/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skifte pære i en Peugeot 307
Fra : tinolarsen
Vist : 8279 gange
100 point
Dato : 29-12-07 20:06

Jeg synes ikke jeg har så meget lys bagpå som der burde være.

Der er godt nok lys i begge sider, men det ud til at begge baglygter er delt hlav over..

Nogen der ved om der er 2 pære til hver baglygte..??

Der udover ser det ud til der mangler en pære foran i den ene side tættest på kølergrille, og bag tåge lygter virker vist heller ikke..

Typisk Peugeot fristes man til at sige..

Nogen der kan svar på spørgsmålet om baglygterne og som ved om det er besværegeligt at skifte alle de pærere jeg skriver om...??

Det er en firmabil, så kan bare få Peugeot til det, men hvis det er nemt og gå til er der jo ingen grund til det...

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 29-12-07 20:10

Jeg mener det er 2 pærer bag. Det er ikke besværlig for mig.Men har du ikke gjort det før, så kan det nok drille lidt.Bare prøv.
alimak

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 29-12-07 21:00

Pærer foran : yderst nærlys, mod midt øverst positionspære, mod midt nederst fjernlys.

Pærer bag : 1 lys i hver side og en tågelygte.

Du skal skrue 1 eller 2 plastmøtrikker af, så er hele baglygten afmonteret der kan du jo tjekke antal pærer, det kan jo være der er forskel fra årgang til årgang.

Det kan du godt selv skifte pærerne uden bøvl.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-12-07 21:14

Hvis du kun har svag lys i begge baglygter, tyder det på en dårlig forbindelse i et stik/stelforbindelse ( der er dårlig forbindelse ),
der kommer et kabel med et stik på som er monteret i den ene lygte og går videre til den anden lygte, hvis der er dårlig forbibdelse i disse stik, giver det svag lys / ingen lys. Så prøv at rense stikkene/sprøjte WD 40 på dem og sæt den på og af nogle gange for at fjerne iret på stikfladerne.
Af pære er der en til blinklys, og så er der en pære med 2 poler/glødetråde i, den en til alm lys og den anden til stoplys.
Af tågelys er der som regel kun lys i den venstre lygte.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-07 23:26

Dårlig stelforbindelse er ofte årsagen til det problem. Hvis stel mangler vil der ofte blive trukket stel over de andre pære/glødetråde i lygten.
Du vil kunne konstatere det, hvis du tænder lyset, og så afprøver bremser eller blinklys, det vil afsløre om der er kuk i stelforbindelsen.
Prøv også at skabe en ekstra stelforbindelse, fra et sikkert stel til lygten. Måske liver pæren op?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-12-07 09:24

Prøv at finde f.eks. en stor glasfacade hvor du kan bakke hen i nærheden af, så du kan se hvad dine lygter gør.
Blink til højre / venstre mens du træder på bremsen og har alm. lys på. Er der dårlig forbindelse i bare en af lygterne, vil du se et underligt lysshow.(a la en trailer med dårlige forbindelser )
Skil skidtet ad, og kig nøje på stikforbindelser og printbaner. Rens forsigtigt og giv det et tyndt lag syrefri olie / vaseline. Så skal der nok komme blus på.
Husk nummerpladebelysning og kontrol af sideblink når du er i gang.

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 02-01-08 21:18

Tak for svaret alimak.

Du får point fordi du svarede hurtigts..

Tror ikke der er noget i vejen med forbindelse, bilen er jo ikke særlig gammel.

Men køre den nu ud på Peugeot en dag - det er jo trods alt en firmabil, så det koster mig ikke noget.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-01-08 22:36

Tak
alimak