/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Overførsel XP til Vista
Fra : vith
Vist : 985 gange
230 point
Dato : 31-12-07 12:35

Jeg har overført alle filer og mapper fra XP (gl. pc) til Vista (ny pc), men nu er der gået kuk i alle mine fotos. De ligger ikke længere i de mapper jeg havde i Xp, men er sorteret efter dato og årstal.

Ikke nok med det - der er nu 2 af hver af næsten dem allesammen.

Er jeg nødt til at slette dem mauelt (der er 6000 !), eller ......?

Jeg har Windows Billedgalleri og Ulead PhotoImpact, men er ikke vant til at bruge dem.

Findes der "fjern dubletter"-knap/program?
Hvordan får jeg de gamle mappeinddelinger tilbage?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-07 12:56

Hvis du stadig har den gamle computer, ville jeg slette billeder og dokumenter som ligger i vild forvirring lige nu, og overføre fra den gamle mappe for mappe, og så lægge dem på placeringer som passer til dig, der findes programmer til at fjerne dubletter og der er noget indbygget i Windows, min beskedne erfaring siger at der ikke altid kommer noget godt ud at det

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-12-07 13:13

Hov, opdager lige at hvis jeg går ind i Start og Billeder, så ligger mapperne som de lå på den gamle. Men .... der er stadig to af hver på de fleste, men ikke alle. Dem der er kopi har tilføjet "(1)" efter navnet.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-12-07 13:28

Kommer tilbage senere på dagen (MÅ simpelthen ud og nyde det gode vejr!)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 14:04

Lav en ny mappe "fototest" og >>kopier<< alle billederne over.

Gå så ind i mappen og > vis > aranger ikoner efter navn > nu vil dubletterne lægge sig sammen.

Det er vel ikke noget med tumbnails som er dubletten.

PAS PÅ du ikke arbejder med originalerne før du er sikker.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-12-07 16:26

Eyvind - jeg tror desværre ikke de lægger sig sammen, da de jo hedder det samme som originalerne, bare med (1) til sidst.

Har lige forsøgt at slette nogle manuelt, men endte med at de kopierede sig selv!

Har osse forsøgt at samle alle kopierne v.hj.a. søgefunktionen - søge på *(1) - men det lykkedes ikke.

Hjælp!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 16:37

Når du bruger funktionen VIS i fotomappen og vælger arranger efter navn så har de jo hver sit navn
jeg går ud fra at det ser sådan ud:
abc.jpg
abc1.jpg
abb.jpg
abb1jpg

vis > arranger efter > navn skulle lægge sig sådan.

abc.jpg
abb.jpg
abc1.jpg
abb1jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 16:39

Men det undrer mig hvis billederne er "hoppet" ud af mapperne.

Har du dem stadig tilgængelig på den gamle comp.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-12-07 16:54

Når jeg gør som du skriver lægger de sig sådan:

sept 001
sept 001 (1)
sept 002
sept 002 (1)
osv.

Når jeg går i fx stifinder under billeder ligger de i de originale mapper, det er når jeg åbner i Windows billedgalleri, de er blandet sammen, men ligger i datoorden. Det kan nok nok godt leve med, men hvordan pokker får jeg slettet alle de kopier på en nem måde?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-12-07 16:56

Der skulle have stået: det kan jeg nok godt leve med.

Og ja, jeg har dem stadig på den gamle pc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 17:04

Prøv at søge på dette:
start > søg > filer eller mapper > billefiler > og skriv sept 002 (1)
prøv også at søge på (1) og se om den kan finde dem.
evt. (1).jpg

Men det er jo billedgalleriet som henter alt hvad der findes af billeder, og måske er det tumbnails den henter.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-12-07 17:17

Har nu forsøgt med (1) og med (1).jpg , uden resultat. Den viser bare alle billeder. Søgefunktionen er noget anderledes i Vista end jeg er vant til fra XP.

Hvis jeg søger på sept 002 (1) er det jo kun det ene billede jeg får frem og der er ca. 3000 billeder der skal slettes! Det vil tage mig flere uger.

Der MÅ bare være en nemmere måde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 18:38

måske skal der lige være et par ***(1).jpg

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 12:15

Det hjælper ikke at sætte flere ****

Jeg kan ikke finde ud af at få samlet kopierne i søgefunktionen.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-01-08 13:16

Du kan bruge dette program, det er godt nok shareware, men kan prøves gratis

http://noclone.reasonables.com/downloadx3.aspx?ed=h

Accepteret svar
Fra : mjbest

Modtaget 230 point
Dato : 02-01-08 14:35

Davs!
Hvis du starter en kommandoprompt, tror jeg løsningen findes i en ganske enkel kommando.

Først prøver du:
C:\
dir *(01)*.jpg /s

Dette skulle give dig en liste over alle JPG filer på C: drevet med "(01)" i filnavnet.

Hvis det virker, og du kan se på statistikken at der måske tælles 2913 filer i alt, hvis du synes det lyder rigtigt kan du fortsætte med kommandoen "del", som sletter filer.

del *(01)*.jpg /s

Dette vil slette alle JPG filerne med (01) i filnavnet. Bemærk dog at du ikke kan fortryde handlingen når den er udført. :)

- Jeg har lige testet på Vista og XP, og det ser ud til at virke fint nok.

/ MJ

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 14:46

Har lige taget NoClone ned og prøver at finde ud af hvordan det fungerer.

mjbest - hvor er det nu lige man laver de der kommandoprompt? Jeg troede det var i "kør", men det er det åbenbart ikke????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 14:48

Jo > start > kør > skriv cmd > ok

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 14:51

Har nu forsøgt med NoClone, men da kopierne ikke hedder det samme som originalerne, kan programmet ikke skille dem ud. (Kopierne hedder det samme som originalerne, men har tilføjet (1) efter navnet)

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 02-01-08 14:59

For at starte kommandoprompt i Windows Vista plejer jeg at bruge [Windows Tast]+[R], som starter KØR. Så skriver jeg cmd og trykker enter. :)

/ MJ

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 15:04

Har fundet "start - kør" og tastet cmd og enter. Så langt så godt.

Men når jeg skriver C:\ skriver den: .... blev ikke genkendt som kommando .....

????

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-01-08 15:11

Ked af du ikke kunne bruge NoClone, det må være fordi der er begrænsninger på den gratis version.

For de skriver ellers:

Search duplicate files contents and similar files regardless of file name

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 15:18

mjbest - nu fik jeg det til at virke (jeg skulle ikke skrive c:\ - det havde maskinen jo allerede skrevet)

Jeg har nu slettet over 2000 filer og skal lige tjekke, hvad der er tilbage ! Spændende!!

WinXPeter - ja, det var ærgerligt, men den sagde der var 0 ens filer

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 15:26

YES - det lykkedes!

Der er ca 10 billeder den ikke har fået ram på, men det er da til at overkomme at slette manuelt.

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 15:27

Tak for svaret mjbest.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 02-01-08 15:28

Velbekomme, og tak for de mange stjerner :)
Godt nytår iøvrigt!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-01-08 15:41

Tak i lige måde!

Og tak til jer andre, der forsøgte at hjælpe '

Og godt nyår til alle