve med enten lidt mere tålmodighed eller rette henvendelse til nogle af de steder der er blevet forslået.

mange tak for svarene allesammen

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 02-01-08 14:09

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-08 14:14

Selv tak - og jeg ønsker held og lykke med det + fuld retfærdighed!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-01-08 15:42

Citat
udenlandsk forsikringsselskab

Når det er et udenlandsk forsikringsselskab, skal du nok regne med, at bilen er "afskrevet". Den eneste mulighed er, at din fars eget forsikringsselskab vil være behjælpelig internationalt.