/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ny i akvarie brug
Fra : bublebee
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 01-01-08 19:20

Vi har lige fået et 55 L akvarie. Har hældt sten i og fyldt vand i. Ved vandet skal op på ca 23 grader.
Har alm vandpumbe og varmelegeme.

Hvornår kan vi putte fisk i, havde tænkt mig at starte vandpumben op idag og lade det hele stå og så købe fiskene på fredag. Er det ok?

Har fået noget ph halløj med, er dette nødvendigt hvis vi venter helt til Fredag???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-01-08 19:25

Det kan næsten ikke forklares bedre end feks.her http://ann-mai.dk/content/view/40/2/ Mvh Sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-01-08 20:01

det tager nogen dage inden der er ballance i systemet. har du planter? Hvad er det for nogen fisk du vil have? Det er klogt at begynde med de allermest hårføre arter - når du har så travlt at du tænker på at stte fisk i allerede på fredag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-08 21:50

Hvis det pH halløj er et kemikalie, som tilsættes, burde det være overflødigt.
Hvis pH halløjet er udstyr til at måle med , kan du da godt more dig med det.
pH til almindelige hårdføre fisk, bør ligge omkring 7 . Hellere lidt under end over . Men ikke gerne under 6.

Accepteret svar
Fra : rasmus9921

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-08 18:31

mener akvariet skal stå en uge med planter og det hele slået, før du kan komme fisk i

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 02-01-08 18:32

*slået til*

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-08 21:51

Det er et kemikalie der er blevet tilsat for at vandet får en rigtig ph osv.
Lige nu er det tilsat og pumpen kører for at få det rundt i vandet og få gang i det.
Sten osv ligger fint på bunden og vandet er blevet klart og flot.

Vandet kom i tirsdag aften og når jo så at stå nogle dage før vi kommer fiskene i. Derfor bør vandet jo også være godt nok når vi når fredag ?

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 03-01-08 17:09

er der kommet planter i ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-08 10:35

nej hvor længe bør de planter være i før fiskene kommer i ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-01-08 11:37

vandplanter gror med det samme. der findes jo også flydeplanter, som ikke har rødder, de kan jo plantes uden at rode op i bundlaget. det, det drejer sig om er at urenhederne falder til bunds inden du sætter ffiskene i, altså vandet ser klart ud.
Når jeg nævnte flydeplanter, så er det også fordi de er gode til at geenne sig i for ungerne af gubby og sværddragere

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 04-01-08 15:57

de bør stå nogen dage før fiskene kommer i da de er med til at give den rigtigi ph-værdi osv.

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 04-01-08 15:58

men en almindelig akvariefisk kan sikkert godt komme i nu

Kommentar
Fra : ANNImartin

Dato : 06-01-08 14:31

hej..

du mig og min kæreste fik akvarie, fik vi at vide af en dyrehandler at en 3 dage var nok, da det var et lille 54 liter akvarie. men hvis du kender nogen der har akvarie og duu får en god stor spand vand fra det akvarie, og komme det i dit eget sammen med noget almindeligt vand, kan du komme fisk i allerede i dag.

håber du kan bruge svaret til noget....

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 10-01-08 15:16

Tak for svaret rasmus9921.
Det var også hvad vi fik at vide af hende nede hvor vi kiggede på fisk. Så idag har vi købt nogle af dem, og så henter vi den anden halvdel på lørdag, så pumpen når at vænne sig til fiskene.

det er det bedste fik vi at vide....