/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Slice
Fra : Fnollerpige
Vist : 470 gange
175 point
Dato : 14-02-03 22:08

Nogen der kender et sted hvor man hurtigt og nemt ( forholdsmæssigt ) kan læse sig til det at slice billeder - har Photoshop 7, eng. version - men det ville være hurtigere hvis man lige kunne få den på dansk - desuden synes jeg ikke hjælp fumktionen beskriver det særligt forståeligt .....

Fnoller

Accepteret svar
Fra : mblm

Modtaget 185 point
Dato : 14-02-03 22:32

> Fnollerpige

Du skal først og fremmest gøre op med dig selv om du rent faktisk vil vinde tid ved at bruge slices. Jeg har arbejdet med Photoshop siden version 2.5 og har Slices har været en mulighed siden version 6.0 el. 5.5 tror jeg nok! Jeg har eksperiementeret en del med slices men har fundet frem til at det bedre kan svare sig at opbygge sine designs med en master-photoshopfil (indeholdende alt) samt opdele denne (via hjælpelinier eksakt set pr. pixel vha. gridnettet i 1000%) i mindre elementer som så hver opdateres i tilstødende photoshopfiler via Smartlinks. På denne måde kan man dels ændre ting i det overordnede design - og dels ændre ting i de enkelte elementer. Eneste minus er at man naturligvis skal generere alle manglende billeder - men dette gøres nemt via en drop-let action eller vha. slices når du først har opdelt dit design på ovenstående måde.

Alle andre fremgangsmåder oplever jeg som tidsforbrugende og usmarte, men det kommer naturligvis også an på detaljeringsgraden og omfanget af de pågældende designs.

Håber du kan bruge denne kommentar i dine overvejelser.

Jeg kan godt skrive en mindre dansk manual i hvordan du benytter slices, men det vil nok tage et stykke tid at stable på benene - og effekten af at bruge slices er (som du nok har fundet ud af) så lille at jeg ikke synes det ville være besværet værd.

Jeg har dog en del ressourcelinks til Adobe sites (engelsk) hvor man kan søge på avancerede emner - lad mig vide, hvis jeg skal finde dem frem (NB. Nogle af de bedste kræver du har en original version af Photoshop og kan logge på Adobe Online Xchange Center!!!).

-/-
mblm

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 14-02-03 22:34

> Fnollerpige

Lige en ting: Hvis du bruger GoLive som WYSIWYG-editor behøver du slet ikke at bruge Slices, men kan blot indlæse dine Photoshop-designs som SmartObjects - så klarer GoLive resten og dokumentation herfor findes i GoLive-manualen og vist nok også i hjælpfilen.

-/-
mblm

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 14-02-03 22:39

Tak for svaret - den smule jeg har leget med slices - må jeg osse ærligt indrømme, at jeg har svært ved at se hvad jeg skulle kunne vinde ved det ......

vil da overveje hvad du skriver og så måske "forsøge" mig med det - osse selv om det liiige umiddelbart lyder lidt avanceret

- men har før hørt folk tale om det her Slice, og tænkte : Hvad hulen er det - og så kiggede jeg lidt på det .....

og nej skal ikke bruge det til noget særligt designmæssigt avanceret, det har jeg slet ikke evner til, det er bare sådan for at lære mere, og bruge det i det små - og til det hjemmeside-design jeg har behov for.

Tak for et godt svar......

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 14-02-03 23:25

Undskyld - det er naturligvis Ctrl+V og ikke Ctrl+P (print) - my mistake....

Det må være alle de dampe fra alkydmalingen på væggen *SSS

-/-
mblm

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-02-03 00:27

ja jeg har altid præmieret den jeg synes der bør præmieres og havde ikke glemt dig - blot lod jeg spørgsmålet stå åbent i håb om der måske kom mere, og så skulle folk ikke betale 20 point for at læse dit svar - så bare rolig det kommer, det kommer....

Fnoller

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-02-03 00:28

Nu lader jeg den stå åben lidt endnu og så får du dine point *GG* ok .....

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 15-02-03 02:47

Oki-dokey...

Nu vil jeg så gå i seng - og holde op med at arbejde indtil jeg står op igen...

Forhåbenligt.

-/-
mblm

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-02-03 03:32

Ja, og nu vil jeg så gøre det samme, det er på høje tid - og da jeg jo faktisk synes jeg har fået et fint svar af dig her, tildeler jeg dig pointene nu ( så glemmer jeg det heller ikk`) - dermed er det på plads.

Sov godt og mange tak

Kommentar
Fra : dd8660

Dato : 02-10-04 10:54

Hej alle

Det er rimeligt nemt at bruge sliceværktøjet. Jeg synes det er spild af tid, at copy-paste billede-markeringerne over i et nyt dokument, og herefter vælge save for web, når slice funktionen kan gøre det for én. Skær billedet op med sliceværktøjet. Brug slice-select værktøjet til at bestemme størrelserne - save for web og så har du dine billeder skåret i stykker - sværere er det ikke

dd8660