/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dæk der drejer let...
Fra : thorkil1
Vist : 638 gange
200 point
Dato : 30-12-07 23:44

Vi har to biler jeg, hvor jeg skifter mellem sommerdæk og vinterdæk... Det ene bil bliver meget meget "lettere" i styretøjet, når jeg skifter til vinterdæk - den anden bil bliver "tungere" i styretøjer når jeg skifter til vinterdæk....
Hvilken betydning har det - og hvordan tjekker jeg næste gang jeg køber dæk, om de gør styretøjet "lettere" eller "tungere"... (det er da rart at vide )
Vinterdækkene til den lille bil, der giver "lettere" styretøj har fine fine egenskaber på glat vej og i sne.

Den lillebil, der bliver "lettere" i styretøjet kører på gislaved nordfrost, mens mellemklassebilen der bliver tungere i styretøjet kører på michelin alpin II.

mvh
Thorkil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-07 23:48

Har du ikke servostyring ?????

Hvad er det for en bil.....

For det er vel ikke pigdæk du sætter på

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-12-07 23:57

Er det samme dæk størelse, hvis du sætter smallere dæk på, får du et lettere styretøj. og har du for lidt luft i får du et tunger styrtøj og dårlig kørsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-12-07 00:02

Hvis dæktrykket er korrekt i dækkene og dækkene har samme størrelse som de sommerdæk de erstatter er det materialet og mønsteret på dækkene der gør forskellen på styretøjet, både mønsterdybde og mønsteret på selve banen.

Et dybt, groft mønster på dæk som er mere bløde i materialet, giver et tungere styretøj.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-12-07 00:17

Spørgsmålet har jo også noget at gøre med hvilke sommerdæk du har på, man kan ikke sammenligne to forskellige ting. Havde du ens sommerdæk/mønster på begge biler kunne du sammenligne.
Oftest er det mønsteret og bredden der gør dem tungere at dreje. Jeg vil trods det du siger tro at den bil der drejer tungest har de bedste vejgreb med bredt og måske tværgående mønster

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 31-12-07 09:37

det har også meget at sige hvormeget slidbane der er på nye dæk går altid lettere i styringen i starten hvorimod dæk med kun halv slidbane går trægerer

tykkemand

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-07 10:25

Vinterdæk skal ofte have lidt mere tryk end ommerdækkene. Det letter også lidt.