/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
andels - lejlighed
Fra : karin42
Vist : 557 gange
50 point
Dato : 01-01-08 15:16

Vores datter er igang med at købe en andelslejlighed - hvad skal hun passe på ?
vi er selv lejere , og kender intet til det.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-01-08 15:50

Hun skal helt bestemt se på den samlede husleje.
Om den er rimelig i forhold til boligens størrelse og stand.

"huslejen" er sammensat af dels den månedlige boligafgift til andelsboligforeningen og dels ydelse på lånet til finansiering af køb af andelsboligen.

Mange andelslejligheder er blevet rigtigt dyre indenfor de seneste 5 år.
Det skyldes at mange foreninger vælger at værdiansætte ejendommen - og derved også andelen - til enten offentlig vurdering eller en mæglervurdering. Mange steder er de offentlige vurderinger blevet så høje, at de overstiger den faktiske værdi.

Derfor bør hun også få en kopi af det seneste årsregnskab for foreningen, så hun kan se hvorledes andelene er værdiansat.

Derudover skal hun have en kopi af budgettet for 2008, for at se om der er stigninger i boligafgiften på vej, fx. på grund af større vedligeholdelsesarbejder.

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 50 point
Dato : 01-01-08 17:27

Samt kigge på de lån andelsboligforeningen har optaget. Er det lån med fast rente eller variabel rente? Er det lån med afdragsfrihed. Mange nyere andelsboliger har optaget flexlån med afdragsfrihed dvs. der er risiko for at huslejen stiger på grund af evt. stigende rente samt når afdragsfriheden på lånene udløber. Grunden til at mange nye andelsboliger har optaget disse lån er for at holde huslejen nede.

Så skal hun kigge i sidste generalforsamlingsreferat. Hvad talte de om der? Her var beboerne samlede og drøftede ejendoms forhold. Her skal man kigge efter noget der kunne gøre huslejen dyrere f.eks. renoveringer/forbedringer/udbedring af skader etc.

Som nævnt overfor skal hun forholde sig kritisk til prisen. Mange andelsboligforeninger har ladet vurderingen stige meget. De største stigninger er der hvor andelsboligforeningen har fået foretaget en valuar vurdering. Her har en valuar vurderet ejendommen og priserne er gået meget op så man kunne frygte at priserne faldt igen. Hvis hun nu købte til vurderingsprisen baseret på en valuarvurdering og den næste nye valuarvurdering blev lavere så kunne hun ikke sælge til mere end denne nye valuarvurdering og dermed ville hun miste penge.

Hvem formidler salget? Er den udbudt til salg via en ejendomsmægler skal man passe på. De fleste andelsboligforeninger har en liste man kan blive opført på hvis man er intereseret i at blive andelshaver. Indtil for nylig blev næsten alle nye andelskøbere taget fra listen eller solgt via venner/familie/bekendte. Hvis andelsboligforeningen er til salg via mægler er der ingen liste i andelsboligforeningen idet sælger selvfølgelig ikke vil betale en mægler for at sælge hvis han man kunne få anvist en køber af foreningen.

Husk at når man køber en andelsbolig så har man ikke fradrag for foreningens renteudgifter...men til gengæld betaler man hellere ikke lejeværdi. Man har selvfølgelig fradrag for de renteudgifter på det lån man evt. tager til indskud i foreningen. Hvis man købte en ejerlejlighed ville man få fradrag for alle renteudgifter...men til gengæld får man så lejeværdi.

Husk at købesummen skal indbetales til andelsboligforeningen der sørger for at sælgers eventuelle lån indfries.

Skal hun låne til indskud så undersøg om sælger har oprettet et ejerpantebrev i andelen. Det kunne din datter overtage og så spare 1,5% i stempel af pålydende.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 01-01-08 21:08

Tak for svaret wacher.
Vi takker for informationerne mvh. de to bekymrede forældre