/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Tørretid for trægulv
Fra : gubbierne
Vist : 1850 gange
100 point
Dato : 29-12-07 09:31

Vi skal ha ludet vores nye trægulv, men efter det er ludet havde vi tænkt os at ligge gulvtæppe på børnenes værelser, indtil de er blevet større... Hvor lang tid skal gulvet tørre inden vi ligger det på? Det er trip-trap nåletræslud og så vasker vi det med sæbe med hvidpigmenter, også trip-trap. Mvh.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-07 09:35

Kender ikke svaret, men gulvet bliver gult under tæppet - du får aldrig samme farve som i resten af huset efter nogle år.
I det hele taget fås ikke mere upraktisk gulv - fatter ikke det er så populært. Hvert et stoleben laver mærke - selv med filtdutter og hvert en spilt dråbe skal slibes af.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 11:30

jomfruane--

jeg kan tildels men også kun tildels følge dig i at stole laver mærker, men kun indtil næsten vask,
Vi har haft ludbehandlet gulv i tre år og det er det mest praktiske gulv vi har, og reneste ikke noget snaller i ulækre tæpper.
Vi har haft cola og cacaopletter som har ligget natten over som kunne fjernes med en opvredet klud. en eneste grund til at gulvet bliver upraktisk er dårlig vedligeholdelse.
Ang. spørgsmålet så vil gulvet gulne, men det kan selvfølgellig slibes op igen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-07 15:57

Tørretiden afhænger meget af hvor meget varme og udluftning i har på i tørreperioden.
Det tæller også om der er revner og spaltet, som luden kan rende ned i. Det er der formentlig, for trægulve må ikke ligge helt tæt.

Hold god varme i rummet,omkring 25 ° og et vindue svagt på klem , samt en ventillator til at cirkulere luften. Så burde i kunne lægge tæppe på efter 2 dage. Det forudsætter dog et diffusionsåbent tæppe uden gummibagside, så evt restfugt kan undslippe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-07 16:00

Diskusionen for og imod lud kan være endeløs. Menpas på der er efterhånden mange som skriver ludbehandling, når de mener maling med noget som giver samme farve. Det er jo noget helt andet.

Sæbevask med pigment hører også til snydekategorien.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 16:12

Sæbevask med pigment er efterbehandlingen og vedligeholdelsen efter grundbehandlingen, hører ikke til i snydekategorien kun hvis der ikke forgrundes.
Hvorfor ikke vente med at ludbehandle gulvet til tæpperne er væk igen

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 29-12-07 16:50

Hvorfor overhovedet lægge faste tæpper i et børneværelse???

Det er meget sværere at holde rent, og læs lige på Astma- og allergi hjemmesiden.
Sidst jeg så efter anbefalede de at man IKKE bruger faste tæpper overhovedet, men det kan selvfølgelig have ændret sig.
Selvom dine børn ikke har allergi, anbefales det at holde eksponeringen for allergener så langt nede som muligt for alle børn. Og husstøvmider er virkelig en faktor man skal regne med.
Vil man et tæppe på børneværelset af hensyn til, at det er varmere at sidde på, ville jeg anbefale et tæppe der kan gå i vaskemaskinen (evt. vaskeriets, de kan lidt flere kg) på 60 grader, så er der ikke flere husstøvmider tilbage.
Selv brugte jeg de store "neopren-puslespil", ca. 30x 30cm til at løfte numsen på blebørnene. Men om de er phtalatfri --- Tja, dem der sælges nu er, men ikke for 8-9 år siden.

Undskyld, det var slet ikke svar på hærdningstiden, men det er en af mine kæpheste, som mor til en astmadreng-med husstøvmide allergi.

Når I er færdige med ludbehandlingen, så kan jeg anbefale at I virkelig mætter gulvet med den anbefalede efterbehandling, ellers kan det være meget svært at holde.
Et underlag under kontorstole er også en god ting.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-07 18:19

Lige mine ord

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-07 18:42

Den nyeste anbefaling er fast tæpper til allergikere

Men sådan ændrer det sig jo hele tiden.

Bortset fra det så fjerner jeg fluebenet og håber du får et brugbart svar - tråden kører vist af sporet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-07 21:53

Rigtig efterbehandling- hvis det overhovedet er nødvendigt er med kalkvand ( melkalk opløst i vand) som mætter træet. Derefter sæbe, så der udfældes kalksæbe i træet.
Det er den slags hård partikler vi ikke kan lide i vasketøjet, men som øger styrken af overfladen på træ.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-12-07 02:27

Undskyld, jeg blander mig, men burde "Trip Trap" ikke være de allerførste til
at svare på det spørgsmål?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-12-07 02:27

Undskyld, jeg blander mig, men burde "Trip Trap" ikke være de allerførste til
at svare på det spørgsmål?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-12-07 02:27

Undskyld, jeg blander mig, men burde "Trip Trap" ikke være de allerførste til
at svare på det spørgsmål?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-12-07 23:43

Vi skal ha ludet vores nye trægulv, men efter det er ludet havde vi tænkt os at ligge gulvtæppe på børnenes værelser, indtil de er blevet større... Hvor lang tid skal gulvet tørre inden vi ligger det på? Det er trip-trap nåletræslud og så vasker vi det med sæbe med hvidpigmenter, også trip-trap. Mvh.Det hedder lægger man ligger ned men man lægger noget! b.la. et gulv.

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-08 14:02

Nu burde I efterhånden ha fået fat på Trip-Trap, så I kan lukke spørgsmålet

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 21-01-08 13:02

Til Bjørn.
Hvad var lige det??? Jeg stiller et spørgsmål om gulv, ikke om det hedder ligge eller lægge, for det er jeg rigtig meget ligeglad med. Hvis folk ik forstår hvad jeg mener så lad vær med at svare...

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 21-01-08 13:06

Jeg har jo egentlig fået mange kommentarer om spørgsmålet, også om hvordan man skriver på dansk??? men du var den eneste der faktisk svarede på spørgsmålet. Tak for svaret. Mvh.