/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandskuring skaller "Nyt hus"
Fra : c-hyldal
Vist : 5694 gange
20 point
Dato : 29-12-07 17:59

Hjælp! Jeg er den uheldige ejer af, hvad der burde være et flot nybygget og vandskuret hus, men det store problem er bare, at min nye vandskuring falder af i flager… For at uddybe det lidt: Vandskuringen falder ikke af i fugerne, som normalt, men falder af i flager på stenene. To år har jeg nu fået murværket repareret, men så snart frosten sætter ind til vinter, og igen er væk til foråret, kan jeg finde 50 – 100 sten hvor nye flade igen er faldet af. Ved byggeriet fik vi at vide: Vandskuring som bliver påført sommeren 200X, først må males året efter. Andre kloge hoveder siger nu, at vandskuring ALTID skal males inden vinteren/frosten sætter ind, ellers holder det ikke.
Jeg synes det lyder lidt mærkeligt, for de fleste flager der faldt af i år, er dem der er blevet repareret i sommers, og mere mærkeligt er, at alle afskalninger er på rosé farvet mursten. Teknologisk institut har været på sagen, og har konstateret at murværket ikke lider af fugt, og alm. byggesjusk, de mener det bare skal males. Sådan en prøve koster 13.500.- kr. så man må håbe de har forstand på det de laver. Problemet er bare stadig ikke løst. Nu er byggeriet to vinter gammelt, jeg påtænker mig at male huset til sommer, efter at de igen har repareret vandskuringen, men holder det? Skal det sandblæses inden og vandskures på ny? Rosé mursten dur ikke til vandskuring, siger nogen” De er for hårdt brændte”? Kan det overhovedet reddes / repareres hvis jeg først har malet huset. Det koster trods alt 15-20.000.- at male et nyt hus, de er spildt hvis det ikke holder osv.????? Det er nu blevet et så død irriterende problem for mig, at dusør for rigtigt løsning gives, hvis det var muligt!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 29-12-07 18:58

Det er rigtigt at en vandskuring ikke må males det første år, og endda gør det ikke noget det står flere. Dog må der ikke være alger på murværket når det males, men de er lette at slå ihjel, dog pas på glas, da det ikke tåler nogle algemidler.
Det lyder sandsynlig at vandskuring ikke holder så godt på de Rosé mursten. Men det bør leverandøren da vide.
Teknologisk institut mener det bare skal males. ? Den tror jeg ikke på, giver de nogen garanti?
Mureren må da give garanti, endda udvidet efter de 5 år.?
En rigtig grim situation, måske er der for meget cement i mørtelen.
Alt murværk bør bankes, for at få resten af det løse til at falde af, og så vil jeg tro, der skal blandes en art betonbinder i mørtelen, men det bør komme an på en prøve.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-12-07 19:48

du kan godt få det til at holde
rens væggen grundigt af for alt løst , smør det ind i forankringsgrunder , skal børstes på med kalkkost ( det hjælper ikke hvis det sprøjtes på )
herefter kan du vandskure , det bedste vil være at bruge feks scalcem 2000 , men det er ret dyrt
efter 34 uger kan du godt male det , men brug ikke maling , men tag en scalcem eller cempexo , det holder meget bedre på så ny en vandskuring , og så er det også meget billigere ( typisk ca 2000,00 for et alm hus )
årsagen til at det skaller af , er at der kommer fugt ind og frostspringes , det med at vente til året efter er på nymurede vægge , også pga at alt fugt skal ud , men bruger du scalcem , kan det stadig komme ud , men ikke ind

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-12-07 00:01

Jeg tror du skal holde fingrene væk, få en advokat og sætte den ansvarlige på arbejde. Hvis du først begynder at pille selv, så har du ansvaret.

Godkendelse af svar
Fra : c-hyldal

Dato : 08-01-08 12:31

Tak for svaret pallebhansen.