/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Sort mug i badekabinen
Fra : Synk
Vist : 9121 gange
200 point
Dato : 29-12-07 10:45

I vores 1 år gamle brusekabine, har vi opdaget sort mug !
Det er lykkedes at vaske det meste ned med forskellige rengøringsmidler.
Desværre er der noget som er ganske umuligt at få væk...
Nogen der ligger inde med en superløsning ?

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 210 point
Dato : 29-12-07 10:50

prøv clorin.. men lad være at blande det med andre midler

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-12-07 10:55

Atamon

Og så må i efterfølgende sørge for at hjørnet bliver rigtigt tørt efter badet

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-12-07 11:16

Midlet Rodalon, er ej eller uden effekt.

Efterfølgende vedligeholdes med Rodalon....eller som Olesen-50 skriver Atamon.

Når i har fået det rent, ville jeg, hvis altå det var mig der havde problemet, købe en billig sprey flaske, og så jævnligt give hjørnet et par pift med Atamon, det modvirker, at MUG sporene vokser sig store.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 29-12-07 11:16

Det er højst sandsynligt svamp, og derfor er Atamon og tørhed det bedste middel.

Når Atamonen har siddet en times tid - Skurepulver og tandbørste på fugerne. Hvis det er silikonen der er misfarvet skal den nok lægges om, men det ville jeg få en fagmand til at kigge på.
Det er iøvrigt noget påfaldende at I har skader efter 1 år. Er det et gør det selv projekt? Ellers ville jeg nok bede fagmanden om at komme og kigge på sit arbejde. Med mindre selvfølgelig det skyldes dårlig rengøring og udluftning.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-12-07 11:20
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-07 11:42

Klorin misfarver plast.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-07 12:28

Det vil sige, i tørrer ikke brusekabinen af efter bad.
Renlighed er a og o, især i et fugtigt miljø.
Udluftning er også vigtigt, ikke bare en ventil men
en ordenlig blæser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-07 12:42
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-07 13:39

Det er et spørgsmål der er stillet før.

det drejer sig om skimmelsvamp - den vokser inde i silikonefugen.
Jeg gætter på i kun har den i kanterne af samme grund.

Der er kun et at gøre - at kradse fugen ud og starte forfra.
Skimmelsvamp kan fjernes med rohdalon, men ikke når den gror inde i fugen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-07 13:40

ps det er noget sludder at det handler om renlighed - og atamon virker ikke imod svampe der allerede er der, men virker konserverende så de ikke vokser så hurtigt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-07 13:48

Citat
det drejer sig om skimmelsvamp

Skråsikker analyse uden at have set noget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-07 13:50

Citat
ps det er noget sludder at det handler om renlighed

Utrolig dum bemærkning.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 29-12-07 16:36

Jeg nægter at tørre hele brusekabinen af efter brug, så sveder jeg jo igen
Så det er IKKE det jeg mener med dårlig rengøring. Men jeg har i en tidligere bolig formået at komme til et sort hjørne, og fået gjort det rent, og holdt det "sort-frit" i den tid jeg boede der, så renlighed/hyppighed af rengøring har dog lidt at sige.
Men det værste ER fugten, og en sort fuge er et symptom, der bør tages alvorligt. Det er et sted der kan være ved at udvikle fugtskader, og det er altså mindre morsomt hvis I skal hive brusenichen ned om ½-1 år fordi der er fugtskade.

Jeg ville finde en dygtig håndværker, murer eller VVS eller .... Og få erfarne øjne til at hjælpe jer.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-07 19:06

Bare lige et par link vedrørende problemet som ikke løses så nemt som ønsket (og foreslået i det ene link).

http://www.goerdetselv.dk/polopoly.jsp?a=6685
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=56944

En fuge holder som regel få år selvom den er af rette vådrumstype og dermed antiskimmelbehandlet.
Da det foregår inde i fugen, er rengøring og udluftning underordnet.

Godkendelse af svar
Fra : Synk

Dato : 29-12-07 22:36

Tak for svaret Tilde38.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-12-07 08:53

velbekomme synk